A pénzbírság mellett büntetőpontokat is kaphatnak a szabályszegő sofőrök. Aki összegyűjt 18 pontot, az fél évre bukja a jogsiját, amit csak akkor kap vissza, ha részt vesz az ilyen esetekben kötelező utánképzésen, amit egyébként önkéntesen is el lehet végezni. Erre azok vállalkoznak, akik szeretnék csökkenteni a büntetőpontjaik számát. Na de mi van akkor, ha valaki belevág a dologba, de közben újabb közlekedési kihágást követ el?

Magyarországon törvény szabályozza azt, hogy mely esetekben szükséges a járművezetőnek utánképzésen részt vennie. Ez alapján annak kell jelentkeznie a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. valamelyik képviseleténél:

  • akit a bíróság vagy a szabálysértési hatóság, közlekedési szabálysértés miatt legalább 6 hónapra, illetve
  • akit a bíróság közlekedési bűncselekmény elkövetése miatt a járművezetéstől eltiltott, továbbá
  • akinek vezetői engedélyét a közúti közlekedési előéleti pontrendszer alapján az eljáró hatóság visszavonta.

Ittas vezetés

Abban az esetben nem kell részt venni az utánképzésen, ha az eltiltás csak járműkategóriára vagy járműfajtára terjed ki, és az a vezetői engedély visszavonásával nem jár. Az utankepzes.hu tájékoztatása szerint a Központi Nyilvántartó Hivatal csak a 13 pontot elérőket értesíti ki, de már 9 ponttal is jelentkezhetnek az önkéntes utánképzésre. Akinek 13 vagy kevesebb büntetőpontja van, az 9 ponttal, míg a 14-17 ponttal rendelkező renitensek 6 ponttal csökkenthetik meglévő pontjaik számát az utánképzésen való önkéntes részvétellel.

A jelentkezés után jön a feltárás, ami három részből áll, mondta el nekünk telefonon a KAV felügyeleti és módszertani igazgatója, Dobrocsi Endre. Az ügyfél egy elméleti-teszten, egy vezetési megmérettetésen és egy pszichológiai próbán is részt vesz, a következő fázisban történik a csoportba sorolás. Összesen hét program van, ezekről itt és itt olvashatsz bővebben.

Jogosítvány
Kép forrása: MTI

Előfordulhat, hogy a jogsi visszaszerzése közben valaki elkövet egy újabb közlekedési szabályszegést. Ha ez a feltárás előtt történik, akkor az ügyfélnek az utánképzésre jelentkezéskor erről is szólnia kell, máskülönben akár mindent kezdhet elölről, amivel sok pénzt bukhat. Akkor is végig lehet csinálni az utánképzést, ha a feltárás után történik a szabályszegés, cserébe a delikvens nem kezd tiszta lappal, a vezetői engedélyét ugyan visszakapja, de kapásból bekerül a neve mellé X darab büntetőpont.

A fizetendő díj az utánképzés időtartamától és jellegétől is függ, a befizetendő összeg – a feltáráson felül – 40 és 144 ezer forint között váltakozik, a pontos árlista ide kattintva tekinthető meg. Dobrocsi Endre azt is hozzátette, hogy az utánképzés nem a sofőrök vegzálására lett kitalálva, az értük van és nem ellenük. A folyamatban részt vevőkkel azt szeretnék megértetni, hogy saját maguk és mások érdekében is fontos lenne, hogy betartsák a vonatkozó KRESZ-szabályokat.