2017. január 19. | 16:05

Bár most nem 400 forint körül jár a benzin ára, de ha spórolni szeretnél a tankoláson, mindig opció egy LPG-gázszett beszerelése

Egyáltalán nem új technológia az autógáz használata, bár ma Magyarországon nem túl széleskörben elterjedt, és olyan tévhitek is övezik, melyek szerint csökkenti a motor élettartamát, vagy hogy jelentősen visszaesik gáz-üzemmódban az autó teljesítménye és hasonlók. De vajon mi igaz ebből, és ha valaki belevág egy gázszett beszereltetésébe, vajon mikor fog neki megtérülni?

Mi is az LPG?

Az LPG a Liquified Petroleum Gas rövidítése, és 95%-ban propán-butánból áll. A PB-gázpalackokban hasonló gázt tárolnak, viszont az LPG-nek tisztábbnak kell lennie a sima PB-gáznál (van erre egy csodálatos szabvány, az MSZ EN 589, ha valaki igazán csemegézni akar, nyugodtan járjon utána), nem tartalmazhat vizet, kevesebb kénhidrogén lehet benne. És ha netán arra gondolnál, hogy sutyiba a PB-gázpalackról tankolnád az autód (ami… khmmmm, illegális), nem javaslom, ugyanis hosszútávon nem feltétlenül tenne jót a motornak a rosszabb minőségű gáz. Az LPG valójában a kőolajkitermelés mellékterméke, ugyanis a kőolajmezőkhöz földgázmezők is kapcsolódnak, és hogy a kőolajat finomítsák, először el kell azt választani a földgáztól. És ha már van egy csomó földgáz, miért is ne használhatnád fel azt is? Ahogy a nevében is benne van, cseppfolyósított gázról van szó, amit úgy érnek el, hogy magas nyomáson tárolják a gázt. Szobahőmérsékleten már 6 bar nyomáson cseppfolyósodik a gáz, az autókban viszont 12 baron tárolják, de a tartályokat úgy tervezik, hogy akár a 25-30 bart is kibírják. Erre azért is van szükség, mert a tartályban levő nyomás erősen a környezettől függ. Télen, -10 fokban a tartályban levő nyomás akár 2-3 barra is csökkenhet (de mivel jóval szobahőmérséklet alatt van a tartályban levő gáz, nem válik gáz halmazállapotúvá), míg nyáron, ha kint hagyod a napon, 16-18 barra is felmehet a nyomás.
LPG-tank a csomagtartóban. Ha van rá mód, inkább a pótkerék helyére teszik be a tartályt

Az LPG előnyei

Ha a környezeti oldaláról közelíted a dolgot, az LPG égetése során jóval kevesebb szennyező anyag kerül a levegőbe a hagyományos üzemanyagokkal szemben. Mivel elenyésző kénhidrogén van benne, nem te leszel a felelőse a savas esőknek, hurrá! Az LPG elégetésekor a kipufogógáz a benzinhez képest ötödannyi (!) nitrogén-monoxidot tartalmaz, és a szén-dioxid kibocsátása is 15%-kal alacsonyabb a hagyományos üzemanyagokhoz képest. Na de jöjjenek a gazdasági indokok, miért érdemes LPG-vel autózni! Az LPG átlagos oktánszáma 106, szemben egy normál 95-ös benzinnel szemben, emiatt magasabb az égéshője is. Viszont jóval kisebb a sűrűsége a benzinhez képest (az LPG sűrűsége átlagosan 0,53 gramm/cm3 míg a benziné 0,76 gramm/cm3) emiatt azt fogod látni, hogy literben mérve többet eszik az autód, de mivel jóval olcsóbb az LPG a benzinnél, így is költséghatékonyabbá teszi az autózást. Jelen állás szerint egy liter benzin 366 forintba kerül átlagosan, míg LPG-ből 201 forint egy liter átlagosan. De  a benzinnél a minimum és az átlagár között 22 forint a különbség, ez az LPG-nél 40 forint (20% eltérés a legolcsóbb és az átlagos ajánlat között már elég nagy differencia), úgyhogy érdemes jobban körülnézni, hol éri meg tankolni. Viszont ha az átlagárral is számolsz, ott is kijön, hogy ha gázt használsz, még egy pesszimista 20%-os fogyasztásnövekedéssel is számolva 251 forintból hozhatsz ki akkora megtett utat, mint 1 liter benzinből.
Egy LPG-üzeművé átalakított motor

Innentől már csak az a kérdés, mikor hozza be az árát egy LPG-üzeművé átalakítás. Erre nem lehet konkrét választ adni, mert ugye attól is függ, mennyi az átalakítás költsége, mennyit fogyaszt az autó, és mennyit használod. Minél nagyobb az autód fogyasztása, minél többet használod, annál jobban megéri az átalakítás. A legtöbb embernek kb. 20 ezer km a határ, ami után már tényleg megéri az átalakítás, és azért na… ha nem csak városi napi 1-2 km-es poroszkálásra használod az autód, akkor egy vagy két év alatt össze is össze is jön ez a táv. Ha szeretnéd, itt utánanézhetsz az áraknak!

Az LPG hatása a motorra

Az LPG égéshője 100-150 fokkal magasabb, mint a sima benziné, de ez egy megfelelően szervizelt autónál nem jelent problémát, csak a szelephézagokra érdemesebb több figyelmet fordítanod. Az LPG egyik hatalmas előnye a benzinnel szemben, hogy már gáz halmazállapotú, míg a benzint porlasztani kell ahhoz, hogy levegővel keverjék a hengerekben. Ez a folyamat benzinnel soha nem lesz 100%-os, apró cseppek lerakódhatnak a hengerfalon, amik feloldják az olajfilmet, ami a kenést hivatott biztosítani. Mivel a gáz nem csapódik le a henger falára, ezért nem higítja fel az olajat, így megnő az olajcsere-periódusa is a motornak, de inkább javaslom, hogy ugyanúgy szervizeltesd az autód, abból baj nem lehet, és minden autó meghálálja a törődést. És mivel az égés egyenletesebben történik meg a már korábban említett gáz halmazállapot miatt, az alkatrészek sincsenek annyira drasztikusan igénybe véve, nő a motor élettartama. Persze ahhoz, hogy megfelelő legyen a beépített gázszett működése, szükséges, hogy hozzáértő szerelő szerelje és állítsa azt be.

Egy LPG-gázszett felépítése

Indítás után a motor nem vált egyből gáz üzemmódra, hanem amíg be nem melegszik a motor, benzint használ. Ez azért is fontos, mert a tankban folyékony még az LPG, és a hengerekbe már gáz formájában kell befecskendezni. De a termodinamika itt is teszi a dolgát, magyarán ahogy gázneművé válik az LPG, úgy kitágul, lehűtve a környezetét. Ha ez nem megfelelő körülmények között következne be, úgy egy víz-jég dugó alakulna ki, ami megakadályozná a gáz áramlását. De egyébként bármikor válthatunk a benzin és a gáz üzemmód között, ha már kellően bemelegedett a motor. A gázosítás egyik hátrányának szokták tartani, hogy a csomagtartó hasznos teréből veszünk el, hogy helyet adjunk az LPG tartálynak, amit ha van lehetőség, a pótkerék helyére szoktak betenni.
Így épül fel egy LPG-rendszer

Csökken-e a teljesítmény LPG-vel?

Azt kell mondjam, hogy igen is és nem is. Mert ha azt nézzük, papíron látni fogsz egy kb. 3%-os csökkenést, de ez annyira elenyésző, hogy ha nem viszed el egy teljesítménymérésre, akkor nem is fogod észrevenni. Itt a Totalcaros LPG-doktor is kifejti a véleményét a teljesítménycsökkenéssel kapcsolatban. Ha netán észlelhető mértékű az autód erőtlenedése, úgy mindenképp nézesd át, mert ott bizony el lett valami rontva, nem helyes beállításokkal fut az autód.   Forrás: