Kis hazánkban is kezdi megvetni lábát a vásárlási őrületet generáló amerikai szokás, de vajon mit tudunk róla a jellegzetes Black Friday megnevezésen és a kihagyhatatlan akciókon túl?
Még el sem kezdődött az igazán karácsonyi láz, sokakban már most felmegy a pumpa az idejekorán kihelyezett díszítések láttán vagy egy-egy felcsendülő, agyonjátszott ünnepi sláger hallatán. És akkor még nem esett szó a Black Friday-ről…
Azt most hagyjuk, hogy az amerikai szokással ellentétben mi magyarok különböző (nem is pénteki!) napokat vagy akár egész heteket hívunk így – működik a marketing, csak nem tökéletesen. Sokszor a látszólagos akció magasabb vételárat rejt ugyanazon termék esetében, mint amit akár csak 1-2 héttel korábban tapasztalhattunk. Ezek ellenére is együtt kell éljünk a tudattal, hogy amellett, hogy „nincs karácsony Kevin nélkül”, már nincs karácsonyra készülés Black Friday nélkül. De mit tudunk róla?
Nálunk csak a filmekből ismerős, de Amerika egyik legnagyobb ünnepe – július 4-e és a karácsony után – a hálaadás. A másik kettővel ellentétben ennek dátuma nem fix napra esik, hanem november negyedik csütörtökére, így 22-én és 28-án, valamint ezek közötti napokon fordulhat elő. Lényege a nevében van, így leginkább az egymástól távol élő családok újraegyesüléséről szól. Mivel nem hétvégére esik, így sokan veszik ki a csütörtök mellett a pénteki napot is szabadságnak.
Ez persze adja a lehetőséget, hogy a legtöbben a karácsonyi időszak célegyenesére fordulva a „szabadnapot" pihenés helyett ajándékok vadászatával töltsék. Így van ez már az ötvenes évek óta, és ebben az időszakban született maga a Black Friday kifejezés is, méghozzá Philadelphiában.
Itt ugyanis nemcsak csütörtöki hálaadás volt, hanem szombaton hagyományosan (Army-Navy) focinap is, amire emberek ezrei özönlöttek mindig a városba. Ezzel hatalmas közlekedési fennakadásokat okoztak, de több autólopás és egyéb bűntények, vagyis sok túlóra és extra munka miatt is kezdték maguk a rendőrök fekete pénteknek (Black Fridaynak) hívni az ominózus napot.
A kereskedők persze hatalmas forgalmat és bevételeket könyvelhettek el ekkor, így érdekük lett évről évre az érdeklődés fenntartása. Mindezek ellenére a ’80-as évek közepéig nem tudott kitörni Philadelphiából a – jobban csengő Big Fridaynek is hívni próbált – esemény, amely végül megtartotta a fekete előtagot. Az autókereskedők is rendszeresen akciózták és a mai napig különböző kedvezményekkel teszik elérhetővé egyes – általában kiszórni kívánt – modelljeiket: több ezer dollárral csökkentik az általános vételárakat, hogy aki a párját karácsonyra egy négykerekűvel lepné meg, annak ne kelljen tovább gondolkodnia.
Napjainkra persze nem csak egyetlen 24 órás intervallumot karolhat fel az akcióáradat, ám eredetileg tényleg nem tartott hosszabb ideig, ráadásul az online kereskedelem térhódítása előtt gyakori volt, hogy egyesek órákkal vagy akár 1-2 nappal korábban a kiszemelt bolt előtt sátrat verve fagyoskodtak, hogy biztos jusson nekik kedvenc termékükből. Most már erre nincs szükség, egyszerűen, a számítógép előtt megrendelhetjük, amire vágyunk (vagy szerintünk vágyik egy szerettünk) úgy, hogy akár a lakást sem kell elhagynunk a csomag átvételéhez.
Idén a Black Friday a november 24-ére esik, ezen alkalomból pedig szeretnénk olvasóinknak webshopunk kínálatából kedvezményekkel kedveskedni, érdemes szétnézni a termékek között, hátha kerül valami hasznos kütyü idén a fa alá, hogy ne kelljen egy újabb fura pulcsi kicsomagolását követően megjátszanunk örömünket.