2018. március 09. | 15:19

A 6x6 Taxi Budapest egyik legdinamikusabban fejlődő vállalata, idei céljuk, hogy piacvezetőkké váljanak. Nem mellesleg a társaság elsőként vezette be, többek között a Baby Safe programot.

Kezdjük azzal, hogy mit kell tudni a 6x6 Taxiról, hányan végeznek most taxis szolgáltatást a cégnél?

Fárbás Tibor: Tavaly októberben beolvadt a Taxi 2000 a 6x6 Taxiba, ezzel Budapest harmadik legnagyobb társasága lett, most több mint 700 taxis dolgozik a 6x6-nál. Megvásároltuk, így már cégcsoportunkhoz tartozik a TaxiPlus is, nekik most 320 munkatársuk dolgozik az utakon. Az idei év arról fog szólni, hogy nagymértékben növekedjünk, s majd piacvezetők legyünk. A tulajdonosoknak erre megvan a kidolgozott stratégiájuk.

Kik a 6x6 Taxi ügyfelei, hány százalékban magánszemélyek és cégek?

Fárbás Tibor: Tavasztól-őszig a legnagyobb a forgalom, 60%-os a céges megrendeléseink száma. 25 éve van a piacon a cég ezzel a névvel és mindig is arra volt hivatott, hogy a piaci szegmens kiszolgálása az elsődleges. Az üzleti szférában szeretne jelen lenni, több mint 1000 szerződött partnerünk van a megrendelői bázisunkban és tavasztól őszig közel 100 rendezvényt szoktunk kiszolgálni, nem beszélve a karácsonyi év végi rendezvényekről, 40%-os növekedés volt 2017 decemberében az előző évhez képest. Egy-egy fontos vagy nagy presztízsű rendezvényre mi is sokat készülünk. A Forma-1-nek mi vagyunk a hivatalos taxi szolgáltatója, a mi autóink használhatják a VIP utat, a főbejáratnál pedig egy grandiózus kivonulásunk van, hatalmas parkolóban rengeteg sárga autó nagyon hivalkodó és jól néz ki. Saját bázisunk van és kihelyezett diszpécserekkel dolgozunk, akik koordinálják a folyamatokat, hogy mindenki minél gyorsabban kapjon autót.
Ford F-350 Super Duty – bérelhető a 6x6 Taxitól

Miénk a WTCC is, a sakkvilágbajnokságot is kiszolgáltuk, továbbá borfesztiváloknak, pálinkafesztiváloknak, éjszakai szórakozóhelyeknek és egyéb sok embert megmozgató programoknak biztosítunk taxiszolgáltatást.

Bár jelenleg nagyon szigorú a jogszabályázás és nehéz az utasoknak különböző kedvezményeket adni, de mégis mit tudtok tenni azokért az utasokért, akik gyakran használják a 6x6 Taxit?

Fárbás Tibor: Valóban nincs lehetőség árkedvezményt adni. Létezik nálunk egy VIP-adatbázis, amely bővíthető. Ha van olyan ügyfél, aki naponta több autót is rendel, vagy tényleg jóval az átlag felett veszi igénybe a szolgáltatást, akkor kérheti, hogy vegyük fel a VIP-rendszerbe. Ez megadja neki azt az előnyt, ha extrém időjárási körülmények vannak és nagyon magas a kereslet, vagy kritikus időszakban, mint a péntek vagy szombat este vagy reggel, amikor sokan ülnek taxiba, az ő telefonszámát a rendszer előrébb sorolja, ezáltal gyorsabban tud a diszpécserrel kapcsolatba lépni. Illetve meg kell említenem a teljesen egyedülálló Baby Safe programunkat is. Jelenleg 22 autónk van felszerelve gyereküléssel és olyan sofőrök dolgoznak ezekben az autókban, akik kellően tapasztaltak és türelmesek ezen a téren. Nagy népszerűségnek örvend az ötlet és igyekszünk minden rendelést ez ügyben kiszolgálni, a kereslet így is óriási. Továbbá minden autónkban van ingyenes internet, így, ha az utas kéri, a sofőr bekapcsolja és rögtön tudja használni.

Milyen módon zajlik a sofőrök felvétele és képzése a 6x6 Taxinál?

Fárbás Tibor: A felvételi egy komplex dolog, van olyan taxicég ahol öt napig tart a folyamat. Mi ezt felgyorsítottuk, így a dolgozni kívánó kollégának nem raboljuk az idejét. Nálunk minden kedden van felvételi. A belépni kívánók írnak egy tesztlapot, amiben a helyismeretüket teszteljük elsősorban, tudják-e a hidakat, főútvonalakat, közintézményeket, fontosabb kulturális- és idegenforgalmi helyeket. Bár a Google ma már sokat segít, de a helyismeret ma is elengedhetetlen.
A 6x6 Taxi diszpécserközpontja

Utána következik az etikai szabály és a programunk ismertetése, valamint az elektronikus fizetési módok megtanulása. NFC-sek a telefonok, ezért QR-kódot is lehet olvasni. Számos olyan fizetési módot hoztunk létre, ami a fizetést egyszerűsíti. Elvárjuk továbbá, hogy ha csomaggal érkezik az utas, akkor a kolléga kiszálljon és ő tegye be a csomagot, kinyissa az ajtót, az idős embereknek is segítünk. Amennyiben ezután megfelel az elvárásoknak és mi is szeretnénk vele dolgozni, akkor már aznap befizetheti az induláshoz szükséges pénzt, este 7 óráig aznap nyitva van a pénztár. Megkapja a matricákat és minden szükséges eszközt és már dolgozhat is. Utóképzést biztosítunk, a kezdőkre külön figyelünk, hogy ne feledkezzenek el semmiről, ellenőrizzük a tudásukat. Ha valaki valamit elront, nem az utcán büntetjük, inkább segíteni, képezni próbáljuk.

A repülőtéri szabályozásról mi a 6x6 Taxi álláspontja?

Fárbás Tibor: A városvezetés érdekes módon elhatárolódik a reptéri állapotok értelmezésétől és az ügyben való részvételtől. A repülőtér egy speciális taxiállomásnak minősül, a reptér üzemelteti, szóval magánterület, de a közforgalom előtt meg van nyitva. A legutóbbi tenderen mi is elindultunk, de ugyanaz a szolgáltató nyert, aki azelőtt is. Korábban többen javasoltuk a főpolgármesteri hivatalnak, hogy elsősorban német példákat tanulmányozzák. Németország több városában egyfajta ketrec-elv működik. Létesítettek egy óriási puffer parkolót, amelybe a taxis egy rendszám azonosító sorompón keresztül behajt az érvényes kártyájával. Egy kijelzőn látja, hogy mikor mehet fel a peronra, érkezési sorrendben, vagy igény szerint. Most egy autónk naponta meghatározott körülmények között hajthat be, és ott díjmentesen mindössze 5 perce van elintézni a fizettetést és kipakolni a csomagokat. Úgy gondolom, hogy a fővárosnak kellene a repülőtéri kártyákat kiállítani, és ha egy taxis a reptérről szeretne dolgozni, érvényes engedélyei vannak és még etikai elvárás is van a szolgáltatóján belül, akkor ne akadályozzuk a munkáját. Viszont egyelőre ez a rendszer marad, természetesen a következő tenderen is elindulunk.

Az Uber nem egy kellemes téma taxis körökben, de mégis megkérdezem, hogy mi volt az alapvető probléma a ti véleményetek szerint?

Fárbás Tibor: Amikor megjelentek, a telefonos applikációjuk a legjobb volt a kínálatban, ezért elindított egy versenyt, szinte minden fuvarszervező cég elkezdett fejleszteni. A mi fejlesztőink is rá voltak állítva arra, hogy tanulmányozzák a rendszert. A verseny ugyanakkor tisztességtelen volt. Ne is ragozzuk, az Uber egy taxiszolgáltatást végzett, ez teljesen egyértelmű és az Európai Unió bírósága is kimondta.
A 6x6 Taxi folyamatosan fejleszti applikációját

Mi szeretjük a versenyt, de csak akkor, ha az a törvényben meghatározott keretek között zajlik. Az Uber egyébként nem az volt sok esetben, amit kommunikált, nyugalmi időszakban az általuk hirdetett tarifa ár még helytálló volt, aztán amikor megnövekedett a forgalom például rossz idő esetén, vagy péntek-szombat éjjel, akkor simán felment 1000-1100 forintra egy kilométernek az ára. Maradhattak volna, ha beállnak a sorba és elfogadják Magyarország törvényi rendelkezéseit, de nem így tettek, inkább elszaladtak.

Szigorú megkötések vonatkoznak a taxikra, egész pontosan 2018. január 1-től vezettek be számos új szabályt, főként az autókra vonatkozóan. Mik ezek pontosan?

Fárbás Tibor: A kormányrendelet úgy rendelkezik, hogy nem lehet 10 évnél idősebb autóval taxizni, ez az egész országra érvényes. A Főváros rendelete szerint pedig a motornak pedig legalább Euro 5-ösnek kell lennie. Az Euro 4-es autók így múlt év decemberében kifutottak. Voltak kollégák, akik már decemberben vagy az előtt cseréltek és voltak, akik december 31-én letették az autót és az új évet már egy új autóban kezdték meg. Ilyenkor vagy új autót vesznek, vagy pedig egy jó állapotú 2-3 évest. Ha a törvény nem változik, akkor egy 2014-’15-ös évjáratú autót 2024-’25-ig lehet használni.
Fárbás Tibor a 6x6 Taxi üzletág igazgatója

Jelenleg kinéz egy tarifaemelés a taxikat illetően és bizony van is visszhangja. Nemrég megjelent egy cikk a témában, ami azt taglalja, hogy a környező országokban olcsóbb a taxizás, mint Budapesten, ráadásul ott többet keresnek a polgárok. Valóban szükség van az áremelésre?

Fárbás Tibor: Nem tudom tudják-e az emberek, hogy a taxisoknak milyen költségei vannak, érdekes módon erről nem ír senki. Az én kötelezőm egy évre a saját autómra 40 000 forint, egy taxinál ugyanez egy évre 170 – 250 ezer forint. Minden biztosító alkalmazza ezt a nagyon diszkriminatív szorzót a taxik esetében. A 2013-as szabályozás előtti állapotok fenntarthatatlanok voltak, rengeteg vállalkozás táncolt a csőd szélén. Az az ár, ami az utasoknak kellemes volt, egész egyszerűen nem érte meg a vállalkozásoknak. A 2013-as áremelés véleményem szerint egyáltalán nem volt drasztikus és rendelet szabályozza, hogy minden évben ezt az összeget felül kell vizsgálni. Visszatérve a taxisok költségeire, a megnövekedett kereslet miatt, ami köszönhető a reálbérek növekedésének, a taxik nagyobb terheknek vannak kitéve, többet kell fizetni az autószervizben, magasabb az ára az alkatrészeknek stb. Természetesen mindennek felment az ára, nem annyiba kerülnek a szolgáltatások és a termékek, mint öt évvel ezelőtt.
A 6x6 Taxi a Hungaroringen

A taxikat évente kell műszaki vizsgára vinni, ennek díja 23 000 forint, ez is magasabb az átlaghoz képest. Ezen felül évente közel 90 000 forintot kell kifizetni a fővárosnak droszt használatért, illetve ne felejtsük el az online pénztárgépet sem, amit mindenkinek meg kellett vásárolnia és körülbelül 150 000 forintba került, nem mellesleg elég gyakran elromlik, szervizbe kell vinni, ez a visszajelzés a kollégáktól jön folyamatosan. Lehet mondani, hogy a szomszédos országokban mennyibe kerül a taxi, de inkább azt kellene megnézni, hogy ott egy taxisnak milyen költségei vannak az adott tarifára.

Végezetül, mi a 6x6 Taxi célja a jövőben?

Fárbás Tibor: Szeretnénk piacvezetők lenni, mint mondtam erre minden lehetőségünk megvan és kidolgozott stratégiánk is van. Több rendezvényen szeretnénk ott lenni és partnereink számát is növelni akarjuk. Az interjút készítette: Porkoláb Bence