7 koncepcióautó, amiből már látszik a jövő

Frissítve:
2018-09-18, 21:57

Furcsa látni, hogy autók maguk is elektronikai kütyükké válnak, amelyekben a lóerők helyett a kifinomult informatikai megoldás lesznek majd a legfontosabbak.

Az önvezető járművek alapvetően megváltoztathatják majd az autóhoz való viszonyodat, hiszen ha nem te vezetsz, megszűnik az intim kapcsolat közted és az autód között. A Las Vegas-i CES szórakoztató és fogyasztói elektronikai kiállításon és a Detroiti Autószalonon bemutatott új koncepcióautók már kicsit ezt vetítik előre.

A Las Vegas-i CES kiállítás korábban a számítógépekért, a játékokért, a mobilokért és úgy általában a high-tech kütyükért bolonduló emberek kedvenc éves eseménye volt, ám már egyre több autógyártó is jelen van itt. Először az autókban még kényelmi és biztonsági szerepe volt a terjedő elektronikának, mára azonban az autók maguk az elektronikai masinák, ha pedig az elektromos hajtás és az önvezetés valóban elterjed, akkor a dolog tényleg bevégeztetett.

A januári Detroiti Autószalon mellett éppen ezért már a CES-re is figyelni kell, ha kicsit be szeretnénk pillantani az autózás jövőjébe. Íme hét olyan koncepcióautó ezekről a rendezvényről, amelyek megmutatják, hogy mi jár a mérnökök fejében.

1. Byton all-electric SUV

A Byton egy kínai startup, ami a legutóbbi CES-en mutatta be saját teljesen elektromos hajtású SUV koncepcióját, ami első ránézésre inkább egy mérnök és egy dizájner álmodozásának tűnik némi hallucinogén anyag bevitele után, annyira futurisztikus. A cég szerint azonban amit itt látsz, annak 85 százaléka bizony benne lesz a 2019-re elkészülő autóban is.

Byton all-electric SUV koncepció

Persze megint nem esik szó motorról és felfüggesztésről, van helyette viszont arcfelismerő technológia, kamerák a tükrök helyett, hanggal és kézmozdulatokkal vezérelhető eszközök és persze némi önvezető képesség. A belső tér engem inkább egy játéktermi szimulátorra emlékeztet, semmint autóra, de ezt azt hiszem, hogy ezzel majd meg kell barátkoznom.

Byton all-electric SUV koncepció belső tér

2. Infiniti Q Inspiration

A Nissan a Detroiti Autószalonon mutatta be Q Inspiration koncepcióját, ami azért érdekes, mert ha minden igaz, ezek a modellek kapják majd meg a világ első változó sűrítésű benzinmotorját. A dolog elméletben már a 20-as évek óta létezik, 1990 környékén pedig elkészültek az első prototípusok is, ám a szériagyártásba végül senki nem mert belevágni a túl magas költségek miatt.

Infiniti Q Inspiration

A Nissan most bevállalja a dolgot. Az ilyen motorok nagyjából harmadával kevesebb fogyasztás mellett lesznek képesek ugyanarra a teljesítményre, ami természetesen a károsanyag-kibocsátást is lenyomja majd. Más kérdés, hogy a tervek szerint 2018-ban debütáló motornak milyen jövője lehet akkor, amikor a Nissan is épp most jelentette be, hogy 2021-re minden modelljéből lesz elektromos változat. Persze a kis fogyasztású, környezetbarát benzines motoroknak azért van még pár évtizedük, hiszen a dízeleket egyre több helyen tiltják ki.

Infiniti Q Inspiration üvegtetővel

3. Lexus LF-1 Limitless

A Toyota, a Lexus brand tulajdonosa Detroitban mutatta be az LF-1 Limitless koncepcióját, ami 2019-re már akár valóság is lehet, vagyis kaphatók lesznek a széria első modelljei.

Lexus LF-1 Limitless

A japán kardot idéző külső a koncepció legszembetűnőbb sajátossága, hiszen az érintőgombos kormány és az érintőkijelzős középső konzol ma már nem annyira nyűgözi le az embert.

Lexus LF-1 Limitless koncepció

4. Kia Niro EV

Bízom benne, hogy a Kia Niro EV koncepció külsején még dolgoznak majd a dizájnerek, mert ez bizony nagyon furcsa egyelőre.

Kia Niro EV

A belső és a biztonsági elektronika azonban már a jövő autóit idézi: az objektumfelismerő rendszer menet közben figyelmezteti a vezetőt a közeli tárgyakra és gyalogosokra, így lerövidülhet a reakcióidő. A belső rendszerek itt is érintőkijelzőn keresztül és kézmozdulatokkal irányíthatók, vagyis egyre kevesebb lesz a kapcsoló és a gomb. Viszont hadonászni nem szabad majd!

Kia Niro EV belső tér

5. Nissan IMx

A Nissan IMx elektromos koncepciója a januári CES-en mutatkozott be, vagyis a japán gyártó ezt a vonalat inkább egy szórakoztató- és fogyasztási elektronikai vásárra tartotta méltónak. Itt az önvezető képesség már alapvetően meghatározza a belső kialakítást is, hiszen a kormány lecsukható aszerint, hogy a sofőr akar vezetni, vagy rábízza magát az automatikára.

Nissan IMx

Fontos még, hogy a cég szerint ez a teljes mértékben elektromos autó már csaknem 600 kilométer megtételére lesz képes egy töltéssel.

Nissan IMx önvezető funkcióval

6. Nissan Xmotion

Nem fogta vissza magát a Nissan januárban, hiszen Detroitban mutatta be az Xmotion SUV koncepcióját is, ami azonban inkább csak játék, mintsem egy új széria alapja.

Nissan Xmotion koncepció

Mindenesetre az ellentétes irányba nyíló ajtók és a piros belső tér lenyűgöző hatású.

Nissan XMotion

7. Toyota e-Palette

A CES-en bemutatott e-Palette koncepció már inkább sci-fibe való, ám lehet, hogy nagyon mellé lövök ezzel a véleményemmel. Ugyanis az önvezető járművek – kamionok, repülők és autók – korában talán épp egy ilyen öszvér szállítóeszközre lesz szükség.

Toyota e-Palette

A Toyota mindenesetre bízik a koncepcióban, és úgy számol, hogy 2020 körül megkezdhetik a járművek tesztelését, és ha minden jól megy, több méretben is gyártják majd.

Több méretben is elérhető lesz a Toyota e-Palette

Forrás:

Kapcsolódó írások

Nem mindenki sikeres az elektromos autók piacán
2018. február 19.
Jól fogynak Európában az elektromos autók, 2017-ben összesen 306 ezer ilyen járművet adtak el. A kínai gyártók azonban még fejtörést okozhatnak.
2018 lehet az elektromos autózás nagy éve?
2018. május 07.
Nagy fejlesztések várhatók a töltőhálózatoknál, így végre nem csak több töltő lesz, hanem a „tankolási” idő is lerövidülhet!
2019-től kötelező lesz hangot kiadniuk az elektromos autóknak!
2018. május 08.
2019 júliustól már kizárólag hanggenerátorral felszerelt elektromos és hibrid autókat lehet forgalomba helyezni az Európai Unión belül.
Még legalább tíz akkumulátorgyárra lesz szükség 2025-ig
2018. május 31.
A villamosautózásra való rohamos átállás fényében még legalább tíz akkumulátorgyár létrehozására lesz szükség 2025-ig!