2022. november 30. | 09:14

A használtautó-vásárlás az autóhoz értők számára is jelenthet kihívást.

Egy ilyen bonyolult műszaki tárgy, mint az autó esetében több több ezer alkatrész harmonikus együttműködésére van szükség ahhoz, hogy azt mondhassuk: az autó hibátlan. A műszaki hiányosságok, hibák, kopott alkatrészek azonban cserélhetőek, javíthatóak, pótolhatóak. Egy balesetben megsérült váz azonban már komoly biztonsági kockázatot rejt magában a felhasználók számára. 


Az önhordó karosszériánál - ami a modern személyautó-gyártásban ma gyakorlatilag egyeduralkodó - a terhelést a kocsiszekrény egésze viseli. Az önhordó karosszériákat ma leggyakrabban acéllemezből készítik. Egy parkolási balesetnél többnyire nem sérül más, csak a karosszéria külső takaróelemei.

Komolyabb balesetnél azonban már a gépkocsi váza, felfüggesztési pontjai is sérülhetnek. Ilyenkor a szakszerű javítás a sérüléstől függően talán még megoldást jelenthet, de sokszor a sérülés olyan mértékű, hogy szakszerű javítása gazdaságilag értelmetlen lenne. Ilyenkor jönnek sokszor a bizonytalan hátterű műhelyek, ahol csak annyira javítják meg az autót, hogy felületes szemlélőnek ne tűnjön fel az eredeti sérülés nagysága.

Ezek a javítások azonban jó eséllyel gyengítik az energiaelnyelő képességet, és nem viselnek el még egy balesetet. Ami azt is jelenti, hogy az autóban utazók nem bízhatnak abban, hogy az autó karosszériája megvédi őket egy ütközésnél. És ez az, amit minden használtautó-vásárló szeretne elkerülni, saját maga vagy családja testi épségét senki nem akarja kockáztatni, bármennyire is csábító az ajánlat.


Ezért érdemes a kiválasztott modellel megismerkedni először praktikusan az online térben. Ha stimmel az ár, felszereltség és minden más releváns feltétel, akkor (főleg a jelenlegi üzemanyagárak mellett) a következő logikus lépés, hogy még otthonról minél többet megtudjunk a választott járműről.

A neten több helyen is lehet olyan szolgáltatást találni, amelyek kártörténeti lekérdezésre épülnek, és amelyek segítségével könnyedén felderítheted a kiszemelt példányok biztosítói múltját, előéletét. Ha volt olyan káreseménye az autónak, ami biztosítói ügyintézést igényelt, akkor a riportokból kiderül.

Amennyiben egy korábbi nagyobb karambol után állították talpra, vagy ha bármilyen kisebb baleset érte, esetleg ha egy autó futásteljesítményét manipulálták, az kiderül ily módon. A kézhez kapott elemzés rögtön megmutatja, melyik az az autó, amit nem igazán érdemes megnézni élőben, sem pedig megvásárolni.

Egy online elemzés azonban nem mindenható, ezért nem helyettesítheti a megvásárlásra kiszemelt jármű helyszíni vagy szervizben elvégzett műszeres felmérését. Azonban jó támpontot ad ahhoz, hogy adott esetben hol kell keresni a hibát, és hogy érdemes-e szakszervizben is átvizsgáltatni a járművet. 
 

Depositphotos