Télen téligumi nyáron nyárigumi, de miért? Válaszol a Continental szakértője!

Kozma Ádám
Közzétéve:
2019-10-23, 09:50

A Continental szakértői bemutatták, mi mindenre kell odafigyelni az autó abroncsaival kapcsolatban.

A Continental magyarországi képviseletének szakértőivel részben annak a már végletekig fejtegetett kérdésnek jártunk utána, miért olyan fontos a szezonnak megfelelő gumiabroncsot használni. Van, aki csak ilyet, vagy csak olyat használ, esetleg a négyévszakosra esküszik, ami talán a jobbik eset. Az biztos, hogy aki nem akarja ideiglenes forgalmi akadályként az úton araszolva tölteni a havas időszakot, az felelős döntést hoz a témában. Azonban nem csak a téli-nyári gumi váltogatásának fontosságára világítottak rá, mert a kerék ideális tapadásának eléréséhez más paraméterek is hozzájárulnak.

Menkó Illés a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértőjének átfogó képe van az abroncs gyártástechnológiájáról. Kiemelte, hogy a téli és nyári gumiabroncs anyagának alapvető különbsége, hogy míg a téli hideg, a nyári meleg hőmérsékleti körülmények közötti működésre van kitalálva. Ez egy egészen nyilvánvaló dolog minden autóvezető számára, az viszont kevésbé tisztázott, miért nem szabad a lágyabb téligumit nyáron is használni. Az ok, hogy a egy ideig ugyan remek menettulajdonságokat nyújthat a melegebb útfelületen is, azonban hamar felkeményedik a gumi anyaga, így a következő téli szezonban töredékére csökken a tapadás.

Nem mindegy a gumik tárolásának módja sem, a fenti példa alapján már tudjuk, hogy a meleg megváltoztatja az abroncs anyagát ezért lehetőleg hűvös helyen kell tárolni. A Contintental gumiabroncs gyártójának műszaki szakértője azt is elárulta, sokkal célszerűbb a felnin tárolt abroncsokat a normál használatnál alacsonyabb nyomáson tárolni, így pihentetve anyagszerekezetét. Ugyanakkor a szánjuk időnként pár percet arra is, hogy az abroncsokat átforgatjuk, ezzel megóvva attól, hogy a felfekvő felületen deformálójának.

Hoffer Zsolt nem ismeretlen név az autósportot kedvelők és a rendőrség köreiben sem. A tapasztalt rali pilóta, rendőr őrnagy, a BRFK-RSZKK gépjármű-vezetéstechnikai alosztályának vezetője és a Continental vezetéstechnikai szakértője. A zsámbéki drivingcamp felvizezett műgyantás pályája hivatott a téli fagyban eljegesedett útfelület modellezésére, ahol vészfékezés és szlalom feladatok elvégzése közben hasonlította össze a különféle évszakra ajánlott gumikat. A videón jól látható különbségek igazolták a téli gumi előnyét Hoffer úr prezentációjában, ami mellett egy nagyon fontos tulajdonsága is szóba került a hideg évszakra szánt abroncsnak. A téli guminak van egy úgynevezett hó megtartó képessége, ami azért fontos, hogy havas úton bizonyos mennyiségű havat felvegyen a felületére. A kerékre felhordott hóréteg remek tapadást biztosít a havas úton, azonban ettől az extra futófelülettől hamar meg is kell szabadulnia, amiért pedig a tisztulási tulajdonsága felel. Ezzel a jellemzővel a nyári abroncsok egyáltalán nincsenek felruházva.

Continental téli és nyári gumi szlalom teszt

Egyértelmű lett, hogy a téli és nyári gumik között anyagjukban, mintájukban is jelentős különbség van. A gépjárművek biztonságos használatához azonban nem elég csak az évszaknak megfelelő gumit használni. A gumi használata során kopik, a futófelület mintázatának mélysége csökken, anyaga felkeményedik. Az elhasználódás következtében csökken a tapadás, nő a fékút, romlik az irányíthatóság. Mindenképpen ellenőriztetni kell szezononként a garnitúrát azért, hogy tisztában legyél vele, mire számíts használat közben. A Continental vezetéstechnikai szakértője rávilágított a guminyomás ellenőrzésének fontosságára is. A bemutató során láthattuk, hogy egy az előírtnál alacsonyabb nyomáson használt abroncs kanyarodás során, oldalirányú erőhatás következtében az abroncs túl dőlt és az oldalfalára felfeküdve fordult. Ebben az a veszélyes, hogy az abroncs oldalfala sokkal érzékenyebb az úthibákra, szerkezete jóval sérülékenyebb így könnyen defekt, vagy javíthatatlan hiba keletkezhet, akár le is fordulhat az abroncs a felniről, ami közvetlen balesethez vezethet.

Continental gumi oldalfalának tesztje

A Continental Hungaria Kft. szakértőivel közösen végzett teszt során szerzett tapasztalataink megerősítettek minket a szezonnak megfelelő abroncsok használatának fontosságáról. Ugyanakkor fontosnak tartom megjegyezni, hogy a gumi állapotának rendszeres ellenőrzése elengedhetetlen, a biztonságos közlekedés érdekében. Hiszen a túl öreg, felkeményedett, túl alacsony profilmélységű vagy nem megfelelő nyomáson használt abroncsok olyan hirtelen meglepetést okozhatnak a közlekedőnek, ami komoly anyagi kárt okozó balesethez vezet. Bár a dupla garnitúra abroncs megvásárlása érezhető többletköltséget jelent, kellő utánjárással bőven találhatsz olyan abroncs akciókat, ami megéri.

További autós hírek

1. versenyzőnk a hó eleji székesfehérvári buszsofőr. “László egy akkora buszos gyökeret vett fel, amekkorát a legismertebb prémiummárkák vezetői közt…

Soproni Tamás polgármester javaslatára összesen 33 parkolóhelyet adott vissza a terézvárosi képviselő-testület a VI. kerületieknek – adta hírül a terézvárosi…

Közúti közlekedési baleset történt a 42-es számú főút 25-ös kilométerszelvényében 2019. november 22-én 14 óra körül. A rendelkezésre álló adatok…

November 24-én (vasárnap) az M0-s szigetszentmiklósi csomópontja térségében, az M1-es autópálya felé vezető oldalon, két sávon egy közel két kilométeres…

A felvételen látható teherautó sofőrje feltehetően nem az útra koncentrált ugyanis eléggé későn sikerült észrevennie, hogy megállt előtte a sor.…

Kapcsolódó írások

1958 Continental Mark III, piros kabrió, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 28.
1958-ban a Ford megpróbálta feléleszteni a haldokló Continental divíziót. A Mark II utódjául egy költséghatékony 7,0 literes yachttal állt elő, ami 1958-ban a Mark III-ban teljesedett ki
drivingcamp Zsámbék
2018. október 08.
Segíts te is az Álomszállító Alapítványnak, hogy valóra válthassák 150 ember álmát! Vagy, csak váltsd valóra munkatársaid vágyait és rendezz céges bulit a drivingcampen!
2018. november 28.
Az idei év során 25+1 gumiabroncsot vizsgáltak meg, hogy a vezetőknek a lehető legkönnyebb dolguk lehessen a téli gumi szett vásárlása során.
Continental C.A.R.E. önszabályozó kerék rendszere
2019. október 09.
A Contintental olyan kereket fejleszt, ami menet közben önállóan képes szabályozni a nyomását.