A dízelbotrány miatt millió számra hívja vissza autóit szoftverfrissítésre a Volkswagen, ám arra nincs garancia, hogy ettől nem csökken majd a motorteljesítmény.

A Volkswagen-csoport mintegy 8,5 millió dízelbotrányban érintett gépjárművét hívta vissza eddig azért, hogy szoftverfrissítéssel csökkentse azok nitrogén-oxid kibocsátását. Az Európi Bizottság szerint ezzel csak az a gond, hogy a gyártó nem vállal teljes körű garanciát a szoftverfrissítésből eredő esetleges problémákra.
Nincs garancia arra, hogy a szoftveres módosítások után nem csökken a motor teljesítménye

Vera Jourová uniós biztos ugyanis úgy gondolja, hogy a Volkswagennek teljes körű és egyértelmű garanciát kellene adnia arra vonatkozóan, hogy a frissítés nem befolyásolja a gépjárművek teljesítményét. A VW-csoport erre nem volt hajlandó, bár azt vállalta, hogy a javítást követően felmerülő összes fogyasztói panaszt kivizsgálják majd. Az autótulajdonosoknak a helyi kereskedőjüknél lesz lehetőségük reklamálni, ám ha úgy érzik, itt nem kaptak meg minden segítséget, akkor fordulhatnak a német vállalat visszahívással kapcsolatos ügyeket intéző kapcsolattartó központjához, vagy a helyi fogyasztóvédelmi szervezetek valamelyikéhez. A dolog annyiban mindenképp érdekes, hogy a dízelbotrányt kiváltó csaló szoftver éppen a teljesítmény visszavételével csökkentette a tesztek során elérhető károsanyagkibocsátást. Ha a dízelmotorok nitrogén-oxid kibocsátása enélkül is határérték alatt lett volna, akkor nem lett volna szükség trükközésre.
Sokmillió VW-dízel készült olyan szoftverrel, ami teszteléskor csökkenti a motor teljesítményét és a nitrogén-oxid kibocsátást

A szoftverfrissítés az Euro-5 és Euro-6 környezetvédelmi besorolású autókat érinti, amelyeknél átlagosan 25-30 százalékkal csökkenthető a károsanyagkibocsátás a megoldással. A Volkswagen korábbi nyilatkozatai szerint ezt úgy képesek produkálni, hogy közben nem változik a motorok teljesítménye, a fogyasztás és az autó motorjának élettartama. Ebben azonban nem mindenki bízik, legalábbis Németországban sokan a várható teljesítménycsökkenés miatt nem vitték el autóikat a frissítésre. Ezért már olyan ötlet is felmerült a német gépjármű-felügyelet, a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) belső dokumentumai szerint, hogy a jelenlegi önkéntesség helyett kötelezővé tennék a módosítás elvégeztetését, ám ha a motorok teljesítménye emiatt romlik, tömeges fogyasztói perekre számíthat a német autógyár.    Nem csak a Volkswagen, hanem a BMW és a Mercedes-Benz is bejelentette már korábban a maga szoftverfrissítési programját, az előbbi 300 ezer Euro 5-ös dízelautót, míg az utóbbi 900 ezer járművet hívott vissza emiatt tavaly. Az egész dízelbotrány még 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatóak a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A legnagyobb európai autógyártó vállalat VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte mintegy 11 millió gépjárművet érint, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el. Forrás:
  • MTI