Megírtam korábban, hogy a német Szövetségi Közigazgatási Bíróság úgy döntött, hogy az önkormányzatok saját hatáskörben
kitilthatják az Euro 6-osnál alacsonyabb környezetvédelmi besorolású dízeles autókat akkor, ha a légszennyezettség meghatározott alkalommal átlépi a határértéket.
Az ügyben konkrétan két német városról, Düsseldorfról és Stuttgartról volt szó, az utóbbi azért is pikáns, mert ez a Mercedes-Benz és a Porsche központja. Ám sok már város van még, ahol csak idő kérdése a dízel, sőt úgy általában a belső égésű motorral működő autók kitiltása. Összegyűjtöttem ezek közül 11-et!
1. Oslo
A norvégok már hat évvel ezelőtt bejelentették, hogy Oslo központját 2019-ig autómentes övezetté alakítják át. Ők azonban nem egyszerűen csak megtiltják az autók behajtását, hanem teljesen átalakítják a belső rész közlekedési hálózatát, fejlesztve a kerékpáros és a tömegközlekedést.
2. Madrid
A spanyol főváros már most is rendkívül gyalogos- és kerékpáros-barát hely, ami meg is látszik a település hangulatán és levegőjén. Ezzel nem elégszenek azonban meg: 2020-ig teljesen ki szeretnék tiltani az autókat a városközpont 500 hektáros területéről. Itt sem egyik napról a másikra történnek a dolgok, hanem várostervezők előbb átszabják a belső úthálózatot, hogy jobban megérje gyalogosan közlekedni.
A szabályok megszegését természetesen büntetni fogják, a tilosba behajtókat alkalmanként 26 ezer forint körüli összegre vágják meg, a legszennyezőbb autók tulajdonosainak pedig magasabb parkolási díjat kell majd fizetniük.
3. Csengdu
Ebben a kínai városban is a tervezésre fektetik a hangsúlyt, ugyanis egyértelmű, hogy az emberek nem véletlenül preferálják sok helyen az autózást. Ahhoz, hogy a kerékpár és a gyaloglás népszerűbb legyen, két chicagói építész, Adrian Smith és Gordon Gill teljesen új lakónegyedet tervez, és csak ezen a területen korlátozzák majd az autóhasználatot.
4. Hamburg
2025-re Hamburg területének negyven százalékát szeretnék mentesíteni az autóktól. Ehhez a városon belül úgynevezett zöld hálózatot építenek ki, amelyen keresztül a sportpályák, játszóterek és parkok gyalogosan és kerékpárral egyaránt könnyen megközelíthetők lesznek.
5. Koppenhága
A dán főváros lakóinak fele már most is kerékpárral jár munkába nap, mint nap, ezért itt egészen más szintet kell megugrani, mint mondjuk Budapesten. Persze Koppenhágában sem véletlenül alakultak így a dolgok, az 1960-as évek óta fejlesztik a sétálóutcákat és a kerékpárút-hálózatot. Jelenleg 320 kilométernyi kerékpárút-hálózat van a városban és Európán belül itt legalacsonyabb az
autótulajdonosok aránya a teljes lakosságon belül. Most épp azon dolgoznak, hogy befejezzék a Koppenhága külvárosait körülölelő úgynevezett kerékpáros autópályát.
6. Párizs
A francia főváros akkor szembesült először az autók környezetszennyező hatásával, amikor egy szmogos időszakban megtiltották a közlekedést minden páros rendszámú autónak és ennek hatására 30 százalékkal csökkent a légszennyezés. Ezen felbuzdulva most a városvezetés célja az, hogy 2020-tól egyáltalán ne hajthassanak be belső égésű motoros autók a központba, ami Párizs városszerkezetét ismerve nem lesz könnyű feladat.
Első lépésben 2016-ban az öreg, 1997-nél régebben gyártott autókat tiltották ki hétvégéken a belvárosból, a szabályt megszegőket pedig keményen megbüntetik.
7. London
Az angol fővárosban folyamatosan küzdenek a forgalmi dugókkal és a szmoggal, aminek legfontosabb lépése a belvárosba behajtásért fizetendő „dugódíj” bevezetése volt. A
dízel autókat már most is extra költségekkel sújtják, de 2020-tól ezek teljesen ki lehetnek tiltva London területéről. A britek végleg leszámolnának a dízelekkel, hiszen 2040-től ilyen autókat már nem lehet értékesíteni.
8. Brüsszel
A belga fővárosban van Európa legnagyobb autómentes területe, de 2018-tól az egész város területéről kitiltották az 1998. előtt gyártott dízelüzemű autókat.
9. Berlin
Berlin évről évre egy zöldebb város, 2008-tól például nem hajthatnak be a központba az aktuális német környezetvédelmi normáknak nem megfelelő dízel- és gázüzemű autók. A korlátozás mintegy 34 négyzetkilométeres területet érint, ahol a lakosok körülbelül harmada él. Tavaly megkezdték egy széles, legalább 4 méter széles kerékpárút-hálózat kiépítését is.
10. Mexikóváros
Mexikóvárosban összesen kétmillió autó közlekedik, így óriási problémát jelent a közlekedési káosz és a légszennyezés. Ezért a városközpontból heti két napra, valamint havonta két szombaton kitiltották az autókat. A szmogos időszakokban ezen kívül hol a páros, hol a páratlan rendszámú járműveknek tiltják meg a közlekedést a városban.
11. San Francisco
San Francisco vezetése 2017-ben határozta el, hogy kitiltják a városközpontot keresztül szelő, 3,5 kilométer hosszú Market Streetről, a város legforgalmasabb sugárútjáról az autókat.
Forrás: