A brit Autocar olvasói megszavazták, szerintük mely autók voltak a legmeghatározóbbak az idők folyamán, amik egyben ki is jelölték az autók fejlődésének irányát
1. Rolls-Royce Silver Ghost (1907)
Ebből a korai időszakból akár a Benz Patent Motorwagent, a világ első autóját is választhatták volna. Amiért nem tették (a nyilvánvaló brit büszkeségen kívül), mert Benz autóját igazából mai szemmel sokkal inkább lehet tanulmányautónak tekinteni, hiszen még rendes üzemanyagtartálya sem volt. Ellenben a Rolls-Royce Silver Ghost már két változatban készült, 40-es vagy 50-es jelzéssel, ami a teljesítményükre utalt lóerőben. 27-szer tették meg vele a London-Glasgow távolságot, ami akkoriban autópálya nélkül 15 ezer mérföld, vagyis 24 ezer km volt. És egész úton csak a tanksapka esett le a Silver Ghostról rázkódás következtében!
2. Ford T-modell (1908)
Hát hogyne, ekkora ziccert, mint a T-modellt kihagyni lehetetlen, persze, hogy helyett kapott a listán. 22 évvel a legelső autó megalkotása után már sorozatgyártásban készült a T-modell, tömegekhez juttatva el az autózás lehetőségét. A világ 4 kontinensén, 12 országban gyártották a T-modellt, ami 1923-ra rendkívül olcsóvá vált: mai árakra átszámítva alig 1 millió 200 ezer forintért árulták.
3. Cadillac Type 53 (1916)
Kívülről talán nem nagy durranás a Type 53, de a Cadillac valami olyan forradalmit alkotott vele, amit aztán az összes autógyártó napjainkig másol: nevezetesen az autó egyszerűsített kezelését. Ugyanis korábban karok, fogantyúk és pedálok kaotikus rendszerén keresztül lehetett vezetni, de a Type 53-ban csak egy kormány, egy a két első ülés közé helyezett kézifék, valamint 3 pedál kapott helyet. A klasszikus robbanómotoros autók ma is ezen recept alapján készülnek.
4. Austin 7 (1922)
Az Austin 7-et 17 évig gyártották, összesen 300 ezres darabszámban, ami ebben a korai időszakban kiemelkedő teljesítmény. De az Austin volt az, aki a 7-essel megmutatta, lehet olcsón, minél kevesebb alapanyag felhasználásával kicsi autót készíteni. A BMW meg is vette a gyártási licencet, az Austin 7 alapján készítették az első autójukat!
5. Lancia Lambda (1922)
Az első olasz autó a listán, ami ráadásul olyan technikai vívmányokkal rendelkezett modellciklusának második felére, mint független felfüggesztés és héjszerkezetes karosszéria. Az se utolsó, hogy V4-es motor dolgozott benne.
6. BMW 328 (1936)
Bizonyíték arra, hogy nem az alkotóelemek számítanak, hanem a szakács, aki összeállítja és megfőzi őket. Figyelemre méltóak voltak a 328-as különlegességei, így egy szép, de látszólag hagyományos roadster lett az egyik legelismertebb két világháború közti autó. Az intelligens hengerfej-munka, a világszínvonalú aerodinamika és a súlycsökkentés iránti szigorú figyelem létrehozta az autót, amely könnyű, szórakoztató és 100 km/h sebességgel „száguldani”, pedig csak 2 literes motor dolgozott benne.
7. Volkswagen Type 1 (1938)
Persze, az ismertebb nevén, hogy Bogár egyből beugrott volna neked is. Adolf Hitler rendelte meg a népautót Ferdinand Porschetól. Porsche nem igazán volt oda az autójáért, élete vége felé gúnyosan beszélt arról, milyen lassú, kényelmetlen és kellemetlen vezetni is. Mindenesetre ez lett a második Ford T-Modell. Egészen 2003-ig tartották gyártásban, 65 év alatt 21 millió darabot adtak el belőle, így egyike lett a világ legtöbbet gyártott autóinak.
8. Willys MB (1941)
Alig 4 évig gyártották, de ha ránézel, egyértelmű, miért került a felsorolásba: ez a modell adta a katonai jeepek alapját. Igazából a Jeep is a Willys modelljét másolta, ugyanis ennél a modellnél lett alapkövetelmény, hogy spártai, harci körülmények között is megállja a helyét.
9. Land Rover (1948)
Az igénytelenség és tartósság brit megfelelője. A II. világháború után kényszerből építették alumíniumból, de ennek áldásos hatásaként legalább nem rohad a kasztni. Hogy minél kevesebb megmunkálást igényeljen a gyártás során, a lehető legkevesebb lekerekített formát alkalmazták a karosszéria kialakításánál. A kényszer és a mérnöki zsenialitás szerelemgyereke lett a Land Rover, aminek akár 70 éves élettartama is lehet!
10. Jaguar XK120 (1948)
1948, a Brit Birodalom még mindig nem heverte ki a II. világháborút, megszorítások mindenütt, sok cég a túlélésért küzd… és ekkor berobban egy addig ismeretlen autógyár, olyan gyönyörű formákkal, amik könnyeket csalnak a szemekbe. 190 km/h-s sebességet kínált az XK120, miközben a korszak többi autója jóval lassabb volt ennél, de hát nem is mindegyiket egy sorhatos motor mozgatta.
11. Mercedes-Benz 300SL
Nyugodtan lehet az első szupersportautónak nevezni, hiszen a közvetlen befecskendezéses 3.0 literes motor 220 lóereje 225 km/h-s végsebességet biztosított neki. Ráadásul egyetlen jó döntéssel az évszázad üzletét is megköthetted vele. Csak annyi lett volna a dolgod, hogy nem a kezdetben drágább kabriót, hanem a sirályszárnyas kupét veszed meg belőle, amiből ma már nem lehet 300 millió forint alatt találni!
12. Citroën DS (1955)
Manapság divat leszólni a francia autókat, de a francia autógyártás érdemeit nem lehet elvitatni. A Citroën a DS-sel hatalmasat robbantott, nemcsak a forma volt gyönyörű, de ebbe a modellbe építettek először hidropneumatikus felfüggesztést is, ami már magában megérdemelné, hogy megemeld a kalapod előtte. 60 évvel később a DS a Citroën prémiummárkájává vált, de az újabb korszakalkotó ötletet még várom tőlük.
13. Trabant (1957)
Ezek a gaz nyugati imperialisták végre elismerték a keleti blokk erényeit is! Hódít a Duroplast, az újrahasznosított anyagokból készült karosszéria teljesen újszerű volt még nyugaton is, míg a Vasfüggönytől keletre szükségmegoldás volt. 3,7 millió legyártott darabszámával nem lehet a VW Bogárral egy lapon említeni, bár nekünk inkább a Trabi él nemcsak az emlékeinkben, egyre fogyatkozó számban az igaz, de az utcákon is.
14. Toyota Toyopet Crown (1957)
A Toyopet Crown legnagyobb különlegessége, hogy ez volt az első japán autó, amit az Egyesült Államokban is értékesítettek. De amíg Japánban jól fogyott a márka, addig Amerikában inkább kudarc volt, alig néhány ezer darab fogyott belőle, 1960-ig, amikor is felfüggesztette az értékesítését a Toyota. De tanultak a hibáikból, később visszatértek az amerikai piacra a kompakt autóikkal, hogy aztán letarolják azt!
15. Fiat 500 (1957)
Kicsi, olcsó, de ez az apróság ízig-vérig olasz, az ikonikus formát a kis Fiatnak Dante Giacosa alkotta, míg a kéthengeres motorját a Forma 1-es mérnök, Aurelio Lampredi tervezte. Így kettejük szerelemgyereke lett ez a pofás városi kisautó, ami annyira sikeres lett, hogy 2007 óta modernizált formában te is vezetheted!
16. Morris Mini Minor (1959)
A Mini története ezzel a városi kisautóval kezdődik, ami, ha nem is volt az elsőkerék-meghajtás úttörője, de tökélyre fejlesztette azt. Kis mérete ellenére a lehető legjobban használta ki a teret, szinte el sem lehet hinni, hogy mekkora hely van benne, ezt a későbbi Mini-modellek is örökölték tőle.
17. Lotus Seven (1959)
A megtestesült Ikea-autó: vedd meg alkatrészenként kitben, és szereld össze a kertedben! Olyannyira sikeres volt a kit-car megoldás az értékesítés terén, hogy végül kitiltották a versenyekről ezeket a gépeket. De a Lotust ez már nem állíthatta meg, úton volt a világhírnév felé, amit Colin Chapman minimalista filozófiája segített, ami szerint minél kisebb legyen az autó súlya, a felesleges komfort cuccok csak a sebesség kárára vannak. 1973-ban eladták a gyártási jogokat a Caterhamnek, akik azóta is gyártják a Sevent.
18. Jaguar E-Type (1961)
Azt hiszem, nem kell túl sokat magyarázni: a valaha volt egyik leggyönyörűbb autó a Jaguar E-Type, amit készítettek… hacsak nem A leggyönyörűbb autó. Olyannyira, hogy a közelmúltban újra elővették a formát, hogy elektromos autóként szülessen újjá.
19. Lotus Elan (1963)
Gyönyörű, könnyű, gyors, ezek mind a Lotus Elan tulajdonságai. A maga idejében nem volt még egy olyan utcai autó, aminek annyira kifinomult lett volna könnyen kezelhető kormányzással, mint az Elan. Annak ellenére, hogy mennyire jellegzetesen angolos a dizájnja, nem szerzett akkora hírnevet, mint megérdemelte volna. Forrás: Autocar