2021. november 24. | 15:32

Autósként a november már egyet jelent a gumicserével. Az évszakváltáskor aktuálissá váló teendőre rendszeresen felhívják a figyelmet a szakemberek. Az okok nyilvánvalóak. A nyári gumi nem felel meg sem összetételében, sem felületi kialakításában a hideg aszfalt által megkövetelteknek. De mi a helyzet a négyévszakos abroncsokkal? Az elsősorban a takarékosság apropóján választott gumiktól is megfelelő biztonságot várhatunk el? A legtöbb gumiabroncs webáruház úgy látja, hogy töretlen érdeklődés mutatkozik a négyévszakosok iránt.

Profilmélység és lejárat- ellenőrizd a tavalyi abroncsot!

Mielőtt elmerülnénk a négyévszakos gumik jelentette lehetőségekben, érdemes a gumicsere alkalmával a garázsból elővett szettet átnézni. Sokan vannak ugyanis, akik a téli és a nyári gumi cserélgetésével oldják meg az évszaknak megfelelő autózást. A téli gumiknál a 4mm-es minimális profilmélység döntő szempontnak számít. Ha efelé közelít a kopás, akkor mindenképpen ajánlott az új szett beszerzésén gondolkodni. A gumi felületi sérülései is arra utalnak, hogy jobban járni egy másik gumival.

S hogy mit választ a mai kor embere? Mennyire számítanak drágának az új gumik? A használt vagy a négyévszakos éri meg jobban? Az örök kérdésekkel kezdők és már tapasztalt autósok egyaránt szembesülnek. Fontos tisztában lenni azzal is, hogy a gumi akkor szintén veszít minőségéből, ha csak a garázsban áll évek óta. A lejárati dátum egyaránt figyelmet érdemel a gumi használatba vétele előtt, mint ahogyan a kopottságról sem feledkezhetünk meg.

Négyévszakossal a spórolás jegyében?

A napjainkban tapasztalt üzemanyag árak mellett nem csoda, hogy autósként a gumicserét is a lehető legtakarékosabban szeretnénk megoldani. Autót fenntartani, üzemeltetni korántsem olcsó mulatság manapság. Ugyanakkor a legtöbben csak ilyen módon tudják megoldani napi teendőiket, és rengeteg időt is spórolhatnak azzal, ha nem a tömegközlekedésre hagyatkoznak. A városi közlekedést fókuszba helyezve akár megfelelő is lehet a sokak által választott négyévszakos abroncs. Ez télen-nyáron egyaránt használható, de hegyvidékre, külterületre kevésbé állja meg a helyét. A gumiabroncs webáruház szakemberei tehát főként azok számára javasolják, akik nagyrészt városon belül használják az autót, és nem a gyakran hó borította hegyvidéki környéken élnek.

Mennyit ér a biztonság?

Érdemes a dolgot a biztonság szempontjából is megvizsgálni. A nyári és a 0 fok alatti hőmérsékletben egyaránt használható négyévszakos gumikról mindenkinek megvan a maga véleménye. Sokan saját tapasztalataikból megfelelőnek tartják azokat a városi közlekedésre, de síelésnek biztosan nem indulnának útnak velük. Mások úgy gondolják, még ez a megoldás is jobb, mint az, ha nyári abronccsal gurulnának az utakra a legnagyobb zimankóban is. A felvetés valós, hiszen a hazai autósok gyakran még a téli gumi beszerzésére is sajnálják a pénzt, és a nyári abroncsot használják - míg egyszer az árokban nem kötnek ki.

Nem véletlen, hogy a téli és a nyári gumi másféle anyagösszetétellel és felületi kialakítással rendelkezik. A mély bordák, a sűrű lamellák és a magas szilika tartalom ideálissá teszi a téli gumit a hideg, havas aszfalton való közlekedésre. Ugyanakkor hiába a téli gumi, ha annak profilmélysége már közelít a kritikus 4mm-hez. Nedves útszakaszon kopott gumikkal akár négyszeres is lehet a féktávolság. S hogy mi a helyzet a négyévszakos gumikkal? Ezek magukban foglalják mind a téli, mind a nyári abroncsok előnyös tulajdonságait, így alkalmasak lehetnek a 0 fok alatti közlekedésre is. Megfontolandó azonban, hogy milyen körülmények között használjuk az autót, mikor indulunk útnak. A rendszeresen lefagyott, havas utakon történő közlekedés, a külterületi magasabb tempó esetében már korántsem biztos, hogy a négyévszakos a legbiztonságosabb választás.