Télen téligumi nyáron nyárigumi, de miért? Válaszol a Continental szakértője!

Kozma Ádám
Közzétéve:
2019-10-23, 09:50

A Continental szakértői bemutatták, mi mindenre kell odafigyelni az autó abroncsaival kapcsolatban.

A Continental magyarországi képviseletének szakértőivel részben annak a már végletekig fejtegetett kérdésnek jártunk utána, miért olyan fontos a szezonnak megfelelő gumiabroncsot használni. Van, aki csak ilyet, vagy csak olyat használ, esetleg a négyévszakosra esküszik, ami talán a jobbik eset. Az biztos, hogy aki nem akarja ideiglenes forgalmi akadályként az úton araszolva tölteni a havas időszakot, az felelős döntést hoz a témában. Azonban nem csak a téli-nyári gumi váltogatásának fontosságára világítottak rá, mert a kerék ideális tapadásának eléréséhez más paraméterek is hozzájárulnak.

Menkó Illés a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértőjének átfogó képe van az abroncs gyártástechnológiájáról. Kiemelte, hogy a téli és nyári gumiabroncs anyagának alapvető különbsége, hogy míg a téli hideg, a nyári meleg hőmérsékleti körülmények közötti működésre van kitalálva. Ez egy egészen nyilvánvaló dolog minden autóvezető számára, az viszont kevésbé tisztázott, miért nem szabad a lágyabb téligumit nyáron is használni. Az ok, hogy a egy ideig ugyan remek menettulajdonságokat nyújthat a melegebb útfelületen is, azonban hamar felkeményedik a gumi anyaga, így a következő téli szezonban töredékére csökken a tapadás.

Nem mindegy a gumik tárolásának módja sem, a fenti példa alapján már tudjuk, hogy a meleg megváltoztatja az abroncs anyagát ezért lehetőleg hűvös helyen kell tárolni. A Contintental gumiabroncs gyártójának műszaki szakértője azt is elárulta, sokkal célszerűbb a felnin tárolt abroncsokat a normál használatnál alacsonyabb nyomáson tárolni, így pihentetve anyagszerekezetét. Ugyanakkor a szánjuk időnként pár percet arra is, hogy az abroncsokat átforgatjuk, ezzel megóvva attól, hogy a felfekvő felületen deformálójának.

Hoffer Zsolt nem ismeretlen név az autósportot kedvelők és a rendőrség köreiben sem. A tapasztalt rali pilóta, rendőr őrnagy, a BRFK-RSZKK gépjármű-vezetéstechnikai alosztályának vezetője és a Continental vezetéstechnikai szakértője. A zsámbéki drivingcamp felvizezett műgyantás pályája hivatott a téli fagyban eljegesedett útfelület modellezésére, ahol vészfékezés és szlalom feladatok elvégzése közben hasonlította össze a különféle évszakra ajánlott gumikat. A videón jól látható különbségek igazolták a téli gumi előnyét Hoffer úr prezentációjában, ami mellett egy nagyon fontos tulajdonsága is szóba került a hideg évszakra szánt abroncsnak. A téli guminak van egy úgynevezett hó megtartó képessége, ami azért fontos, hogy havas úton bizonyos mennyiségű havat felvegyen a felületére. A kerékre felhordott hóréteg remek tapadást biztosít a havas úton, azonban ettől az extra futófelülettől hamar meg is kell szabadulnia, amiért pedig a tisztulási tulajdonsága felel. Ezzel a jellemzővel a nyári abroncsok egyáltalán nincsenek felruházva.

Continental téli és nyári gumi szlalom teszt

Egyértelmű lett, hogy a téli és nyári gumik között anyagjukban, mintájukban is jelentős különbség van. A gépjárművek biztonságos használatához azonban nem elég csak az évszaknak megfelelő gumit használni. A gumi használata során kopik, a futófelület mintázatának mélysége csökken, anyaga felkeményedik. Az elhasználódás következtében csökken a tapadás, nő a fékút, romlik az irányíthatóság. Mindenképpen ellenőriztetni kell szezononként a garnitúrát azért, hogy tisztában legyél vele, mire számíts használat közben. A Continental vezetéstechnikai szakértője rávilágított a guminyomás ellenőrzésének fontosságára is. A bemutató során láthattuk, hogy egy az előírtnál alacsonyabb nyomáson használt abroncs kanyarodás során, oldalirányú erőhatás következtében az abroncs túl dőlt és az oldalfalára felfeküdve fordult. Ebben az a veszélyes, hogy az abroncs oldalfala sokkal érzékenyebb az úthibákra, szerkezete jóval sérülékenyebb így könnyen defekt, vagy javíthatatlan hiba keletkezhet, akár le is fordulhat az abroncs a felniről, ami közvetlen balesethez vezethet.

Continental gumi oldalfalának tesztje

A Continental Hungaria Kft. szakértőivel közösen végzett teszt során szerzett tapasztalataink megerősítettek minket a szezonnak megfelelő abroncsok használatának fontosságáról. Ugyanakkor fontosnak tartom megjegyezni, hogy a gumi állapotának rendszeres ellenőrzése elengedhetetlen, a biztonságos közlekedés érdekében. Hiszen a túl öreg, felkeményedett, túl alacsony profilmélységű vagy nem megfelelő nyomáson használt abroncsok olyan hirtelen meglepetést okozhatnak a közlekedőnek, ami komoly anyagi kárt okozó balesethez vezet. Bár a dupla garnitúra abroncs megvásárlása érezhető többletköltséget jelent, kellő utánjárással bőven találhatsz olyan abroncs akciókat, ami megéri.

Kapcsolódó írások

1958 Continental Mark III, piros kabrió, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 28.
1958-ban a Ford megpróbálta feléleszteni a haldokló Continental divíziót. A Mark II utódjául egy költséghatékony 7,0 literes yachttal állt elő, ami 1958-ban a Mark III-ban teljesedett ki.
1950 Studebaker Champion Starlight Coupé, meggyvörös kupé, elölnézet, oldalnézet, balról, távolról
2019. december 01.
Az elmúlt évtizedek során számtalan olyan gyártó tette le a kanalat, melyek modelljei sokban hozzájárultak az autózás mai formájának kialakulásához. Ma 6 ilyen amerikai bestiával ismerkedhetsz meg.

További hírek