2022. február 02. | 08:40

Nagyon gyakori hiba, amivel hozzánk fordulnak, hogy hol megy, hol nem, hol van rásegítés hol nincs. Ha ilyen hibával találkozunk elektrohidraulikus szivattyúknál, különösen francia autókban, akkor először ellenőrizzük végig a szivattyúhoz vezető vezetékeket, csatlakozókat, csatlakozó sarukat és a biztosítékokat, hogy nem-e ezek miatt van érintkezési hiba az autóban.

Jó eséllyel megtaláljuk itt a hibát, és jóval kisebb költséggel, mint a szivattyú kiszerelése és bevizsgáltatása. Természetesen ez a hibajelenség arra is utalhat, hogy az elektrohidraulikus szervószivattyú lesz a hibás vagy bizonyos ellenállások, anyagok az elektronikán belül elöregedtek és már nem rendelkeznek a megfelelő vezetési tulajdonságokkal - írja az EPS Optimum Kormányműszerviz Kft weboldala.

Ha egy kormányoszlop kattog, kopog akkor joggal gondolhatjuk, hogy az áthajtó mechanika lesz a hibás viszont minden esetben egy szervizben kell kezdeni annak a megállíptását, hogy valóban a kormányoszlop felől jön-e a kopogás.

Egy fontos alaptétel

Hogyha valóban kormánymű hibáról van szó az nem fog magától megszűnni. Az előfordul, hogy visszajön időszakosan a rásegítés, akár tavasztól őszig nem is jelentkezik a probléma, vagy minden 7. újraindításnál visszajön a szervó működés, mégsem javasoljuk, hogy halogassák a hibák kivizsgálását. Ez azért fontos mert különösen az újabb típusoknál úgy állították be a kormányműveket, hogy fokozatosan visszaveszi majd letiltja a saját működését azért, hogy rákényszerítse a vezetőt a szervizelésre.

A leginkább keresett 5 gyártó, amihez elérhető kedvező árú felújított elektromos kormánymű:

Ha tovább megyünk egy időszakosan jelentkező kormánymű hibával nem lehet kiszámítani, hogy milyen körülmények között fog otthagyni a bennünket a kormányzás rásegítés. Ez történhet egy hátrafelé parkoláskor, egy körforgalomban vagy akár külföldön egy hosszú autópálya útról lehajtás után. Ezek a helyzetek nem csak kellemetlenek, hanem veszélyesek is, ezért érdemes a kormánymű hibákat a legkorábbi fázisban kivizsgáltatnti.

Milyen szerelőre hallgassak?

Tudnunk kell azt, hogy általában a szervizekkel szemben az az elvárás, hogy minden egyes autótípushoz és minden felbukkanó hiba lehetőséghez értsenek a kollégák. Ez egy teljesen lehetetlen elvárás. Nem fontos egyből márkaszervizbe vinnünk az autót, de fontos ellenőrizni azt, hogy a mi autónkhoz rendelkezik-e megfelelő diagnosztikával, tapasztalattal, típusismerettel az adott szerviz.

Kormánymű

Sokszor az is előfordul, hogy több különböző diagnosztikai eszközzel is megpróbálják kiolvasni a hibakódokat a hibajelenség okát keresve, de pont azt a típust az adott eszközök nem ismerik. A hibakódok nagyon értékes információk annak feltárásában, hogy konkrétan mi okozza a meghibásodást, mi ment tönkre. Nem lesz elég csak egyszerűen beszerelni egy cseredarab elektromos kormányművet, hogyha ugyanis fennáll az a hiba, ami tönkretette az előző kormányművet, ezt is tönkre fogja tenni.

Olyan is előfordul elektrohidraulikus szivattyúk esetében, hogy maga a lecserélendő meghibásodott szivattyú teszi tönkre azt a biztosítékot, amit pár ezer forintért cserélni lehet de típus ismeret hiányában nem fog a hibátlan, tesztelt és újonnan beszerelt szivattyú sem működni az autóban. Ezért érdemes vagy a kormánymű specialistával konzultálni vagy a megfelelő típusismerettel rendelkező szerelőhöz vinni az autót. Szeretném még egyszer kihangsúlyozni, ez nem feltétlenül jelenti, hogy márkaszervizbe kell vinni az autót, és egyre bővül azoknak a szerelőknek a köre, akik megkeresnek bennünket, tanácsot kérni vagy egyeztetni egy-egy típus specialitásaival kapcsolatban.