2021. október 27. | 18:19

Végre megkaparintottunk egy igazi, nagyteljesítményű rollert az Eleglide D1 Master személyében. 2x500 W teljesítményre képes a "kicsike", a futóműve brutális, a bütykös gumik miatt terepezésre is alkalmas, a lazán 45-50 km-es hatótáv pedig mindent maga mögé utasít, amit eddig próbáltunk.

Ez már nagyon nem a játék kategória, masszív vasak felelnek az úton maradásért és a biztonságotokért. Az ára sem a belépőkategóriás gépeket idézi, sőt, azokhoz képest igazi térugrás az Eleglide D1 Master. 325 000 Ft-ot kérnek érte a Geekbuyingnál lengyel raktárból a NNNRED1MST kuponnal, így további többletköltségre nem kell számítanotok és pár napon belül a csomag is megérkezik az ajtótok elé.

Eleglide D1 Master - https://bit.ly/3AryMrg

Eleglide D1 Master – Ez nem az a roller...

Teszteltünk már Eleglide terméket, az M1 elektromos kerékpár személyében, és egy kifejezetten jó minőségű járművet tettek le a mérnökök az asztalra. Így a D1 Mastertől sem vártam mást, de mielőtt a mélyvízbe vetjük magunkat, érdemes azt tudni, hogy van egy sima Eleglide D1, ami csak 1 motoros és 500 W-os, viszont van rajta ülés is. Nekünk azonban a durvább D1 Masterhez volt szerencsénk, ami nemcsak méretében, hanem súlyában is tekintélyes "jószág", a dobozát alig bírtam felhozni a lépcsőn, hiszen maga a roller 28,5 kg, a csetreszeivel együtt pedig a 30-at karcolja.

Szétborítottam a csomagolást, kiemeltem a hozzá adott imbusz kulcsokat, a töltőt és a leírást. Ez utóbbit érdemes átlapoznotok, hiszen a roller kormányát fel kell szerelnetek a csonkra. Lényeges, hogy a két tartócsavart a kormánybilincsen izomból húzzátok meg, ugyanis nagyon nem vicces, amikor menet közben elfordul - megtörtént események alapján. A 10 colos gumikat szintén fel kell fújnotok, szerencsére motorszelepes, így gyakorlatilag bármilyen pumpával menni fog. Gyárilag középfeszültségen van az akku, így nektek kell maximumra töltenetek, ami jó pár órát igénybe fog venni, mivel brutális, 1056 wattóra a kapacitása.

A kinézeten is látszik, hogy ez nem egy belvárosi játékszer, masszív vasak mindenütt, brutálisan széles fellépő, 10 colos terepgumik, elöl-hátul tárcsafék. Ezt a rollert veretésre tervezték, ez a rugóstagoknál is visszaköszön, konkrétan ugrálni lehet rajta, akkor sem bicsaklik meg a technika. A maximális terhelhetősége 120 kg, viszont erről el is hiszem, hogy elvisz egy ilyen tömegű embert. Ez azért vicces, mert a Kugoo Kirin S1 Próhoz is ezt írták, de az Eleglide D1 Masternek lenne sértés, ha a két terméket egymáshoz hasonlítanám. A kormánymagasság állítható, így kijelenthetjük, hogy nemcsak a súlyosabb egyénekre, hanem a magasabbakra is gondoltak. A gyártó a sajtóanyagban is említi és mi is kipróbáltuk, hogy mind a lengéscsillapítói, mind a bütykös gumijai teljesen mértékben alkalmassá teszik a terepen való használatra; az Ördög-orom sziklás, avarral teli ösvényein kiválóan helyt állt - de erről majd később.

A kormányon elég sok kezelőszerv található. Bal oldalt az elektromos kürt gombja van, ami tapasztalataim szerint nem elég hangos és bénácska is a hangja. A lámpákat - összesen 6 db van rajta, 1-1 elöl és hátul, és négy a fellépőn - szintén bal oldalt lehet felkapcsolni. Az első lámpának egyébként meglepően jó fénye van. Ugyanitt található az irányjelző háromállású kapcsolója - átkattintva a fellépő szélein található, alapjáraton piros lámpák villognak narancs színnel. Végül, de nem utolsó sorban itt helyezkedik el a hajtás kapcsolója - az egész roller legizgalmasabb gombja.

Az Eleglide D1 Master esetében ugyanis elöl és hátul is van egy 500 W-os motor.

Alapból hátul hajt, de a zöld gomb megnyomásával összkerékre vált, ilyenkor adja le a maximális, 1000 W-os teljesítményét.

Jobb oldalon két kijelzőt láthattok, az alsó a feszültséget mutatja - maximum 54,6 V - és sajnos elég rosszul látszik napfényben, míg a felső a fedélzeti komputer szerepét tölti be. A színes panelen a szokásos adatokat - töltöttség, sebesség, fokozat stb. - jeleníti meg, bár hozzá kell tenni, hogy a használati útmutató egyetlen szóval sem illeti azt az 5-6 különböző funkciót, amik között az On/Off gombbal váltogathattok, így ezek egy része a mai napig talány. A kijelző mellett kiálló kis műanyag a "gázkar", amit mutató- vagy középső ujjal lehet húzni. Szerencsére szabadon állítható a fékkarok szöge - mint egy biciklin-, így képezhető elég hely, hogy lehessen rajta tartott ujjal fékezni is.

Tempomat van, de gyárilag valamiért ki volt kapcsolva és a szerviz menüjében lehet csak bekapcsolni, amit viszont nem tesznek publikussá, így ezt nem igazán tudom hova tenni. Szerencsére még hosszabb távon sem különösebben fárasztó húzni a kart - a motoros kesztyűm kiképzése például olyan, hogy önkéntelenül is behajlítva vannak az ujjaim, így majdhogynem természetes a kar használata.

A gáz az induláskor egy kicsit nehezen adagolható, egy hangyányit, de nem vészesen ránt, utána viszont szépen, lineárisan húz, megszokást követően pedig már ezzel sem lesz probléma - kicsit olyan, mint amikor egy idegen autóban harap a fék, azt is meg lehet szokni. A másodlagos kijelző fényereje tökéletes, még napsütésben sem okozott gondot az adatok leolvasása. A három fokozat gyakorlatilag csak egy sebesség limiter: 20/35/55 km/órára korlátozza a végsebességet. Ami viszont nem tetszett, az a slusszkulcs helye és a gyújtáskapcsoló kiképzése. Ez talán a leggagyibb része a rollernek, mivel a műanyag ócska, a kulcs pedig a jobb lengőbordák környékére fog bökni, ha elestek, bár azt is hozzá kell tenni, hogy hamarabb törik le az egész, mint hogy valódi sérülést okozzon.

A Master hátsó kereke felett van egy fém rács, aminek a végén van egy fogantyú, ez jelentősen megkönnyíti a roller megemelését és cipelését, de ide akár még tárolódoboz is rögzíthető némi barkácsolás után.

Eleglide D1 Master – Csapassunk

Úgy a legkönnyebb felállítani a rollert összecsukott állapotából, hogy egyik lábbal ráterhelsz a hátsó fém tartóra, és két kézzel határozottan előrefelé tolod a kormányt. Hangosan kattanni fognak a biztonsági stiftek, ha jól csináltad. A rollereket az elmúlt pár alkalommal az Ördög-oromhoz vittük ki, itt ugyanis mindenféle felületen lehet próbálgatni a járműveket. Van durva emelkedő és lejtő, "rázópadnak" használható, lépcsőzetes felület, erdő, köves és avarral felszórt földút, és a forgalom is viszonylag kicsi.

Az sem mellékes, hogyha jármű jön, akkor oldalra ki tudtok állni a bicikliútra, tehát viszonylag biztonságosan lehet tesztelni és nem utolsó sorban nekem van teljes, protektoros motoros felszerelésem is, hogy bátran merjek vele állatkodni - ezért is én teszteltem Don Kartács elvtárs helyett.

Mire kiértünk, már kóstolgattam a D1 Mastert és az 1000 watt elég bika a valóságban is, indulásnál simán kipörög az első kerék.

Ennek ellenére ez nem az a kezelhetetlen, zabolátlan erő, ami ki akarja csavarni a kezedből a kormányt, és minden milliszekundumban az életedre tör, hanem egy kontrollálható, de nagy tejesítmény, ami nemhogy nem ijeszt meg, hanem kifejezetten függőséget tud kialakítani. 500 W-os módban viszont egy kicsit karcsú, az Inmotion V5F-ek leverték az emelkedőn, hiszen egy hangyányit erősebbek (550 W) és sokkal kisebb a tömegük. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy a fizikát a D1 Master sem tudja meghazudtolni, ekkora testhez már kell a kakaó.

A "nagyszkúter" legzseniálisabb része a futóműve.

Egyrészt nagyon jól csillapít, szépen rugózik, másrészt pedig terepen is teljes mértékben elnyeli az egyenetlenségek okozta pattogásokat, és igazából ebben a legjobb. Az uniciklikkel csak kamilláztak Csabiék, ahogy elmentem mellettük a D1 Masterrel, terepen extrém volt a különbség. A videón látható, egyébként tempós terepezés az első kilométereim voltak csak. Most képzeljétek el, mire lehet képes ez a roller egy gyakorlott felhasználóval. Egészen megdöbbentő élmény volt így is, egyszerűen nehéz vele normálisan közlekedni, kívánja az állatkodást és közben nem büntet érte.

Sima úton sem ráz, a szokásosnál bütykösebb gumi ellenére sem, repülőszőnyegként száguld. Még emelkedőn is szépen megindul, ha mindkét motor hajt, és az a nagy helyzet, hogy ez az első olyan roller, amivel a budai dombokra normálisan fel lehet menni. 800 W alatt ugyanis esélytelen egy Gellért hegy teteje, a Jánosnak meg a közepéig sem lehet eljutni. Az 1000 W pont jó: húz, de nem öl meg. Számszerűen nem tudom, milyen meredek lehetett a videón látható emelkedő, de még gyalogosan is bőven lihegős, mediterránosan tüdő kiköpős fajta, az 1 kW pedig felvitte mind a 110 kilót (~30 a roller + 80 én a teljes ruházatban).

Az 55 km/órás végsebesség elképesztően felszabadító és izgalmas. Gyermeteg örömmel húzom neki nyélen, megyek le a kijelölt útról és gázolok át a füvön, hepehupákon, fekvőrendőrökön, padkákon. Igen, ezzel a rollerrel 55 km/órás sebességgel bármilyen fekvőrendőrön át lehet menni, még a nagyon rövid, nagyon hegyeseken is. Nem mondom, hogy mind kellemes érzés vagy hogy nem üt fel az első lengéscsillapító, ebben inkább az a nagy szó, hogy gond nélkül képes rá. A sebesség persze nem minden, meg is kell tudni állni. Megint csak nem lehet ok panaszra, a két tárcsafék brutálisan lassít, az első féket rendesen behúzva erősen javallott rogyasztással hátrafelé terhelni, a fejreállást elkerülendő. A nagy tempó és a kegyetlen fékhatás eredőjeként pedig jókat lehet vele farolni, szóval a móka részt is biztosítja a D1 Master.

Ami a hatótávot illeti, a gyári adatok alapján a 22 amperórás akkuból akár 80 km is kihozható, a specifikáció szerint egy 70 kg-os személlyel, szélcsendben, 20°C-on, 20 km/h-s limiten, és 500 W-on. Igaz, az Eleglide bringa is jelentősen többet tudott a gyár által ígértnél, szóval megadtuk az esélyt a bizonyításra a D1 Masternek is. Levittem a Velencei-tóhoz, hogy a bringaúton tudjak vele sík terepen, nyugodtan krúzolni. Egyik nap nagyjából szélcsendben, javarészt 1000 W-on, a lehető legnagyobb tempóval mentem, kigurulások helyett sok helyen nagyokat fékeztem, és még emelkedők is voltak. Az eredmény igen kellemes: körbeértem (29 km) és a kijelző szerint 2 csík volt még meg az 5-ből. A második csík már csak látványelem volt szerintem, szóval úgy saccolom, hogy nyélgázon nagyságrendileg 35 km-t tud megtenni, ami városi közlekedés vonatkozásában baromi jó. Következő nap 500 W-ra és 35 km/h-ra korlátozva, hatalmas szélben teszteltem. Így kerek 50 km-t sikerült megtennem, de visszafelé már 15-tel vánszorogtam, épp csak nem kapcsolt ki. Akárhogy is: 50 km viharos szembeszélben nagyon jó eredmény.

Ejtsünk még néhány szót az Eleglide D1 és a D1 Master közötti különbségekről.

Az előbbi lassabb, kisebb a hatótávja és gyengébb is. A gond szerintem az, hogy az 500 W-os motorteljesítmény egyszerűen nem elég, ha az ember nem az Alföld közepén lakik. Egy ekkora gépet elég "papásan" mozgat meg fél kilowatt, így a dombokat maximum vágyakozva, a távolból fogjátok szemlélni, mert hogy iszonyatosan nyomorúságosan fog felmenni rajtuk, az biztos. Ráadásul egy 120 kg-ig terhelhető gépre jó eséllyel nagyobb darab emberek is fel fognak állni, szóval maradjatok a D1 Masternél, még akkor is, ha az drágább. Közvetlen konkurense a Kugoo G2 Pro, ami nagyjából ugyanennyibe kerül, de kisebb a hatótávja és gyengébb, illetve a Bezoir S2, ami drágább, de erősebb. Itthonról a Kaabo Mantisok jöhetnek szóba, de azok legalább 100 000 Ft-tal kerülnek többe.

Eleglide D1 Master – Egy aprócska történet

Mit ad Isten, megyek körbe a tó körül, egyszer csak meglátok valakit, aki szemlátomást nem 25-tel megy a rollerével, na mondom, utánamegyek, megkérdezem, milyen gépe van. Egy tök jó fej sráccal találkoztam, akinek pont a fent említett Kugoo G2 Prója volt, ami szintén a GeekBuying saját márkája, mint az Eleglide. Kérdezem, hogy milyen idős a roller és hány km van benne, erre a válasz: ,,minden alkalommal, amikor elérek 2000 kilométerhez, körbefordul a számlálója és lenullázza magát". Több, mint 3 éve használja, 2 alkalommal már körbefordult, ergo több, mint 4000 kilométert tett már bele, állítása szerint a hatótávjában csökkenést nem tapasztalt a gyárihoz képest, és ezen 3 év alatt SEMMILYEN karbantartási munkát nem kellett rajta végezni.

Gyáriak voltak a fékek, a gumik (igaz, már kopottak, de még látszottak a barázdák), és komolyan mondom, nagyon jól nézett ki. Leszámítva a fellépő oldalát, amit az elmondása szerint elég sok és időnként elég komoly esések jól összevertek. Egy nagyobb balesete következtében nemrégiben eltört valami a kormányoszlop és az első kerék környékén, azt mondta, hogy 3000 forintért meghegesztették neki, azóta megint minden tökéletes. Ha nem az ő szájából hallom ezeket, el sem hiszem.

Egyetlen további dologról szeretnék szót ejteni, de csak röviden, mert fölösleges ragozni a témát: erre a rollerre a gyári teljesítménye alapján már eleve rendszámot kellene tenni, még segédmotoros kerékpárnak is sok.

Erre a fenti Kugoo tulajdonos annyit mondott: ,,ha rendőrt látok, ismerem a féket".

Kezdem a negatívumokkal, mert abból nagyon kevés van. Az egyik a súlya, 28,5 kilogrammot lift nélküli házakban nagyon macerás mozgatni, ez a "moci" földszinti garázsba való. A másik az ára, 325 000 Ft-ot kérnek érte. Cserébe viszont fényévekkel az átlag "olcsó" városi rollerek előtt van és úgy összerakták, hogy erről elhiszem, hogy 2 év múlva sem lesz egy marék csavar. Brutálisan gyorsul, megmássza az emelkedők túlnyomó részét, tényleg nagy a hatótávja, kényelmesen, párhuzamos lábakkal lehet állni rajta, jók a lámpái, parádés a fékhatás, de ami igazán zseniális benne, az a futóműve. Remekül csillapítja az úthibákat, terepen is kérdés nélkül elmegy, és 55 km/órás végsebességénél is stabil. Tény, hogy nem gyerekjáték, felnőttek kezébe való, de egy igazán hálás szörnyeteg, valódi addiktív élmény vele menni, így részemről rendkívül ajánlott.

325 000 Ft-ot kérnek érte a Geekbuying lengyel raktárából a NNNRED1MST kuponnal, ingyenes szállítás mellett, és ennyit valóban ér is a jármű. Ilyen cuccokkal az ember hosszútávra tervez, és a jelenlegi benzinárak mellett egy olcsóbb alternatívát kínál a városi ingázásra, de a hatótávja miatt akár kisebb települések közötti rollerezésre is tökéletes, és ha útba esik egy-egy földút, vagy csak veretnétek egy jót, akkor sem jön zavarba.

Eleglide D1 Master - https://bit.ly/3AryMrg