Mindenki jó minőségű úthálózaton akarna autózni itthon is, de ez sajnos még jó ideig csak vágyálom marad, még akkor is, ha 2022-ig 2500 milliárd forintot költenek útfejlesztésre. A cikkből megtudhatod, hol és mit fognak építeni.
A kormányzati rövid- és középtávú tervek 2022-ig ismertek az úthálózat fejlesztésére vonatkozóan, igazodva az Európai Uniótól érkező források felhasználási rendjéhez. Az uniós források a támogatási programok között az alábbi célok szerint oszlanak meg:
- Országos közúthálózat gyorsforgalmi és 1-2-3 számjegyű útjainak fejlesztése (az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program – IKOP tartalmazza)
- Országos közúthálózat 4-5 számjegyű útjainak és belterületi önkormányzati, valamint az országhatárhoz vagy határátkelőhelyhez vezető utak fejlesztése (a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program és a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program részeként)
- Mezőgazdasági és erdészeti utak fejlesztése (a Vidékfejlesztési Program tartalmazza)
Az aktuális központi szándékokat tartalmazó, 2018. január 1-jétől életbe lépő 1982/2017 kormányhatározat alapján az országos úthálózat bővítésére és rekonstrukciójára a kormány 2022-ig több mint 2500 milliárd forintot (pontosan 2.574.389 milliót) tervez fordítani a következők szerint:
- Nemzeti prioritások hazai forrásokból – 1390 milliárd Ft
- Nemzetközi (transzeurópai közlekedési hálózat – TEN-T) közúti elérhetőség javítása (uniós forrás: IKOP 1. prioritás) – 733 milliárd Ft
- TEN-T hálózat közúti elérhetőségének javítása (uniós forrás: IKOP 4. prioritás) – 382 milliárd Ft
- Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (uniós forrás: CEF) – 69 milliárd Ft
A kormány az útfejlesztéssel főként egyrészt a megyei jogú városok elérhetőségének javítását, másrészt az országhatár gyorsforgalmi kapcsolatainak fejlesztését, harmadrészt kiemelt jelentőségű térségi beruházások támogatását akarja megvalósítani.
És hogy pontosan mit is takarnak ezek a felfoghatatlanul rengeteg pénzt elköltését megcélzó tervek? Az említett kormányhatározat mellékleteként találsz egy konkrét projektlistát, ami a megépítendő, kibővítendő vagy felújítandó országos közutakat tartalmazza. A teljes listát itt láthatod, de mielőtt elmerülnél a részletekben, érdemes kiemelni néhány érdekesebb fejlesztést:
- Hídépítések: két új Duna-híd megépítése (Komárom és Révkomárom, illetve Kalocsa és Paks között); kettő előkészítése (budapesti Galvani-híd; mohácsi Duna-híd); új és megújuló Tisza-hidak (Szolnok északi elkerülő M4-híd építése; a kiskörei híd felújításának és a lónyai új Tisza-híd előkészítése).
- Új gyorsforgalmi elérhetőségek Békéscsaba, Eger, Kaposvár, Salgótarján, Sopron, Szombathely, Szolnok, Vác és Zalaegerszeg irányában.
- Elkerülő utak építése Gyöngyös, Hódmezővásárhely, Kisvárda, Nagykanizsa, Nyíregyháza, Sopron, Székesfehérvár és Várpalota körül.
- Az országhatárig kivezető gyorsforgalmi utak fejlesztése Bólytól a horvát, Debrecentől a román és Miskolctól a szlovák határig.
Az IKOP 1. prioritás terhére megvalósítani tervezett közútfejlesztési projektlista:
- 8. sz. főút Várpalota elkerülő I. ütem megvalósítása - szakaszolt projekt
- M86 Csorna-Hegyfalu szakasz megvalósítása - szakaszolt projekt
- 8. sz. főút Székesfehérvár-Feketehegy elkerülő megvalósítása - szakaszolt projekt
- M7 Érd, Iparos úti csomópont megvalósítása - szakaszolt projekt
- M0 autóút kiegészítő munkái - szakaszolt projekt
- Zalakomári pihenő tengelysúlymérő állomás megvalósítása - szakaszolt projekt
- M30 autóút Tornyosnémeti-országhatár közötti szakasz megvalósítása
- M35 autópálya (I. ütem) 4. sz. főút - 481. sz. főút közötti szakasz és a 481. sz. főút megvalósítása
- M35 autópálya (II. ütem) 481. sz. főút - Berettyóújfalu közötti szakasz megvalósítása
- M1 autópálya, Lajta tengelysúlymérő állomás megvalósítása
- M4 autópálya Berettyóújfalu-Nagykereki országhatár közötti szakasz megvalósítása, Berettyóújfalu - 47. sz. főút (2+550-5+500)
- M4 autópálya Berettyóújfalu-Nagykereki országhatár közötti szakasz megvalósítása 47. sz. főút - Nagykereki oh. (5+500-32+038)
- 55. sz. főút megvalósítása Mórahalom elkerülő megyehatár közötti szakaszán
- M2 gyorsforgalmi út megvalósítása Budapest-Vác
- M0 autóút Déli szektor fejlesztése, rekonstrukciója (I. ütem)
- 8. sz. főút Várpalota elkerülő II. ütem megvalósítása
- 62. sz. főút Szabadegyháza-ipartelep elkerülő szakasz megvalósítása
- Mogyoród térség közúti kapcsolatainak fejlesztése, M3-M31-es autópálya átkötés, 2101. j. út - tervezett M3-as autópálya csomópont átkötése
- M7-710 sz. főút csomópont, 710 sz. főút bekötéssel projekt megvalósítása
- M30 autópálya Miskolc-Tornyosnémeti projekt megvalósítása
- M6 autóút Bóly-Ivándárda, országhatár közötti szakasz megvalósítása Villányi-csomóponttal
- M34 gyorsforgalmi út Vásárosnamény-Záhony közötti szakasz előkészítése
- M8 autóút Körmend-Rábafüzes országhatár szakasz 2×1 sávos előkészítése és építése
- M0 autóút Északi szektor, 11-10. sz. főutak közötti szakasz előkészítése (tervezés)
- M0 autóút Nyugati szektor, 10. sz. főút - M1 autópálya közötti szakasz előkészítése
- 86. számú főút Szombathely és Egyházasrádóc közötti szakaszának 2×2 sávos úttá történő fejlesztésének előkészítése
- M9 autóút Vasvár-Zalaegerszeg projekt előkészítése
Az IKOP 4. prioritás terhére megvalósítani tervezett közútfejlesztési projektlista:
- Salgótarján megközelítése, 21. sz. főút Heves I. Nógrád II-III. szakasz megvalósítása
- Salgótarján megközelítése, 21. sz. főút Nógrád IV. szakasz megvalósítása
- Salgótarján megközelítése, 21. sz. főút Nógrád V. szakasz megvalósítása
- Kaposvár megközelítése, 67. sz. főút Kaposfüred és Látrány elkerülő utak közötti szakasz fejlesztése
- Eger megközelítése, 2502. j. út átkötés és 252. sz. út projekt megvalósítása
- 47. sz. főút Hódmezővásárhely elkerülő szakasz megvalósítása
- 48. sz. főút Debrecen-Nyírábrány országhatár szakasz fejlesztése
- Eger megközelítése, M25 autóút Északi ütem megvalósítása
- 83. sz. főút Győr bevezető 2×2 sáv főúti kialakítással projekt megvalósítása
- Eger megközelítése, M25 Déli ütem megvalósítása
- Kaposvár megközelítése, 67. sz. főút Kaposfüred elkerülő szakasz fejlesztése
- 83. sz. főút 2×2 sávos főúti kialakítása
- Kaposvár megközelítése, 67. sz. főút Látrány elkerülő szakasz fejlesztése
Az Európai Hálózatfejlesztési Eszköz terhére megvalósítani tervezett közútfejlesztési projektek:
- Komáromi új Duna-híd megvalósítása Komárom-Révkomárom között
- M70 Letenye-Tornyiszentmiklós országhatár közötti szakasz bővítése
- M15-M1-Rajka országhatár közötti szakasz bővítése
Költségvetési forrásból megvalósítani tervezett projektek:
- Zalalövő elkerülő szakaszolt projekt megvalósítása
- Sopron megközelítése, M85 autóút Csorna elkerülő (II. ütem) megvalósítása
- 471. sz. főút Hajdúsámson-megyehatár projekt megvalósítása
- 813. sz. főút II. ütem Győr ipartelepi út déli csomópont megvalósítása
- 4451. sz. Nagylak elkerülő út építése
- Nagygyanté és Geszt települések közötti 42154. j. országos közút felújítása
- Békéscsaba megközelítése, M44 Tiszakürt-Kondoros
- Szolnok megközelítése, M4 gyorsf. M0 - Cegléd közötti szakasz
- 471. sz. főút Hajdúsámson elkerülő projekt megvalósítása
- 813. sz. főút III. ütem 1. sz. főút - 14. sz. főút projekt megvalósítása
- 4149 j. Kisvárda nyugati összekötő út projekt megvalósítása
- 445. sz. főút Kecskemét elkerülő (II/2) ütem (M5 és 5. sz. főút között) projekt megvalósítása
- Kisvárda déli tehermentesítő út megvalósítása 4. sz. főút és a 4108 j. összekötő út között
- Fürjesi út (M44-4432 közötti összekötő út Békéscsaba) projekt megvalósítása
- Békéscsaba megközelítése, M44 Kondoros-Békéscsaba
- 471. sz. főút Debrecen-Hajdúsámson projekt megvalósítása
- 8518 j. út átépítése a fertődi Esterházy-kastély körül
- 338. sz. főút Nyíregyháza nyugati elk. 36. sz. és 38. sz. utak között projekt megvalósítása
- 338. sz. főút Nyíregyháza nyugati elk. 38. sz. és 3822. j. utak között projekt megvalósítása
- Békéscsaba megközelítése M44 Szentkirály-Tiszakürt szakasz visszakötéssel Kecskemét irányába
- Sopron megközelítése, M85 autóút Csorna II. - Sopron-kelet szakasz
- Sopron megközelítése, M85 autóút Sopron-kelet - Fertőrákos csomópont szakasz
- Szolnok megközelítése, M4 gyorsf. Cegléd-Abony közötti szakasz
- Szolnok megközelítése, M4 Abony (Kelet) - Törökszentmiklós közötti szakasz (Szolnok északi elkerülő) megvalósítása új Tisza-híd megépítésével, előzmény lezárása, elszámolás
- Sopron megközelítése M85 autóút Fertőrákos csomópont - Sopron oh. szakasz a 8647. jelű Sopron Ény-i elkerülő úttal
- Zalaegerszeg megközelítése, 76. sz. főút Keszthely-Fenékpuszta-Balatonszentgyörgy-M7 közötti szakasz gyorsúttá fejlesztése
- Esztergom megközelítése, 102. sz. út Esztergom - M1 közötti szakasz fejlesztése
- Kalocsa-Paks Duna-híd megvalósítása
- Zalaegerszeg megközelítése, 76. sz. főút Zalaegerszeg-Keszthely közötti szakaszának gyorsúttá történő fejlesztése
- Kisvárda ÉK-i tehermentesítő út (a város északi területei elkerülő és feltáró útjainak, a stadion közúti megközelítésének megvalósítása)
- Új Duna-híd (előkészítés)
- 23. és 25. számú főutak Bátonyterenye-Ózd közötti szakasz fejlesztésének előkészítése
- M60 Pécs-Barcs országhatár közötti szakasz előkészítése - megvalósíthatósági tanulmány, környezeti hatástanulmány készítése
- 471. sz. főút Debrecen belterület (1+000-2+850 km sz.) - építési engedély megszerzése
- Nagykanizsa délkeleti elkerülő-Tanulmány terv, előzetes vizsgálati dokumentáció
- M2 gyorsforgalmi út Dunakeszi északi csomópont és a 2. számú főút közötti összekötő út megvalósítása
- M3 gyorsforgalmi út Vásárosnamény (M3-M34 gyf út elválási csomópont) - Beregdaróc (országhatár) közötti szakasz 2×1 sávos autópályává fejleszthető út kiépítésének előkészítése
- Miskolci Intermodális Csomóponthoz (IMCS) kapcsolódó Y-híd és 3. számú főút új belterületi tehermentesítő szakasz megvalósításának előkészítése
- 52. sz. főút M5 autópálya és Kecskemét, Nagykörút közötti szakasz négysávossá történő kapacitásbővítésének előkészítése
- Szeged-Debrecen közötti szakasz 2×2 sávos közúti kapcsolat kialakításának előkészítése
- M8 nyomvonalán M7 - Dunaújváros és Dunavecse - Kecskemét közötti szakasz fejlesztésének előkészítése
- M3 autópálya - Mátészalka - országhatár közötti kapcsolat fejlesztésének előkészítése
- 54. sz. főút M5 autópálya és 5. sz. főút közötti szakasz kapacitásbővítés megvalósítása
- Győr, 1. sz. főút likócsi körforgalom - Ipar u. csomópont közötti szakasz 2×2 sávos fejlesztés megvalósítása
- 53-54. sz. főutak, Soltvadkert elkerülő szakasz előkészítése
- M1 autópálya 2×3 sávra bővítése Budapest és Győr között projekt előkészítése
- M1 autópálya Hegyeshalom, országhatár átkelési szakasz akadálymentesítés előkészítése
- Mohácsi Duna-híd előkészítése
- 21. sz. főút Salgótarján elkerülő és országhatár közötti szakasz fejlesztésének előkészítése
- Kiskörei Tisza-híd felújításának előkészítése
- Lónyai új Tisza-híd előkészítése
- Győr, keleti elkerülő - országhatár közötti szakasz fejlesztésének előkészítése
- 441. sz. főút Kecskemét elkerülő - Nagykőrös szakasz fejlesztésének előkészítése
- 8. számú főút és a 82. számú főút összeköttetésével tervezett, a veszprémi sportlétesítmények megközelítésének javítását is szolgáló útfejlesztési projekt előkészítése
- 87-89. számú főút Szombathely hiányzó északkeleti elkerülő szakasz fejlesztésének előkészítése
- Szombathely és Kőszeg közötti közúti kapcsolat fejlesztésének előkészítése
- M25 autóút maklári csomópont és összekötő út megvalósítása
- Páty település M1 autópálya csomópont közötti összekötő út létesítésének előkészítése
- Pilisborosjenő, Ipartelep bekötés előkészítése
- Gyöngyös nyugati elkerülő II. ütem előkészítése
- Dél Budai Centrum (DBC) megközelíthetőségének fejlesztése (előkészítés)