2018. február 02. | 18:00

A roadsterek népszerűsége a ’60-as és ’70-es években drasztikusan csökkent, mivel számos kritikát kaptak biztonságuk és komfortjuk miatt. 29 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a következő kanyarvadász a fehér-kék emblémát viselje magán, a BMW 1986-ban alkotta meg az első Z-modellt!

1986 BMW Z1

Az első kétüléses Z-modell alapját az acélból készült önhordó monocoque váz adta, erre kerültek fel a külső, műanyag karosszéria elemek, amiket szimpla csavarokkal rögzítettek. A Z1 azon első BMW-k közé tartozott, melyek többlengőkaros felfüggesztést használtak, az ötsebességes váltó, a 49:51 arányú súlyelosztás és az alacsony súlypont valódi go-kart feelinget kölcsönzött a roadsternek.
A kétüléses 1986 BMW Z1

Az erőt a 2.5 literes - már az E30-asból ismert - 170 lóerős sorhatos adta, végsebessége 225 km/h volt, 8 másodperc alatt érte el a 100-at. 1989-1991-ig gyártották, ez idő alatt 8000 db készült belőle.
Pár csavar és már lent is vannak a műanyag elemek

1995 BMW Z18 Concept

A ’80-as ’90-es évek az innovációk tengerét zúdította az autóstársadalomra: néha felháborító, néha meghökkentő koncepciók születtek és váltak halhatatlanná. A Z18 a meglehetősen nyitott és szabadszellemű amerikai piacra készült, mivel ekkor ezek a modellek voltak ott népszerűek: Jeep Wrangler, Chevrolet Tracker, Isuzu Amigo. A BMW Technik divíziója úgy döntött, hogy egy rugalmas járművet készít, amelyet ne csak aszfalton legyen élmény vezetni, hanem akár enyhébb terepen is.
A BMW Z18-at leginkább az amerikai piacra szánták

Így született meg 1995-ben az amorf Z18. A végső változat az M60B44-es blokkot kapta, azaz a 4.4 literes V8-at, amit 290-ről 355-re húztak fel, állandó négykerékhajtással és 5-ös manuális váltóval rendelkezett. Eszméletlen téboly uralkodhatott a mérnökök fejében, mikor megpróbáltak összegyúrni egy kétülésest és egy pick-up-ot, melynek ez lett az eredménye: a földkerekség legtorzabb Z3-a.

1998 BMW Z3 M Roadster

A Z3 M Roadster és a Z3 M Coupe 1997-ben jelentkezett be a 3.2 literes sorhatos M3 motorral. A Z3 M Roadster természetesen sok részletében különbözött a standard Z3-tól: a lökhárítók, a hűtőrács, a tükrök, a nagyobb első légterelők és az E36 M3 fékek mind ezt az egyedi tarkították. Eleinte az európai modelleket az S50-es motorral szerelték, az észak-amerikai változatok kapták az S52-t, de 2000-től már mindegyik erőforrás az S54-es motorkódot viselte. 5 sebességes váltóval rendelkezett, annak ellenére, hogy az akkori M3 már a használta a 6 fokozatút is.
A szigorúbb Z3 M Roadster

1999 BMW Z07 Concept

A Z07 tanulmányt az 1956-59-es BMW 507 reinkarnációjának szánták, amit az ’50-es évek végén Elvis Presley tette híressé. Az 1997-es Tokiói Autószalonon az 507-es ötvenedik születésnapján mutatkozott be és annyira népszerűvé vált, hogy a BMW korlátozott számban kezdte el gyártani, Z8 néven. 5 703 darab Z8 készült el, melynek közel fele Amerikában kötött ki, ára 110 000 dollár, ami akkori árfolyammal számolva 18 700 000 Ft-ot jelentett.
BMW Z07 tanulmány az 507-es tiszteletére

1999 BMW Z9 Concept

A BMW Z9 (Z9 Gran Turismo, Z9 GT) egy négyüléses kupé tanulmány, amely alumínium vázra épült, karosszériáját pedig szénszálas elemek alkották. 1999-ben a Frankfurti Autószalonon mutatkozott be, 2000-ben pedig a kabrió változata is feltűnt Párizsban. Chris Bangle agyának szüleménye sok stíluselemet átvitt az E63-as kódjelű 6-osz szériára. A Z9 az E38-ból ismert, 3.9 literes V8-as common rail dízelt kapta meg, 245 lóerővel és 560 Nm-es nyomatékkal. Dízelmotor egy sportkupéban? Miért is ne? A BMW ezzel az összeállítással jelezte bizalmát a dízel V8 iránt.
BMW Z9 a négyüléses GT

2005 BMW Z4 Coupe Concept

Frankfurt, 2005. A Z4 Coupe tanulmány a színre lép, ötvözve a BMW klasszikus értékeit és a modern tervezés irányelveit. Hosszú orr, rövid túlnyúlások klasszikus BMW jegyekkel vegyítve. A motortérben egy 3.0 literes sorhat, 265 lóerővel és 315 Nm-rel. A 0-100-as sprint 5,7 másodperc alatt teljesítve, a végsebesség pedig a jól megszokott 250 km/h-t érinti.
A klasszik BMW Z4 Coupe tanulmány

2017 BMW Z4 Concept

2017-ben Frankfurtban az Alapjárat csapata élőben is megcsodálhatta a BMW legújabb tanulmányát, amely a 2009-től értékesített Z4 roadstert váltaná, valószínűleg már Z5 néven. A BMW a Toyotával osztozkodik a fejlesztés költségein, a hátsókerék-hajtás és a kétüléses kabin szinte biztosra vehető. Jól megszokott arányos forma, mely kecses farával, karakteres vonalaival, egymás fölé rendezett fényforrásaival kifejezetten egyedire sikerült. Az autó várhatóan könnyebb lesz, a motorpaletta pedig a kétliteres, turbós négyhengeressel kezdi majd a sort, zárva a háromliteres sorhatos változatokkal.
BMW Z4 Concept Frankfurtból

Forrás: