2022. szeptember 30. | 11:51

A 10W40 motorolajban az van megadva, hogy a folyékonysága télen (Winter) 10, a viszkozitási száma pedig 40 fok. Félszintetikus vagy szintetikus technológiájú változatban is kapható, és általában 7000 kilométerre ajánlott.

A 10W40 motorolajat leggyakrabban új autókban használják, miközben a működési tartománya -20 és 40 fok között van.

Régebben, sok évtizeddel ezelőtt, az általános ajánlás az volt, hogy az olajat három-hat havonta, de legalább 5000 kilométerenként cserélni kellett. A motortechnológiák fejlődése és a nagyobb teljesítményű olajok kifejlesztése azonban azt jelenti, hogy ma az olajcserék sokkal nagyobb időközönként történnek, egyes modellekben akár 30 000 kilométert is megtehetünk.

A 10W40 motorolaj az autó fontos része

Ahhoz, hogy megértsük a kenőanyag fontosságát az autó motorjában, egy nagyon hagyományos kifejezést tudunk használni. A motorolaj olyan, mint az emberi vér. Ez azt jelenti, hogy létfontosságú a motor életéhez, azzal a különbséggel, hogy nem tisztul meg magától, így a megadott periódusonként gondoskodnunk kell a cseréjéről.

Ahogy az elején említettük, vannak gyártók, akik néhány havonta javasolják az olajcserét, mások pedig megengedik, hogy ezt akár két évre is meghosszabbítsuk. Ebben a tekintetben nem szabad elfelejteni, hogy például egy sportautó motorja nem azonos egy csendesebb, átlagos autó motorjával. Egy másik szélsőséges eset a régebbi járművek esetében lehet.

Egy nagyon nagy teljesítményű autó motorolajának különleges tulajdonságokkal kell rendelkeznie ahhoz, hogy magas hőmérsékleten és 8000 fordulaton megfelelően kenődjön. Mivel ilyen nagy teljesítményű, minden tulajdonságának százszázalékosnak kell lennie, különben súlyos meghibásodást okoz. Egy biztos, a használat és az idő múlásával a kenőanyag veszít a hatékonyságából.

Az autó fajtája és a vezetési stílusunk

Ha régebbi típusú autónk van, akkor egy kicsit meghosszabbíthatjuk a felírt időkeretet. Az autómárkák az akkori olajok alapján tették az ajánlásaikat, amelyek a mai olajokhoz képest lényegesen eltérnek, ez azonban a harminc év feletti járművekre vonatkozik inkább. A modern olajok nem veszítenek annyit a teljesítményükből a hőmérsékletváltozással vagy az idő múlásával. Más szóval, ha egy 1970-es évekbeli autóban félévente ajánlott cserélni, a mai olajjal évente egyszer is elég lesz.

Az időhöz hasonlóan a cserére is vannak ajánlások a kilométerek függvényében. Ráadásul minden motorolajgyártó azt mondja, hogy X évente vagy X kilométerenként kell cserélni, attól függően, hogy melyik következik be előbb. Ez lehet évente vagy 15 000 kilométerenként, kétévente vagy 20 000 kilométerenként, és így tovább.

A gyártó maximális kilométerszámot fog javasolni a motor típusától függően, amelyhez az olajat szánják. Emellett azt is figyelembe kell venni, hogy egy ásványi olaj nem rendelkezik olyan tartóssággal - sem időben, sem kilométerben - mint egy szintetikus olaj. A 10W40 motorolaj néhány esetben a 25 000 vagy akár 30 000 kilométerenként történő cserére vonatkozó ajánlások is kaphat.