2018. augusztus 25. | 15:00

A két évvel ezelőtti adatokhoz képest visszaesett azok száma, akik átadnák egy gépnek a kormányt.

A közelmúltban történt balesetek és incidensek nyomán egyre kevesebben vetik bizalmukat az önvezető autókba. A Cox Automotive felmérése szerint az 1250 megkérdezett felhasználónak közel fele mondta azt, hogy nem venne ötös szintű (teljesen önvezető) járművet. A két évvel ezelőtti adatokban az szerepelt, hogy a fogyasztók 70 százaléka vásárolna önvezető autót, ha tehetné.

Az Autóipari Mérnökök Közössége hat szintjét különbözteti meg az önvezető autóknak. A mai állás szerint sorozatgyártásban nincsen teljes mértékben önvezető autó, mely azt jelentené, hogy kormány és pedálok híján a sofőrnek nincs lehetősége beavatkozni. A szintek pedig a következők:

  • Szint 0: Semmilyen beavatkozásra alkalmas technológia nincs az autóban. Habár lehet benne tempomat és különböző veszélyekre figyelmeztető fény vagy hangjelzés, a balesetet megakadályozni nem képes a rendszer, csak a sofőrön múlik minden. Például a nagyi 2006-os Honda Civic modellje is ilyen.
  • Szint 1: Itt van az autóban legalább egy, fejlett vezetéstámogató rendszer. Ilyen például az adaptív tempomat vagy a sávtartó automatika.
  • Szint 2: Ezekben van kettő vagy több olyan rendszer, mely beavatkozásra vagy részleges vezetésre képes. A fék, a kormány vagy a gyorsítás kontrollálásába is belenyúlhat. Ilyen például a Tesla Autopilot rendszere.
  • Szint 3: Ha a körülmények adottak, képes teljesen önvezető módon közlekedni az autó. Le tud hajtani az autópályáról, automata módon araszol a dugóban. Az emberi kontroll még mindig szükséges itt. Az Audi A8-ban egy ilyen rendszert terveznek bevezetni, de még számos országban jóváhagyásra vár.
  • Szint 4: Az elejétől a végéig teljes utazásokat képes önállóan megtenni, emberi beavatkozás nélkül. Ugyanakkor meg lehet neki tiltani, hogy bizonyos területeken vagy sebességtartományokban működjön. Jelenleg nincs ilyen szintű elérhető jármű a piacon.
  • Szint 5: Teljes szintű önvezetés minden körülmények között, az emberi beavatkozás lehetősége nélkül.

A fogyasztók szerint tehát az önvezető autók sokkal kevésbé biztonságosak, mint ahogy az két éve látszott. A jelenleg elérhető szintek közül most már nem négyes, hanem csak kettes szintű járműre költenék a pénzüket. Mintegy 18 százalékkal csökkent azoknak a száma a felmérésben szereplők közül, akik úgy gondolják, biztonságosabbak lennének az utak, ha csak önvezető autók közlekednének.

A megkérdezettek 85 százaléka gondolja úgy 2018-ban, hogy minden esetben kellene olyan lehetőséget biztosítani, amikor a sofőr közbeavatkozhat. A kételyek egyre csak nőnek az emberekben, hiszen Arizónában halálos Uber baleset történt önvezető autó részvételével, és több részlegesen önvezető Tesla közlekedése során is voltak nagyon veszélyes szituációk. Mégis úgy tűnik, az ilyen kocsik elfogadottsága növekszik, ez pedig jelentős befolyással lesz az egész autóiparra.

„Most már jobban megértik az emberek, mennyire komplex működésűek az önvezető autók, így újraértelmezik azt a komfortérzetet, melyet az irányítás átadásával nyernek.”- nyilatkozta Karl Bauer, az Autotrader egyik vezetője.

A Cox Automotive vezetője, Isabelle Helms szerint a flottatulajdon növekedése felé halad a világ, ez pedig a magánvásárlások 40 százalékos csökkenéséhez fog vezetni. A vállalat nagy potenciált lát a jövőbeli helyzetben, így létrehozott egy olyan részleget, mely szoftvereket fog szolgáltatni olyan cégeknek, melyek autóbérléssel, autómegosztással vagy robot taxizással foglalkoznak.