1959-es Maserati Birdcage – Az 1 milliárd forintos játékszer

Frissítve:
2018-09-18, 21:59

Egy 1959-ből való, csodálatos Maserati Birdcage kerül hamarosan kalapács alá, a szépség vételára pedig jó eséllyel meghaladja majd az egymilliárd forintot. 

Az 1960-as években a Giulio Alfieri által tervezett Maserati Birdcage forradalmasította a versenyautó építést. A birdcage, vagyis a madárkalitka elnevezés oka elsőre nem egyértelmű, ám ha valaki a karosszéria alá néz, azonnal megkapja a válasz, hogy miért is a furcsa név.

Tipo 61

Maserati Tipo 61

Alfieri ugyanis szakított az akkoriban egyeduralkodó monocoque - önhordó, héjszerkezetű - struktúrával, és megalkotta a maga bonyolult, mintegy 200 vékony csőből álló vázszerkezetét. Az innováció eredménye pedig egy minden korábbinál könnyebb és nagyobb torziós merevségű váz lett. Alfieri első ilyen autója az 1959-ben Maserati Tipo 60 volt, amit egy 200 lóerős, 2 literes, soros négyhengeres motor hajtott, maximális sebessége pedig 270 km/óra volt, miközben mindössze 570 kilogrammot nyomott.

Maserati Birdcage

A Giulio Alfieri tervezte váz mintegy 200 vékony krómozott csőből épül fel

Stirling Moss brit autóversenyző javaslatára később egy 2,9 literes, 250 lóerős motorra váltottak, az ezzel szerelt, immár 285 km/órás sebességre képes – és 600 kilogramm súlyú – versenygép pedig Maserati Tipo 61 néven futott. Ez utóbbi modell rendkívül ritka, mindössze 17 darab készült belőle, illetve plusz egy, amit egy Tipo 60-asból alakítottak át. Magát a Tipo 61-est 1959-61 között, alig három évig gyártották.

Tipo 61

A Tipo 61 remek autó volt, de a megbízhatatlansága miatt soha nem tudott nyerni a Le Mans-i 24 óráson

A Maserati Tipo 61 több versenyen is indult, ezek közül talán a Le Mans-i 24 órás volt a legfontosabb, ahol a Casner Motor Racing csapat három Tipon 61-gyel is elindult 1960-ban. Bár az autó kis súlya és magasan induló szélvédője miatt – ezen a versenyen megszabták a szélvédők minimális magasságát – elvileg előnyben volt a konkurensekhez képest, a konstrukció elég megbízhatatlan volt, így végül nem sikerült nyernie a megbízhatósági versenyen. 

tipo 63

A középmotoros megoldás a Tipo 63-ban jelent meg először

A brit Coys aukciósház árverésén kalapács alá kerülő Maserati Birdcage replika érdekessége, hogy ez a 2459-es alvázszámú számú Tipo 61 újrateremtése, ami 1962-ben komolyan összetört egy az amerikai Daytonában elszenvedett baleset során. A replika az eredeti autó maradványaiból, valamint több más Tipo 60 és 61 modell alkatrészeiből lett feltámasztva, így megkapta a Tipo 60/61 minősítést. A motor nagy része eredeti, a felújítás pedig olyan színvonalon végezték el, hogy az autó rendelkezik a FIA engedélyével, hogy történelmi versenyeken indulhasson el.

Ezt a modellt augusztus 3-5. között kerül kalapács alá, és mivel egy 2013-as RM Sotheby’s aukción 900 millió forint körüli árat kértek egy hasonló darabért, szinte fogadni mernék, a vételár itt is hasonló lehet majd.

Forrás:

Kapcsolódó írások

Maserati Ghibli Edizione Nobile
2018. december 10.
A Maserati három új, különleges kiadású autót készít a 2019-es modellévben, melyek a Ghibli, a Quattroporte és a Levante új, Edizione Nobile névre hallgató változatai.
Maserati Quattroporte harmadik és ötödik generációja
2019. február 01.
Az olaszok leginkább egzotikus sportautóikról váltak híressé és ismertté a szakmában, de ha engem kérdeztek a Maserati limuzinjai is megérnek egy misét… 
2019. március 05.
A 2019-es Genfi Autószalon első sajtónapján csorgattam a nyálamat rendesen, mondjuk volt is mire...
8 érdekes autó beltér
2017. február 14.
Örök érvényű igazság, hogy nem szabad csak a külsőségek alapján ítélni.