7 páratlan BMW Z-modell

Frissítve:
2018-09-18, 21:57

A roadsterek népszerűsége a ’60-as és ’70-es években drasztikusan csökkent, mivel számos kritikát kaptak biztonságuk és komfortjuk miatt. 29 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a következő kanyarvadász a fehér-kék emblémát viselje magán, a BMW 1986-ban alkotta meg az első Z-modellt!

1986 BMW Z1

Az első kétüléses Z-modell alapját az acélból készült önhordó monocoque váz adta, erre kerültek fel a külső, műanyag karosszéria elemek, amiket szimpla csavarokkal rögzítettek. A Z1 azon első BMW-k közé tartozott, melyek többlengőkaros felfüggesztést használtak, az ötsebességes váltó, a 49:51 arányú súlyelosztás és az alacsony súlypont valódi go-kart feelinget kölcsönzött a roadsternek.

1986 BMW Z1

A kétüléses 1986 BMW Z1

Az erőt a 2.5 literes - már az E30-asból ismert - 170 lóerős sorhatos adta, végsebessége 225 km/h volt, 8 másodperc alatt érte el a 100-at. 1989-1991-ig gyártották, ez idő alatt 8000 db készült belőle.

1986 BMW Z1 roadster szétszerelt állapotban

Pár csavar és már lent is vannak a műanyag elemek

1995 BMW Z18 Concept

A ’80-as ’90-es évek az innovációk tengerét zúdította az autóstársadalomra: néha felháborító, néha meghökkentő koncepciók születtek és váltak halhatatlanná. A Z18 a meglehetősen nyitott és szabadszellemű amerikai piacra készült, mivel ekkor ezek a modellek voltak ott népszerűek: Jeep Wrangler, Chevrolet Tracker, Isuzu Amigo. A BMW Technik divíziója úgy döntött, hogy egy rugalmas járművet készít, amelyet ne csak aszfalton legyen élmény vezetni, hanem akár enyhébb terepen is.

A BMW Z18-at leginkább az amerikai piacra szánták

A BMW Z18-at leginkább az amerikai piacra szánták

Így született meg 1995-ben az amorf Z18. A végső változat az M60B44-es blokkot kapta, azaz a 4.4 literes V8-at, amit 290-ről 355-re húztak fel, állandó négykerékhajtással és 5-ös manuális váltóval rendelkezett. Eszméletlen téboly uralkodhatott a mérnökök fejében, mikor megpróbáltak összegyúrni egy kétülésest és egy pick-up-ot, melynek ez lett az eredménye: a földkerekség legtorzabb Z3-a.

1998 BMW Z3 M Roadster

A Z3 M Roadster és a Z3 M Coupe 1997-ben jelentkezett be a 3.2 literes sorhatos M3 motorral. A Z3 M Roadster természetesen sok részletében különbözött a standard Z3-tól: a lökhárítók, a hűtőrács, a tükrök, a nagyobb első légterelők és az E36 M3 fékek mind ezt az egyedi tarkították. Eleinte az európai modelleket az S50-es motorral szerelték, az észak-amerikai változatok kapták az S52-t, de 2000-től már mindegyik erőforrás az S54-es motorkódot viselte. 5 sebességes váltóval rendelkezett, annak ellenére, hogy az akkori M3 már a használta a 6 fokozatút is.

1998 BMW Z3 M Roadster

A szigorúbb Z3 M Roadster

1999 BMW Z07 Concept

A Z07 tanulmányt az 1956-59-es BMW 507 reinkarnációjának szánták, amit az ’50-es évek végén Elvis Presley tette híressé. Az 1997-es Tokiói Autószalonon az 507-es ötvenedik születésnapján mutatkozott be és annyira népszerűvé vált, hogy a BMW korlátozott számban kezdte el gyártani, Z8 néven. 5 703 darab Z8 készült el, melynek közel fele Amerikában kötött ki, ára 110 000 dollár, ami akkori árfolyammal számolva 18 700 000 Ft-ot jelentett.

1999 BMW Z07 Concept

BMW Z07 tanulmány az 507-es tiszteletére

1999 BMW Z9 Concept

A BMW Z9 (Z9 Gran Turismo, Z9 GT) egy négyüléses kupé tanulmány, amely alumínium vázra épült, karosszériáját pedig szénszálas elemek alkották. 1999-ben a Frankfurti Autószalonon mutatkozott be, 2000-ben pedig a kabrió változata is feltűnt Párizsban. Chris Bangle agyának szüleménye sok stíluselemet átvitt az E63-as kódjelű 6-osz szériára. A Z9 az E38-ból ismert, 3.9 literes V8-as common rail dízelt kapta meg, 245 lóerővel és 560 Nm-es nyomatékkal. Dízelmotor egy sportkupéban? Miért is ne? A BMW ezzel az összeállítással jelezte bizalmát a dízel V8 iránt.

1999 BMW Z9 Concept

BMW Z9 a négyüléses GT

2005 BMW Z4 Coupe Concept

Frankfurt, 2005. A Z4 Coupe tanulmány a színre lép, ötvözve a BMW klasszikus értékeit és a modern tervezés irányelveit. Hosszú orr, rövid túlnyúlások klasszikus BMW jegyekkel vegyítve. A motortérben egy 3.0 literes sorhat, 265 lóerővel és 315 Nm-rel. A 0-100-as sprint 5,7 másodperc alatt teljesítve, a végsebesség pedig a jól megszokott 250 km/h-t érinti.

2005 BMW Z4 Coupe Concept

A klasszik BMW Z4 Coupe tanulmány

2017 BMW Z4 Concept

2017-ben Frankfurtban az Alapjárat csapata élőben is megcsodálhatta a BMW legújabb tanulmányát, amely a 2009-től értékesített Z4 roadstert váltaná, valószínűleg már Z5 néven. A BMW a Toyotával osztozkodik a fejlesztés költségein, a hátsókerék-hajtás és a kétüléses kabin szinte biztosra vehető. Jól megszokott arányos forma, mely kecses farával, karakteres vonalaival, egymás fölé rendezett fényforrásaival kifejezetten egyedire sikerült. Az autó várhatóan könnyebb lesz, a motorpaletta pedig a kétliteres, turbós négyhengeressel kezdi majd a sort, zárva a háromliteres sorhatos változatokkal.

2017 BMW Z4 Concept

BMW Z4 Concept Frankfurtból

Forrás:

További autós hírek

Napjainkban a leggyakrabban felmerülő téma az autózásban az elektromos autózás. Előnyei és hátrányai egyarán vannak, mert tény, hogy egyelőre még…

Gyalogátkelőhelyen gázolt el egy idős asszonyt egy negyvenöt éves Nógrád megyei nő. Mivel a baleset körülményei miatt elrendelt pályaalkalmassági vizsgán…

A HVG egyik olvasóját nem kicsi meglepetés érte ma. Egy kapuvári parkolóban, fizető övezetben hagyta autóját, miután parkolójegyet vett és…

Már a rendszámnál akadtak gondok a fejben: Alfagirl!??? Nyilván akár lehetett valami “izomagy reklám” megrendezett videó, amit sejtet a rendszám,…

Az Electrec szúrta ki, hogy nemrég nyilvánosságra hozták a Tesla egyik idén benyújtott szabadalmát, ami “A járművek és a napelemek…

Kapcsolódó írások

Frankfurtban válaszolt a BMW a Tesla Model 3-ra!
2017. szeptember 13.
Kérdés, mennyire veheti fel a versenyt az elektromos autóival a bajor gyártó a Teslával, aminek a Model 3-jára már több mint 400 ezer előrendelést fogadtak be
McLaren F1 a levegőben
2018. november 30.
A 90-es évek legendája feltöltés nélkül utasította maga mögé a világot, 627 lóerős motorja és pihekönnyű kasztnija lehetővé tette a hihetetlen rekorddöntést!
2018. december 04.
Persze a kérdés csak elméleti, a BMW i8 rendőrautó csak tanulmányként létezik, de elég mutatósra sikerült
1966 BMW 1600 GT kabrió prototípus, tanulmányautó, világoskék, oldalnézet, balról
2018. december 20.
50 év után újra gyári állapotában tündököl az összesen két példányban gyártott sport-BMW utolsó fennmaradó darabja, az 1966-os 1600 GT kabrió