Majdnem 30 év múltán vissza gyártósorra az új Alpine A110-es

Közzétéve:
2017-12-14, 10:40

A régi szép időket idézi az Alpine-Renault egykori sportmodelljei, de ha nosztalgiázni szeretnél, ma már nem kell 30 év körüli autóban gondolkoznod!

Társszerző: Bolgár Krisztián

1955-ben a francia Jean Rédélé komoly eredményeket ért el a Mille Miglia olasz és a francia Alpokban zajló Critérium des Alpes ralin a Renault 4CV-jével. A vállalkozó szellemű autóversenyző ihletett kapott és győzelmeiből táplálkozva rávilágított a számára legfontosabb lényegre, hogy egy gyors autónak nem feltétlen kell a legerősebbnek lennie. Egy kicsi és fürge sportautó is képes lehet egy dupla akkora teljesítményű, de dupla akkora tömegű autó lepipálására. Ez a filozófia az 50-es, 60-as években elég sok gyártónál terjedt el, de elmondható, hogy az Alpine az elsők között volt, hiszen Jean 1955-ben már meg is alapította a  Société des Automobiles Alpine SAS-t, ismertebb nevén az Alpine-t.

Alpine A110 a Renault Sport részlegétől

Kicsit Lotus-os beütés, de az Alpine tartalmaz ősi vonásokat is

Egy modern Alpine-modell, aminek vezetési élménye akárcsak elődjéé?!

Az Renault tulajdonban lévő Alpine erre kereste a választ, amikor úgy döntöttek, hogy 27 év után visszahozzák az élők sorába történelemből a kedvelt és különleges márkát. A franciaországi Dieppe városában munkálkodó Renaultsport csapat egy középmotoros, alumíniumvázas sportautón munkálkodott az elmúlt időszakban, aminek tömege mindössze 1100 kg és 250 lóerőre képes. Az új Alpine pedig a legkedveltebb egykori típus frissített verziójával startol el, mégpedig az A110-es modellel.

Az A110-es volt a Berlinetta, vagy franciásan Berlinette formaterv a 2-ajtós, alacsonypadlós sportkupék elnevezése volt az olasz és francia autók köreiben. A teljesen Renault specifikus márka az A110-hez is az „anyavállalat” autóinak alkatrészeit igyekezett minél nagyobb mennyiségben felhasználni, a költséghatékonyság és típushűség érdekében. Többek között az R8-as 1.1, 1.2, 1.3 literes erőforrásai kerültek be a 16 éven át gyártott típusba. Az A110 1500-as kiszerelésbe a Lotus Europa 1.5 literes sornégyese, míg az A110 1600 S/SC/SI kivitelekbe pedig az R16-os Renault sornégyese foglalt helyet.

Oldschool Alpine A110

Az egykori A110-es mára már igazi kuriózum, kevés ép darab rohangál Európa szerte, de Franciaországban és Németországban még lehet kifogni értelmes állapotú verziókat

Az alacsony tömegközéppontú, kis tömegű, de pörgős motorokkal szerelt A110-ek egytől egyik sportos élményt nyújtottak, még a 66 lóerős 1.1-es motorokkal is. Az autó persze nem hazudtolta meg önmagát, hiszen a raliorientált típus rengeteg eredményt zsebelt be a technikai sportág különböző világversenyein. 1971-ben Monte Carlo Rally győzelem, a svéd Ove Anderssonnal a volán mögött, majd 1973-ban, mikor a Renault teljes mértékben felvásárolta az Alpinet, még ugyanabban az évben egy erős csapat segítségével az Alpine beírta magát a WRC történelemben, és az első világbajnoki csapat lett a WRC listáján.

Megtartott A110-es értékek, fejlesztett előnyök

Az egykori Alpine A110-es farmotoros/hátsókerék hajtás kombinációja a régi mérnöki gyakorlatban a létező legegyszerűbb és leghatékonyabb megoldás volt, de közel 30 év múltán már teljesen új trendek és technológiák az elfogadottak. Ezért az alumínium platformos új A110-es középmotoros elrendezésben fogja birtokolni az 1.8-as turbófeltöltős négyhengeres erőforrást, ami egyenesen az új RS Megane-ból fog beépülni, a hétsebességes Getrag automata váltóval együtt. Ami még biztos az A110-es műszaki felépítése körül, az az, hogy az LSD differenciálmű és manuális váltó soha nem lesz elérhető a típushoz, de előbbi helyett az elektromosan stabilizált fékrendszer fogja segíteni az egyenletes nyomatékelosztást a hátsókerekeknél, amelyek egyébként 4-dugattyús merevnyerges Brembo féknyergekkel fognak együttműködni. A kettős keresztlengőkaros alumínium futómű elektromosan szabályozható lengéscsillapítókat kap, amelyek három vezetési fokozatban lesznek majd variálhatók.

Alpine A110 MK2 hátsófar

Egyszerre előny és hátrány a kis méret. Alacsony tömeg, de kevés hely az alkatrészeknek. A szervizelése sem lesz egy egyszerű feladat, bár melyik középmotorosnál az?!

A súlyredukálást tényleg komolyan vették az új A110 kivitelezésénél, hiszen 13kg-os Sabelt sportülések, alumínium ABS kábelezés és az alumínium felnik is a létező legkisebb tömeggel rendelkeznek.

Összességében, most akkor sikerült az autó?

Az eddigi jelek alapján igen! Nyilván, ha az óriási kasztnihoz és 4 literes V8-hoz szoktál, akkor érdekes váltás lenne a csöppnyi, de fürge sportautóba történő átülésed. Tény, hogy jobban élveznéd, mint ahogyan azt elsőre gondolod. A minőségi műanyagokat tartalmazó beltérben, az alacsonypadlós kagylóülésben teljesen magával ragadhat a „gokart feeling”, annak ellenére, hogy nem egy gokartban ülsz. A várhatóan 2018-tól kapható14-15 millió forint között mozgó alapmodell vételárban benne lesz minden, ami az élményautózáshoz kell, de a nagyobb fékrendszer, sportkipufogó és navigációs rendszer nem lesz elérhető hozzá. Viszont a kisebb féktárcsáknak köszönhetően ez az „alaptípus” 1080 kg-al fog rendelkezni.

A Premiere Edition 320mm-es féktárcsákkal, 18”-os felnikkel, sportkipufogóval, félbőrülésekkel és 18-19 milliós vételárral lesz elérhető. A Legende-verzió pedig a Premiere Edition extráit ugyan nem, de a teljesen bőr, gyémántvarrt belsőt és az állítható kagylóüléseket fogja tartalmazni, 17-18 millió forint körüli árért kínálva.

Alpine A110

A 4.5 mp-es 0-100-ra történő gyorsulásával és méreteivel az A110-es az Audi TT, Alfa 4C és Porsche Cayman vetélytársává vált, amikhez mérten alulmarad ár/érték tekintettben. De az Alpine jól tette, hogy a történelmi márka alapárát magasra tette, ezzel megkísérelve, hogy a jövőben hasonló presztízs márkaként térhessen vissza legalább, mint a felsorolt vetélytársak.

Forrás: Carmagazine

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

További autós hírek

Ahogy arról korábban írtunk, Magyarország legnépszerűbb autója, a 2018-as komolyabb ráncfelvarrás után ismét megújul egy kicsit. Zöld rendszámot nyilván nem…

Olvasónk a szokásos, jogos mondattal nyomatékosította üzenetét: “Egy ilyen manőverért engem a helyszínen megbírságoltak volna” Igen ám, de most a…

Olvasónktól kaptuk a felvételt és a történetet. Ez a baj emberek! Senki nem akart direkt rosszat. A reakció viszont szinte…

Bűnügyi feladatai ellátása után szolgálati gépkocsijával indult vissza Üllőről fővárosi szolgálati helyére egy Pest megyei nyomozó, amikor a Budapest 10.…

Számos alkalommal posztolunk hazai büntetőfékezős eseteket is. Semmilyen előzmény, ami a közlekedésben ért sérelem, nem lehet indok arra, hogy efféle…

Kapcsolódó írások

Alpine A110: egy sportosan elegáns francia úr
2018. június 07.
Az Alpine A110 az az autó, melyről minden újságíró szívesen zeng akár ódákat is!
Renault Apline A110, kék, elölnézet, balról
2018. december 17.
A XX. század második felében a franciák is kivették részüket a motorsportból, aminek egyik legjobb példája az Alpine A110-es sportkupéja
Toyota Aygo kiadások
2020. január 06.
Persze SUV-re ne nagyon számíts ennyiért, a Dacia és a Lada kínál egyedüli opciót.
Lancia Stratos
2019. december 14.
A Stratos volt az első raliautó a világon, amit kimondottan ilyen célú versenyzésre építettek. A középmotoros olasz háromszor nyert világbajnokságot zsinórban!