2018. július 31. | 15:02

A bajor gyártó Magyarországon terjeszkedik, 1 milliárd euróból épít gyáregységet az alföldi városban.

Már három évvel ezelőtt, 2015-ben is felröppentek olyan hírek, miszerint a BMW Magyarországon létesítene gyáregységet, bár ezt akkor még cáfolták. Azonban a kormány továbbra is tárgyalt a bajor gyártóval, és a jelek szerint sikeresen megcsípte a lehetőséget, hogy nálunk ruházzanak be.
Hogy milyen modelleket gyártanak majd Debrecenben, nem tudni, de jó lenne, ha a sportosabb modelleket (mint ez az M2) is gyártanánk

Debrecen mellett fog helyet foglalni kb. 400 hektáron a BMW-gyár, amit 1 milliárd euróból, a mostani (nem mellesleg gyenge) árfolyam mellett ez cirka 321 milliárd forintot jelent. Összehasonlításképp: az Audi a győri gyáregységére már több mint 8 milliárd eurót költött, de ott egy olyan komplexumot sikerült ebből felépíteni, ami a világ legnagyobb motorgyárává nőtte ki magát. A hír vegyes fogadtatásra talált a szakemberek között, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter 2015-ben még arról beszélt, hogy változatosabbá kell tenni Magyarország gazdaságszerkezetét. Ugyanis jelenleg az ipari termelés 27%-át adja a járműgyártás, ami ráadásul kevés kézben összpontosul. Nem is kell hibának történnie, 2016 elején átállították az Audi gyártósorait és máris bezuhant a GDP-növekedés. A tőzsdén is a minél változatosabb portfolió létrehozása a cél, hiszen ha a portfolió egyik eleme rosszul teljesít, a többi része még ellensúlyozni tudja a veszteségeket. De úgy néz ki, még tovább hizlalja az autógyártást a kormány, úgyhogy innentől lehet imádkozni, hogy ne üssön be még egy válság, ami például az esztergomi Suzuki-gyárat annyira megviselte, hogy évekre a felére esett a termelése és jelenleg se állt vissza a válság előtti szintre.
A képen a BMW dingolfingi gyára, Debrecenben is a legmodernebb technológiákkal fogják gyártani az autókat

Hogy a dolog jó oldaláról is szó essék, az a munkahelyteremtés. Egy ekkora beruházás munkahelyek tízezreit hozza létre, ami különösen a keleti országrészre ráfér. Debrecen nem szenvedett a rendszerváltás óta akkora népességcsökkenést, mint általában a keleti országrész városai, alig 10 ezer emberrel kevesebben lakják (212 ezer helyett 202 ezer), mint a rendszerváltáskor, de ha a BMW felépíti a gyárat, biztos, hogy nőni fog a lakossága! Évente 150 ezer autó készülhet majd az új gyárban, de hogy mely modelleket fogják készíteni, még nem tudni pontosan. Egyelőre annyi hangzott el, hogy a klasszikus robbanómotoros konstrukciók mellett az elektromos motorral készülő modelleket is gyártani fognak. Ami mindenképpen jó hír, mert tetszik-nem tetszik: az elektromos autózásé a jövő. Még ha nem is holnap jön ez a jövő, hanem 1-2 évtizedet kell még rá várni. Forrás: Index