2018. március 14. | 12:29

Megnyerő, innovatív, online és egyszerű. Néhány szó csak a sokból, ami kifejezi a FlixBus lényegét. Az egyik legjobb dolog, ami az európai közlekedéssel történhetett.

A FlixBus egy fiatal utazási vállalat, amely 2013 óta milliók utazási szokásait változtatja meg Európában. Technológiai start-up, internetcég és klasszikus közlekedési vállalat egyedülálló kombinációjaként rövid idő alatt Európa legnagyobb távolsági buszhálózatát hozták létre a megalkotói. Egyszerűen kezelhető foglalási rendszerrel és naponta bővülő ajánlatokkal teszik lehetővé milliók számára a világ felfedezését elérhető áron. Emellett a zöld színű távolsági buszok betartják a legmagasabb komfort-, biztonsági és környezetvédelmi szabványokat, és az autóhasználat ökologikus és kényelmes alternatíváját kínálják utasaik számára.

Hol és mikor kezdődött a FlixBus sikerdiadala?

Arany László: Németországban, azon belül is Münchenben alapították a FlixBust. Három fiatalember volt az ötletgazda, az érdekesség az, hogy egyikőjüknek sem volt köze korábban az utaztatáshoz, vagy a buszhálózat építéshez. Ketten egy stratégiai tanácsadó cégnél dolgoztak, a harmadikuk pedig a Microsoftnál. Amikor liberalizálták a német tömegközlekedést, a lehetőséget kihasználva belevágtak a busz üzletágba. Innovatív, nagyon ügyfélközpontú és technológia-orientált módon kezdtek dolgozni, a legmodernebb IT-megoldásokkal egyszerűvé tették az utazás tervezését mind a felhasználó, mind pedig a vállalat oldalán.
Ilyen helyekre is eljuthatsz a FlixBus segítségével

Ha megnézed a hálózatot, hogy egy átszállással hány helyre lehet eljutni, akkor az napi szinten is 250 000 csatlakozást jelent, bizonyos helyeken 30 perces gyakorisággal indulnak buszok. Ezeket a csatlakozásokat optimálisan kialakítani nem papírral és ceruzával elvégezhető munka, ez komoly IT-támogatást igényel. Az a megközelítésmód, hogy nem saját buszokkal operálunk. Mi a tervezéshez, IT-megoldásokhoz, mobilapp fejlesztéshez és online marketinghez értünk. A sofőrök kiképzésében részben közreműködünk, de nem mi vesszük fel őket. A buszokat tapasztalt buszpartnerek biztosítják nekünk és ők is üzemeltetik azokat, az árbevételből pedig együtt részesedünk. Mi is és a partnereink is abban vagyunk érdekeltek, hogy sikeresek legyenek a vonalak.

Mióta létezik Magyarországon a FlixBus és ki az itthoni partner?

Arany László: 2016 első felében integráltuk az akkor már létező Bécs-Budapest kapcsolatot a FlixBus hálózatába, akkor még Németországból koordinálta az anyacégünk a régiót. A VOLÁNBUSZ Zrt-vel aztán indítottunk egy Budapest-Zágráb vonalat is és elkezdett felpörögni, a FlixBus megjelenésével új lendületet vett az értékesítés. Ebben nagy segítség volt a profi online marketing, a dinamikus árazás és a márka, ami ekkor már ismert és elterjedt volt Európában.
A FlixBus csakis új buszokkal szállítja az utasait

A VOLÁNBUSZ Zrt-nek kicsivel több, mint 1000 busza van és ebből 10-20 között van, ami a FlixBus-ként üzemel. Budapestet több partner járművei is összekötik Európával, körülbelül napi 40 busz indul a Népligetből. A dinamikus árazás kifejezetten olcsó jegyeket tesz elérhetővé azoknak, akik kevésbé időpont érzékenyek, és hozzájárul, hogy optimálisan tudjuk megtölteni a buszokat.

Milyen célállomásokra lehet jelenleg utazni Budapestről?

Arany László: Budapestről 2017-ben 13 ország volt elérhető közvetlenül, főként nyugati irányban. Olaszország, Horvátország nagyon népszerű volt, kelet felé Romániába és a déli országhatár felé is indítottunk buszokat. Idén tovább bővítjük a célországok számát és március 23-tól Bulgáriába is kínálunk közvetlen járatokat Budapestről, Szegedről és Kecskemétről. A nyári főszezonban persze sokkal több az utas, népszerűek a tengerparti járatok a családosok körében is. A Budapest-Bécs irány pedig nagyon intenzív, jelenleg körülbelül 15 busz megy naponta, április végétől pedig tovább sűrítjük a járatokat, így mindenki kényelmesen kijuthat a neki leginkább tetsző időpontban. Amikor nagyobb esemény, például a Sziget Fesztivál van, sok esetben pótbuszokat kell alkalmaznunk, ilyenkor érdemes előre foglalni. Diákok és üzletemberek is gyakoriak a buszokon.

A családos utazókat, ha elindulnak veletek a tengerpartra azt hogyan tudjátok menedzselni?

Arany László: Nyáron nagyobb, 14 méteres buszok is közlekednek a kirándulóhelyekre, nagy hellyel, mind az utastérben és mind a csomagtérben, egy négy, vagy akár öt tagú család is kényelmesen és biztonságban tud velünk utazni. Illetve van már biciklitartó is a buszon, jelenleg 3 darabot tud vinni, a terveink része, hogy ezt tovább bővítsük. Ha Ausztriába vagy Bécsbe szeretne menni valaki, akár ott biciklizni egyet, ez esetben mi tudunk neki segíteni.
Miklósy Boglárka szóvivő és Arany László regionális igazgató (jobb oldalon)

Alternatívája lehet a FlixBus a fapados légitársaságoknak?

Arany László: Szerintünk igen, van az a táv, ahova kényelmesebb lehet busszal közlekedni, mint repülővel. Úgy hisszük, hogy 6-10 órás távban abszolút versenyképesek vagyunk. Romániában van Bukarest-Liverpool járat, ami 52 óra, ott van, akinek már érdemes a repülőt választani, de a helyi piacon erre a járatra nagy igény van, szóval ilyen távon is alternatíva lehet a busz. A csomagszállítás mindenképp előnye a buszos közlekedésnek, hiszen a repülőn drága dolog lehet. Velünk akár 2 nagy bőrönd is szállítható 2 eurós felárért.

Milyen módon vesz részt a FlixBus a sofőrök képzésében?

Arany László: Az általánosabb tréningek mellett a sofőröket is technológiával támogatjuk. Van külön sofőr app, ebben a jegyeket QR-kóddal tudják hitelesíteni, amikor késés fordul elő, a forgalomirányítóinkkal vehetik fel a kapcsolatot. Ha a sofőr látja, hogy késni fog, akkor szólnak a pályaudvarra, hogy csúszás várható és kérnek egy új platform számot, ahol meg tud állni a busz. Akkor nem az eredetileg 8-as lesz, hanem mondjuk a 12-es, de a hatékony online szervezéssel időt takarítunk meg. Ezenkívül azt is igyekszünk elérni, hogy kedvesek, segítőkészek legyenek. A sofőrök a FlixBus arcai, ezért is fontos, hogy jó benyomást keltsenek.

Milyen buszokkal dolgoztok életkor és felszereltség terén?

Arany László: Új buszokkal dolgozunk, célunk, hogy 2-3 évesnél nem idősebb, Euro-6-os normának megfelelő buszokat vonjunk be a hálózatunkba. Minden buszon van toalett, légkondicionáló, wifi és biztonsági öv is. Jelenleg 1400 busz tartozik a FlixBus kötelékébe, a kényelmi felszereltségből egyik esetében sem engedünk.
Párizs is a célállomások között

Mennyire Budapest központú az utazás? Csak Budapestről indulnak járatok vagy a vidéki települések is a hálózat részei?

Arany László: Igyekszünk minél jobban kiterjeszteni a hálózatunkat és bevonni egyre több várost belföldön is. Járataink 2018-ban is érintik majd többek közt Győrt, Nagykanizsát, Siófokot, Szegedet, Kecskemétről pedig márciusban indul majd először FlixBus.

Ki a célcsoport számotokra és milyen marketing eszközöket alkalmaztok a népszerűsítés érdekében?

Arany László: Az utasaink 33%-a 18 és 25 év közötti, a fiatalok kedvelnek minket, de nincs szűk értelemben vett demográfiai célcsoport, mindenki az. Az online marketing tevékenységünk jelentős, hagyományos médiumoknál viszont ritkán hirdetünk. Az online és közösségi média felületeken erősen ott vagyunk. Járunk rendezvényekre is, mint például az Utazás Kiállítás. Nem mellékes az sem, hogy az országban már több, mint 200 helyen lehet venni FlixBus-ra jegyet személyesen.

Milyen jövőbeli terveitek vannak itt Magyarországon és Európában?

Arany László: Minél több régiót szeretnénk elérni és természetesen növelni az utasaink számát. Folyamatosan figyeljük az észrevételeket, az utasok visszajelzését és igyekszünk ez alapján fejlődni, hogy minél jobb legyen a szolgáltatás. Itt Budapesten is folyamatosan bővül a csapatunk és várjuk újabb munkatársak jelentkezését is, akik szeretnének egy nemzetközi csapatban dolgozni. Az interjút készítette: Porkoláb Bence