2021. december 15. | 09:51

Az utakon közlekedő kocsikban manapság már több típussal is találkozhatunk. Ezek közül is az egycsöves és kétcsöves lengéscsillapítók a leggyakoribbak. De vajon melyik lehet jobb az autónknak és nekünk? Mi alapján válasszunk? Ezeket a kérdéseket boncolgatjuk cikkünkben. Tarts velünk!

A lengéscsillapítók gyártási technológiája párhuzamosan fejlődött az autótulajdonosok igényeivel. Sokan még maguknak sem vallják be, ám mindenki számára fontos a kényelem autózás közben. A gyártók is gondoltak erre, ezért fejlesztették ki az egycsöves és kétcsöves lengéscsillapítókat. Egyetlen közös van bennük: mindkettőben gáz és hidraulikaolaj is dolgozik. Különbségeiket pedig úgy vesszük górcső alá cikkünkben, mint választási szempontokat új alkatrész rendelésekor. Annyit elöljáróban, hogy a legfőbb különbség köztük a használt gáz nyomásában rejlik: az egycsöveseket magasnyomású gázzal, míg a kétcsöveseket többségében alacsony nyomásúval töltik a gyártók.

Melyikkel kényelmesebb az autózás?

A menetkomfort elhanyagolhatatlan szempont új lengéscsillapító választásakor. Az alkatrész legfőbb küldetése az úthibák kiegyenlítése, a kocsi irányíthatóságának biztosítása. A két típus épp ezen feladatok elvégzési módszerében különbözik leginkább. Az egycsöves lengéscsillapítókban egyetlen kamrát alakítanak ki a gyártók, ebben található a hidraulikaolaj és a gáz is. Egy úszódugattyú is dolgozik benne, azért, hogy még véletlenül se keveredjen egymással a kettő. Tulajdonképpen ez választja szét őket. Ezzel a kialakítással sokkal biztosabb útfekvés garantálható a kocsinak. Emiatt viszont keményebbnek is érezheted a felfüggesztést a kocsiban ülve. A kétcsöves lengéscsillapítókban viszont már két kamrát alakítanak ki a gyártók. Az egyikben található a hidraulikaolaj, a másikban pedig a gáz. A munkafolyadék áramlását a két térrész között a fenék-, valamint dugattyúszelep szabályozza. Hátrányuk, hogy ha mondjuk egy nagyobb kátyúba hajtunk, a két anyag keveredhet egymással, levegősödés, majd habosodás indulhat be.

Melyik reagál gyorsabban?

Új lengéscsillapító választásánál mindenképp vedd figyelembe azt is, hogy milyen gyorsan és hatékonyan reagál a kinézett darab az útegyenetlenségekre. Alapesetben sima útfelületen puhának kell érezned a felfüggesztést, viszont rosszabb terepen már keményebbnek kell lennie. Mivel a kétcsöves lengéscsillapítók több szelepet használnak a dugattyúikon, amik egymástól függetlenül tudják végezni a dolgukat, így elég hatékonyak a munkavégzésben. Ezzel szemben az egycsöves lengéscsillapítók egyetlen szeleppel dolgoznak, ez az egy gyakorol mindenhol egyenletes nyomást a teljes mechanizmusra. Így kijelenthetjük, hogy kevésbé terhel egy-egy adott területet. Emellett jellemzően a kerületük is nagyobb, ami szintén növeli az erejüket a kétcsövesekhez képest. Egyetlen egységként működnek, emiatt gyorsabban reagálnak, mint kétcsöves társaik. Ez a másik indok tehát, amiért egyre többen választják az egycsöves lengéscsillapítókat.

Melyiknek nagyobb a csillapítóereje?

Minél tartósabb a csillapítóerő, annál stabilabb a kocsi az utakon, egységesen és egyszerre oszlik el a nyomás a lengéscsillapítókban. Az egyszelepes kialakítás hatékonyabb az egyenletes eloszlatásban. Az egycsöves változatok mellett szól még az is, hogy ezekben általában vastagabbak a dugattyúk, mint a kétcsövesekben. Előbbieknek jóval nagyobb az olajkapacitása, azaz a hőelvezetésben is hatékonyabbak. Utóbbi az élettartam szempontjából fontos, hiszen minél többet vesszük igénybe a lengéscsillapítót, annál inkább melegszik. Végül azzal, hogy nem keveredik a hidraulikaolaj és a gáz bennük, még biztosabb csillapítást nyújtanak, mint a kétcsövesek, amikben azonban keveredhetnek.

Melyiknek fogy el hamarabb az ereje?

Bármely típusról is legyen szó, közös bennük, hogy valamilyen gáz (oxigén vagy nitrogén) és hidraulikaolaj dolgozik bennük. Gyengülésükkel onnantól kell számolni, hogy légbuborékok képződnek bennük, ami végül a munkafolyadék habosodáshoz vezet. A dugattyúk veszítenek hatékonyságukból, és szökni fog a nyomás közöttük. A gyengülés a hőelvezetés lassúsága, az alkatrész túlmelegedése miatt is beindulhat. Az extrém hőmérséklet miatt ugyanis tágulhat a kamra. Mivel a kétcsöves változatokban jóval kisebb a dugattyú felülete, így ezeknél hamarabb kell számolni a gyengüléssel. Ráadásul a már említett kisebb olajkapacitás sem kedvez nekik. Az erő tartósságának szempontjából tehát inkább az egycsövesek lehetnek a nyerők. Ugyanakkor fontos megemlítenünk, hogy bizonyos kétcsöves lengéscsillapítókban már nitrogéntöltetet alkalmaznak a gyártók az alacsony nyomású oxigén helyett. Ezek akár még fel is vehetik a versenyt az egycsöves lengéscsillapítókkal. A nagynyomású gáznak köszönhetően jelentősen javul a reakcióképességük, biztosabb úttartást nyújtanak.

Egy szó, mint száz, mindkét változat jó választásnak bizonyulhat, attól függően, hogy mit létesítesz előnyben: a kényelmet, a hatékonyságot, a tartósságot, netán az alkatrész árát.