2017. december 14. | 11:40

A régi szép időket idézi az Alpine-Renault egykori sportmodelljei, de ha nosztalgiázni szeretnél, ma már nem kell 30 év körüli autóban gondolkoznod!

Társszerző: Bolgár Krisztián

1955-ben a francia Jean Rédélé komoly eredményeket ért el a Mille Miglia olasz és a francia Alpokban zajló Critérium des Alpes ralin a Renault 4CV-jével. A vállalkozó szellemű autóversenyző ihletett kapott és győzelmeiből táplálkozva rávilágított a számára legfontosabb lényegre, hogy egy gyors autónak nem feltétlen kell a legerősebbnek lennie. Egy kicsi és fürge sportautó is képes lehet egy dupla akkora teljesítményű, de dupla akkora tömegű autó lepipálására. Ez a filozófia az 50-es, 60-as években elég sok gyártónál terjedt el, de elmondható, hogy az Alpine az elsők között volt, hiszen Jean 1955-ben már meg is alapította a  Société des Automobiles Alpine SAS-t, ismertebb nevén az Alpine-t.

Egy modern Alpine-modell, aminek vezetési élménye akárcsak elődjéé?!

Az Renault tulajdonban lévő Alpine erre kereste a választ, amikor úgy döntöttek, hogy 27 év után visszahozzák az élők sorába történelemből a kedvelt és különleges márkát. A franciaországi Dieppe városában munkálkodó Renaultsport csapat egy középmotoros, alumíniumvázas sportautón munkálkodott az elmúlt időszakban, aminek tömege mindössze 1100 kg és 250 lóerőre képes. Az új Alpine pedig a legkedveltebb egykori típus frissített verziójával startol el, mégpedig az A110-es modellel.

Az A110-es volt a Berlinetta, vagy franciásan Berlinette formaterv a 2-ajtós, alacsonypadlós sportkupék elnevezése volt az olasz és francia autók köreiben. A teljesen Renault specifikus márka az A110-hez is az „anyavállalat” autóinak alkatrészeit igyekezett minél nagyobb mennyiségben felhasználni, a költséghatékonyság és típushűség érdekében. Többek között az R8-as 1.1, 1.2, 1.3 literes erőforrásai kerültek be a 16 éven át gyártott típusba. Az A110 1500-as kiszerelésbe a Lotus Europa 1.5 literes sornégyese, míg az A110 1600 S/SC/SI kivitelekbe pedig az R16-os Renault sornégyese foglalt helyet. Az alacsony tömegközéppontú, kis tömegű, de pörgős motorokkal szerelt A110-ek egytől egyik sportos élményt nyújtottak, még a 66 lóerős 1.1-es motorokkal is. Az autó persze nem hazudtolta meg önmagát, hiszen a raliorientált típus rengeteg eredményt zsebelt be a technikai sportág különböző világversenyein. 1971-ben Monte Carlo Rally győzelem, a svéd Ove Anderssonnal a volán mögött, majd 1973-ban, mikor a Renault teljes mértékben felvásárolta az Alpinet, még ugyanabban az évben egy erős csapat segítségével az Alpine beírta magát a WRC történelemben, és az első világbajnoki csapat lett a WRC listáján.

Megtartott A110-es értékek, fejlesztett előnyök

Az egykori Alpine A110-es farmotoros/hátsókerék hajtás kombinációja a régi mérnöki gyakorlatban a létező legegyszerűbb és leghatékonyabb megoldás volt, de közel 30 év múltán már teljesen új trendek és technológiák az elfogadottak. Ezért az alumínium platformos új A110-es középmotoros elrendezésben fogja birtokolni az 1.8-as turbófeltöltős négyhengeres erőforrást, ami egyenesen az új RS Megane-ból fog beépülni, a hétsebességes Getrag automata váltóval együtt.

Ami még biztos az A110-es műszaki felépítése körül, az az, hogy az LSD differenciálmű és manuális váltó soha nem lesz elérhető a típushoz, de előbbi helyett az elektromosan stabilizált fékrendszer fogja segíteni az egyenletes nyomatékelosztást a hátsókerekeknél, amelyek egyébként 4-dugattyús merevnyerges Brembo féknyergekkel fognak együttműködni. A kettős keresztlengőkaros alumínium futómű elektromosan szabályozható lengéscsillapítókat kap, amelyek három vezetési fokozatban lesznek majd variálhatók. 

A súlyredukálást tényleg komolyan vették az új A110 kivitelezésénél, hiszen 13kg-os Sabelt sportülések, alumínium ABS kábelezés és az alumínium felnik is a létező legkisebb tömeggel rendelkeznek.

Összességében, most akkor sikerült az autó?

Az eddigi jelek alapján igen! Nyilván, ha az óriási kasztnihoz és 4 literes V8-hoz szoktál, akkor érdekes váltás lenne a csöppnyi, de fürge sportautóba történő átülésed. Tény, hogy jobban élveznéd, mint ahogyan azt elsőre gondolod. A minőségi műanyagokat tartalmazó beltérben, az alacsonypadlós kagylóülésben teljesen magával ragadhat a „gokart feeling”, annak ellenére, hogy nem egy gokartban ülsz. A várhatóan 2018-tól kapható14-15 millió forint között mozgó alapmodell vételárban benne lesz minden, ami az élményautózáshoz kell, de a nagyobb fékrendszer, sportkipufogó és navigációs rendszer nem lesz elérhető hozzá. Viszont a kisebb féktárcsáknak köszönhetően ez az „alaptípus” 1080 kg-al fog rendelkezni.

A Premiere Edition 320mm-es féktárcsákkal, 18”-os felnikkel, sportkipufogóval, félbőrülésekkel és 18-19 milliós vételárral lesz elérhető. A Legende-verzió pedig a Premiere Edition extráit ugyan nem, de a teljesen bőr, gyémántvarrt belsőt és az állítható kagylóüléseket fogja tartalmazni, 17-18 millió forint körüli árért kínálva.

A 4.5 mp-es 0-100-ra történő gyorsulásával és méreteivel az A110-es az Audi TT, Alfa 4C és Porsche Cayman vetélytársává vált, amikhez mérten alulmarad ár/érték tekintettben. De az Alpine jól tette, hogy a történelmi márka alapárát magasra tette, ezzel megkísérelve, hogy a jövőben hasonló presztízs márkaként térhessen vissza legalább, mint a felsorolt vetélytársak.