2018. február 13. | 17:25

A termékek, így az autók sem adják el magukat, egy ötletes reklámkampány viszont megadhatja az első lökést a sikerhez. Összegyűjtöttem a hat legkreatívabbat közülük!

Audi R8: Szupersport autó, amiben minden tudás benne van

Sportautót csak olyan gyártók tudnak megalkotni és sikeresen értékesíteni, amelyek jelentős versenypedigrével rendelkeznek, mint például a Porsche, vagy a Ferrari. Az elért sikerek egyfajta biztosítékként szolgálnak a vevőközönség számára, hogy a szalonban megvásárolható termék is rendelkezik azzal a technikával, amely segítségével győzni tudtak a versenysportokban. Az Audinak ezért volt nehéz dolga az R8-as értékesítésében.

Drága autó volt, még most is az, meg kellett erősítenie a célközönségben, hogy igenis van keresnivalója a nagyok között. Az ingolstadti márka már a második világháború előtt is jelen volt a versenysportokban, autóival számos győzelmet tudtak magukénak. Legtöbben mégis a raliban elért jelentős sikereiről ismerik a márkát: az 1980-as években uralta a kategóriát, éveken keresztül utasította maga mögé a konkurenciát az általuk kifejlesztett Quattro-hajtásnak köszönhetően.

A Matrjoska-baba szerű ábrán legbelül ikonikus versenyautójuk tűnik fel, majd kifelé haladva lépeget előre az időben, megjelenítve a gyártó legfontosabb mérföldköveit a kategóriában. Ezzel azt ígéri a kép, ha az R8-ast választod, akkor abban az autóban az összes technológia benne lesz, ami a márkát naggyá és híressé tette a versenysportokban. Ezáltal pedig méltó konkurenssé válik akármelyik olasz vagy német szuperautó számára.

Nissan GT-R: A japán penge, ami mindent felszeletel

A Nissan hasonló problémával küzdött az R35-ös kódjelű GT-R értékesítésekor, mint az Audi az R8-asnál. Annyi különbséggel, hogy ára jóval alacsonyabb volt és a japán gyártó már korábban is készített hasonló kaliberű autókat. Ezek viszont leginkább a szigetországban váltak híressé és elismertté, az európai és amerikai piacokon továbbra is az olasz/német szupersportautók voltak a favoritok. Nehezen tudták megdönteni azt a társadalmi berögződést, miszerint a Nissan egy átlagautó és semmi keresnivalója nincs az élvonalban.

Hiába voltak meg a szükséges menetteljesítmények, a magas szintű technika és a kedvező ár, a márka nevének alacsony presztízse miatt jókora hátrányból indultak. Bizonyítani kellett az ellenkezőjét. Ezt megtették a versenypályán: a GT-R köridejével számos jóval drágább és tekintélyesebb versenyautót maga mögé utasított. Csak hoppá, ezek a hírek nem biztos, hogy mindenkihez eljutnak! Kellett még egy ötletes és vicces kampánysorozat, amivel további vevőket lehet rábírni a vásárlásra.

Az alábbi reklámkép azért érdekes, mert úgy reklámoz egy autót, hogy az meg sem jelenik rajta. Sőt, semmilyen négykerekű jármű, csupán egy kés és egy tálca hús. Ez önmagában nem jelentene vagy üzenne semmit, de azzal, hogy a Nissan a húsra Ferrari emblémát és címkét rakott, a késre pedig GT-R feliratot, képi metaforává tette a reklámot. A japán penge (GT-R) könnyedén felszeleteli az olasz lóhúst ugyanúgy, mint, ahogy autójuk a maranellói konkurenciát a valóságban.

Az ilyen témájú képekből a Nissan sorozatot is csinált: a kés mindegyiken változatlan maradt, csupán a „felvágott dolog” változott. Az egyiken kivágott bikaherék (Lamborghini embléma – dühöngő bika), egy másikon pedig egy csomag Frankfurters virsli/kolbász Porsche címkével.

BMW M5 (E60): Az ugrásra kész ragadozó

A német autógyártók között a BMW készíti a legsportosabb autókat. Az évek alatt mondhatni névjegyükké váltak a közvetlenül és élvezetesen vezethető négykerekű járművek, az emberek nagy része a sportos jelző hallatán automatikusan erre a márkára gondol. Na, de mitől lesz gyors és sportos egy autó? Ez számos dologtól függ, mint például a légellenállás, kormányzás, a futómű kialakítása stb. De a legalapvetőbb meghatározás az az, hogy legyen minél erősebb és könnyebb a jármű.

Felső-közép osztályú autóknak, mint például az 5-ös BMW-nek is meg kell felelnie bizonyos vásárlói elvárásoknak. Legyen magasan felszerelt, a legfinomabb anyagokba varrva, legyen tágas és biztonságos, akár egy egész család számára is. Jogosan felmerülő igények, de ezek naggyá, és nehézzé teszik az autót, ami pont, hogy elvesz a sportértékből. A Mercedes megteheti, hogy nem foglalkozik ezzel a szemponttal, mivel az ő autói a komfortról szólnak elsősorban, de a BMW nem teheti ezt meg, mivel akkor elveszítené legfőbb ismertetőjegyét.

Az alábbi reklámképen egy M5-ös BMW látható, sötét háttérrel. Az autó vonalait nem hangsúlyozzák, csak annyira, hogy felismerhető legyen a modell. Ami a kép középpontjában van, az egy ragadozómacska világító csontváza, ami, mintha a kocsinak a röntgenfelvétele lenne. Nem is akárhogyan, támadásra készülő, ugró pozícióban. Ezzel azt hangsúlyozza, hogy ebben a kategóriában is egy bármikor támadásra kész ragadozót veszel meg, ha az 5-ös BMW mellett döntesz.

BMW 5 (E60): Ami elől még egy jaguár is elmenekül

A BMW élen jár az ötletes reklámkampányokban. Ahogy már említettem, az 5-ös esetében egy prémiumtermékről van szó. Mivel prémium, ezért sokba kerül (nem pedig fordítva), 10 és 20 millió forint körüli összegért a vevők már elvárják, hogy látszódjon is az autón, hogy drága. Véleményem szerint ez egy szubjektív faktor, nem lehet tárgyilagosan rámutatni egy-egy részletre, hogy na, ettől néz ki drágának. Minden gyártó más módon csinálja, megvannak a házon belüli praktikák a hatás kiváltására.

Ami viszont általánosan elvárható ezektől az autóktól, hogy tekintélyt parancsoló kinézetük legyen. Angolul erre van egy kifejezés, a „Road Presence”, amit magyarul úgy lehetne a legjobban leírni, hogy az adott autónak van jelenléte az utakon/forgalomban. Ha ilyen járművet vásárolsz, tudatosan vagy a lelked mélyén vágysz arra, hogy a többi autós megadja neked tiszteletet. Amikor az autópálya belső sávjában valaki meglát egy ilyen kocsit a tükrében, legyen egy olyan üzenete, hogy „takarodj az utamból”.

A BMW az új modelljénél, az E60-as kódjelű 5-ösnél, pont ezt az értéket igyekezett hangsúlyozni. Az említett autó szembe van állítva egy Jaguárral, ami szintén egy patinás prémiumgyártó terméke, konkurense a bajor márkának. Egyik legfőbb ismertetőjelei ezeknek az angol autóknak a motorháztetőn látható jellegzetes ugró/támadó jaguár. A BMW pont ebből vette a humor forrását: amikor szembekerül egy 5-ös BMW-vel, még a nagy csúcsragadozó is elmenekül inkább a másik irányba. 

Mercedes ML: SUV is lehet környezetbarát

A terepjárók - vagy ahogy manapság inkább hívják őket, szabadidő autók - nehéz, nagytestű és emiatt rossz légellenállási értékkel rendelkező járművek. Ebből az következik, hogy erős motorral kell őket felszerelni, hogy menetteljesítményeik hozzák az átlagautók színvonalát. Erős legkönnyebben úgy lesz egy motor, ha nagy a lökettérfogata és sok henger dolgozik benne. Viszont az ilyen erőforrások sokat fogyasztanak és jelentős mennyiségű károsanyagot bocsátanak ki működésük közben.

A környezetvédelem az 1990-es évek végétől szemponttá vált az autóiparban, kialakult egy olyan egyre növekvő célközönség, aki lehetőség szerint csak „zöld” négykerekűt akart/akar használni. Az ő érdeklődési körükből egyből kiestek a hatalmas SUV-ok, az előbb említett jellemzőik miatt.

A Mercedes számos technológiát dolgozott ki, autóik károsanyag kibocsátásának redukálása érdekében, itt is ezt próbálják hangsúlyozni: még egy hatalmas terepjáró is óvhatja a környezetet. Ezt az üzenetet úgy jelenítették meg vizuálisan, hogy a szóban forgó ML Mercedes kipufogóját kicserélték egy hagyományos, egyszerű vízcsapra. A szennyező gázok a kipufogón keresztül távoznak a motorból, a vízcsap azt üzeni, hogy ami itt elhagyja az autót, és a levegőbe kerül, az olyan tiszta, mint a víz.

Toyota Land Cruiser Prado: Mindenhol otthonosan mozog

Manapság kevés érdemleges terepjáró képességgel rendelkező autó készül, helyüket átvették a szabadidő autók (SUV-ok), amelyek inkább dizájnos kinézetükkel, biztonságukkal, és tágas belsejükkel igyekeznek magukhoz csábítani a vevőket. Viszont maradt egy olyan társadalmi réteg, akiknél még mindig számít az, hogy autójuk jól boldoguljon még mostoha körülmények között is.

A Toyota Prado pont ezt a célközönséget próbálja megfogni reklámjával: egy olyan városi terepjáró, ami nem ijed meg, ha el kell hagynia a betondzsungelt és igazi terepre kényszerül. A képen az autó bal oldala tiszta sár, mellette vadállatokat láthatsz, míg a másik oldala tiszta, városi környezet és üzleti atmoszféra jelenik meg, amivel azt akarják megerősíteni a vásárlókban, hogy ha kell, napközben terepjáró, este pedig egy mosás után nyugodt szívvel megállhat a céges parkolóban, vagy éppenséggel az operaház előtt is. 

  • Címkék:
  • Top