2022. január 16. | 12:04

A tél kezdi megmutatni arcát, ám ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy az autósoknak február végéig minden nap hadakoznia kelljen a hideggel.

A megfelelő technológiával sokkal könnyebbé tehetők a jeges téli reggelek. Olyan extrém hidegre, mint Észak-Amerikában azért szerencsére nem kell számítani Magyarországon, de az elmúlt napokban jelentősen lehűlt az idő idehaza is. A hideg, a hó és a jég sok bosszúságot okozhat az autósoknak, főként a reggeli indulásnál, de van pár lehetőség arra, hogy sikerrel felvegye az ember a harcot az elemekkel.

Az első dolog, amit be kell vallani, hogy nincs az a szuper autós technológia, ami segít akkor, amikor komolyabb mennyiségű hó borítja az utakat. Főleg, ha netán ónos eső esik, majd lefagy, a kerekeid pedig valósággal táncolnak a jégpáncélon. Fagypont alatti hőmérséklet és trükkös közlekedési körülmények esetén is van azért némi modern orvosság a hideg elleni küzdelemben. A fegyvertár szerencsére nem merül ki a klímakapcsolóban.

1. Fűtött szélvédők: a legjobb barátod téli reggeleken

Tegye fel a kezét, aki szereti reggelente kaparni a jeget a szélvédőről? Így is van, senki. Ez a jelenség mindennapos ellenség hideg idő esetén, és igazán bosszantó tud lenni annak, aki nem rendelkezik garázzsal. A fűtött szélvédő nem csak a külső jegesedést tünteti el, hanem a belső párásodást is megszünteti.

Különböző fajta szélvédők vannak a piacon. Van egy alaptípus, mely már évtizedek óta működik a legtöbb közép-, és felső kategóriás gépjárművön. Sima cikcakkos izzószálak a szélvédő belsejében, melyek gyorsan felmelegszenek. Ennek a megoldásnak az a hátránya, hogy az izzószálak láthatóak, mely zavaró lehet, ha valaki szembevilágít, vagy ha a nap lemenőben van.

A Volkswagen megoldása egy kicsit jobban hangzik: egy vékony, de vezetőképes ezüstréteg az üvegen belül vezeti az áramot és látható alkatrészek használata nélkül olvasztja a le a jeget. 

2. Ülésfűtés, kormányfűtés és egyéb hasznos kiegészítők

Senki nem szereti, ha fázik, akár derék fölött vagy akár az alatt. A fűthető ülés ma már a legtöbb magas felszereltségű gépjárműben megtalálható, még az olyan kisebb autókban is, mint a Škoda Citigo vagy a Smart ForTwo.

Ám amíg a saját kis párnácskáidat melegíted, érdemes tovább haladni egy lépéssel. Az se jó érzés, ha fáznak az ujjaid, szerencsére több autó is fűtött kormánnyal rendelkezik. Felejtsd el a vastag kesztyűket, próbáld ki ezt az opciót és csodálkozni fogsz, hogyan éltél eddig enélkül. Az egyetlen hátrány, hogy a sok kormány csak a forgalmi vizsga előtti gyakorlaton oktatott kézpozíciókat fűti. Szóval, ha te úgy vezetsz, mint egy gengszter, vagy a Taxi című filmek főszereplője, változtatnod kell a kéztartásodon.

Miközben a fűthető cuccokról van szó, az autógyártók laboratóriumaiban nem csak a belső térre koncentrálnak. Semmi értelme egy tiszta szélvédőnek, ha hat kilométer múlva észreveszed, hogy nem tudod leszedni a foltokat, mert befagytak az ablakmosó fúvókái. Némely rendszert úgy tervezték meg, hogy a felmelegedő motor a mosófolyadék rendszerét is felmelegíti, ám ez csak nagyon lassan olvasztja ki a fúvókákat. 

Néhány autón olyan megoldást is lehet találni, melyek felolvasztják az ablaktörlő-lapátokat. Ha mindezt beszerzed, a legdurvább téli körülmények sem okozhatnak problémát.

3. Elképesztő a modern gumitechnológia

Talán nem tudod átérezni azt a frusztrációt, melyet egy autós újságíró érez azért, mert mindig papolnia kell a téli gumikról. Ez egy olyan terület, amely tekintetében elképesztően kevés ember változtat bármin is azért, mert elolvasott egy cikket. Ettől függetlenül tény, hogy a modern téli abroncsok kiválóan viselkednek extrém fagyos időjárási körülmények között is.

A megfelelő téli gumi jelenti a különbséget aközött, hogy a ház előtt ragadsz, vagy normál körülmények között odaérsz, ahová indultál. Remélem, hogy legközelebb már nem is kell gondolkodnod, hogy lecseréld-e a nyári gumikat télire.

4. Az előmelegítés csalogató

Az elektromos autóknak van néhány előnyük. A legtöbb hagyományos autóból hiányzik egy Webasto-típusú fűtőrendszer (persze van állófűtés sok dízelben is például), mely azelőtt melegíti fel a belső teret, mielőtt beindítanád a motort. Ennél több nem is kell egy téli reggelen, és a legtöbb elektromos autóban működik is ez a funkció.

Képzeld el, milyen jó érzés, amikor kikászálódsz az ágyból, felöltözöl és beülsz a kocsiba, ahol 20 Celsius fokos hőmérséklet vár. Nem hangzik rosszul, ugye? Ha a melegítési folyamat közben töltőn hagyod az autót, még a hatótávból sem veszítesz.

5. Válaszd ki a „havas” üzemmódot

Végül pedig érdemes megemlíteni azt is, hogy bizony a kezdő vezetőkkel megtörténhet, hogy túl könnyelműen vezetnek csúszós körülmények között is. Nekivágnak a normál gáz-és fékpedál használattal a történetnek, és szerencséjük van, ha nem mennek neki valaminek az első kilométeren. A havas üzemmód az autókban átöleli ezeket az embereket, és halkan a fülükbe súgja: minden rendben van.

Van a fent említetteken kívül egyéb téli kiegészítő funkció? Ha tudsz ilyet, írd meg hozzászólásban!

Depositphotos