2021. december 14. | 16:40

Az autó lassítása egy folyamatos igénybevételt jelent a fékrendszer számára.

Ha autózásról van szó, érdemtelenül kevés szó esik a fékekről. Pedig a fékrendszer a járművek egyik legfontosabb biztonsági berendezése, így nélküle lehetetlen lenne az autóval történő közlekedés.

Napjainkban az autók hidraulikus fékrendszert használnak, bár egyre elterjedtebb a brake-by-wire technológia is. Ennek lényege, hogy a sofőr a fékpedál lenyomásával fejti ki a jármű lassításához vagy megállításához szükséges erőt, amit a hidraulikus rendszer továbbít a kerekeknél elhelyezett fékekhez, így az autó a fékerő függvényében képes megfelelő mértékben lassulni.

Amikor lenyomjuk a félpedált, a főfékhengerben nyomás keletkezik, ami csöveken keresztül jut el a kerekekhez. Itt a munkahenger alakítja erővé, aminek köszönhetően a fékbetétek a dob vagy a tárcsa felületének nyomódnak. A két felület között keletkező súrlódás hatására lassul az autó, miközben a fékek a mozgási energiát hőenergiává alakítják át.

Mivel egy meglehetősen komplex, összetett rendszerről van szó, így minden elemének tökéletesen kell működnie a kívánt hatás elérése érdekében. Ezért is kiemelten fontos megfelelő figyelmet fordítani a fékrendszer karbantartására.

Manapság a járművek esetében a leggyakoribb féktípusnak a tárcsafék számít, ami a korábban használt dobfékkel ellentétben számottevően hatékonyabbnak számít. Ugyanakkor a fékpofák, és a féktárcsák élettartama alacsonyabb, mint a dobfék esetében.

Az autó lassítása egy folyamatos és jelentős igénybevételt jelent a fékrendszer számára, és mivel a súrlódás kopást eredményez, így idővel elkerülhetetlené válik a fékbetétek és a féktárcsák cseréje. Ám erre nem feltétlenül ugyanakkor van szükség.

Milyen gyakran van szükség a cserére?

A féktárcsák legnagyobb ellensége a folyamatos igénybevétel mellett a hőképződés, amit a gyártók úgy igyekeznek csökkenteni, hogy a tárcsákban úgynevezett légcsatornákat alakítanak ki. Ez belső szellőzést biztosít, egyúttal redukálja a tárcsák hőterhelését. Azonban a tárcsa kopása nagyban függ a vezetési stílustól, a felhasználás módjától és a jármű tömegétől.

A féktárcsa csereperiódusa tehát nem határozható meg pontosan. Leginkább akkor válik szükségessé, amikor a kopás mértéke eléri a gyártó által előírt határértéket. A gyakorlat azt mutatja, hogy az első kerekek esetében 40-60 ezer kilométerenként, a hátsók esetében 50-80 ezer kilométerenként célszerű cserélni a féktárcsákat.

Európa fékspecialistája

Az 1977-ben alapított MAPCO a német precizitásnak köszönhetően az elmúlt évtizedek során a fékek specialistájává vált Európa szerte. A cég palettáján kiemelt helyen szerepelnek a kiváló ár-érték aránnyal rendelkező futómű alkatrészek, melynek kínálatát 1985 óta fejleszti és bővíti az európai igényeknek megfelelően, ennek eredményeként mára több mint 3500 termék érhető el ebben a kategóriában.

A MAPCO kínálatában gyakorlatilag az összes gyártó valamennyi modelljéhez megtalálható a megfelelő féktárcsa tele vagy szellőztetett kivitelben egyaránt. A 280 mm átmérőjű MAPCO féktárcsa például a Hyundai i30 és iX20 mellett a Kia Cee’d, Pro Cee’d, Soul és Venga típusokhoz is megfelelő választás.

A féktárcsa cseréjéhez a járművét fel kell emelni egy erre a célra alkalmas autóemelővel, majd ezt követően le kell szerelni a kereket és a féknyerget. A féktárcsa cseréjekor ajánlott a fékbetéteket és a féknyerget is kicserélni. Egy ilyen csere után a fékrendszer hidraulikus rendszerét nem szükséges légteleníteni.

  • Címkék: