Ezek a folyamatok várnak arra, aki valamilyen okból kifolyólag elveszíti a jogosítványát.
A pénzbírság mellett büntetőpontokat is kaphatnak a szabályszegő sofőrök. Aki összegyűjt 18 pontot, az fél évre bukja a jogsiját, amit csak akkor kap vissza, ha részt vesz az ilyen esetekben kötelező utánképzésen, amit egyébként önkéntesen is el lehet végezni. Erre azok vállalkoznak, akik szeretnék csökkenteni a büntetőpontjaik számát. Na de mi van akkor, ha valaki belevág a dologba, de közben újabb közlekedési kihágást követ el?
Magyarországon törvény szabályozza azt, hogy mely esetekben szükséges a járművezetőnek utánképzésen részt vennie. Ez alapján annak kell jelentkeznie a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. valamelyik képviseleténél:
- akit a bíróság vagy a szabálysértési hatóság, közlekedési szabálysértés miatt legalább 6 hónapra, illetve
- akit a bíróság közlekedési bűncselekmény elkövetése miatt a járművezetéstől eltiltott, továbbá
- akinek vezetői engedélyét a közúti közlekedési előéleti pontrendszer alapján az eljáró hatóság visszavonta.
Abban az esetben nem kell részt venni az utánképzésen, ha az eltiltás csak járműkategóriára vagy járműfajtára terjed ki, és az a vezetői engedély visszavonásával nem jár. Az utankepzes.hu tájékoztatása szerint a Központi Nyilvántartó Hivatal csak a 13 pontot elérőket értesíti ki, de már 9 ponttal is jelentkezhetnek az önkéntes utánképzésre.
Akinek 13 vagy kevesebb büntetőpontja van, az 9 ponttal, míg a 14-17 ponttal rendelkező renitensek 6 ponttal csökkenthetik meglévő pontjaik számát az utánképzésen való önkéntes részvétellel.
A jelentkezés után jön a feltárás, ami három részből áll, mondta el nekünk telefonon a KAV felügyeleti és módszertani igazgatója, Dobrocsi Endre. Az ügyfél egy elméleti-teszten, egy vezetési megmérettetésen és egy pszichológiai próbán is részt vesz, a következő fázisban történik a csoportba sorolás. Összesen hét program van, ezekről itt és itt olvashatsz bővebben.
Előfordulhat, hogy a jogsi visszaszerzése közben valaki elkövet egy újabb közlekedési szabályszegést. Ha ez a feltárás előtt történik, akkor az ügyfélnek az utánképzésre jelentkezéskor erről is szólnia kell, máskülönben akár mindent kezdhet elölről, amivel sok pénzt bukhat. Akkor is végig lehet csinálni az utánképzést, ha a feltárás után történik a szabályszegés, cserébe a delikvens nem kezd tiszta lappal, a vezetői engedélyét ugyan visszakapja, de kapásból bekerül a neve mellé X darab büntetőpont.
A fizetendő díj az utánképzés időtartamától és jellegétől is függ, a befizetendő összeg – a feltáráson felül – 40 és 144 ezer forint között váltakozik, a pontos árlista ide kattintva tekinthető meg. Dobrocsi Endre azt is hozzátette, hogy az utánképzés nem a sofőrök vegzálására lett kitalálva, az értük van és nem ellenük. A folyamatban részt vevőkkel azt szeretnék megértetni, hogy saját maguk és mások érdekében is fontos lenne, hogy betartsák a vonatkozó KRESZ-szabályokat.