Egy népszerű autómodellt általában egy futurisztikus tanulmányautó előz meg, azonban gyakran történik olyan, hogy a lélegzetelállító koncepció egy autókiállításnál többet nem él meg.
1984 Peugeot Quasar
A franciáknál is találkozhatunk olyan autókkal, amik bőven meghaladták a korukat, ilyen például a Peugeout Quasar is. 1984-es bemutatásakor még az etalonnak számító Ford Sierrát is túlszárnyalta. A 205 GTI motorja szolgáltatta számára az alapot, ám ezen az egységek módosítottak: az 1.6 literes biturbós blokk 600 lóerőt tudott, az akkoriban különlegesnek számító 5-ös manuális váltót kapta a négykerékhajtás és a Formula-1 ihlette felfüggesztés mellett. Sőt, számos elektromos kütyüt is belezsúfoltak: a hatalmas kijelzőket mind TFT mintájú monitorok alkotják. Hogy miért nem került sorozatgyártásba? Ez örök rejtély marad.1982 Lamborghini Marco Polo Concept
Az 1978-as ItalDesign M8 és az 1980-as Lancia Medusa modellek után a Marco Polo tanulmány egy újabb aerodinamikai kutatás szülötte volt. A Lamborghini nem maga indította kutatóprogramot, hanem a házon belül működő ItalDesign, ami a ’70-es és ’80-as években nagyban hozzájárult az olasz autó-formatervezés fejlődéséhez. A Marco Polo formaterve eltér a Lamborghini klasszikus dizájnjától, a lehető legjobb aerodinamikai értékek elérésére fektették a hangsúlyt, melynek köszönhetően az orrmotoros V12-es csoda 0,24-es légellenállási együtthatóval rendelkezett, túlszárnyalva a Medusánál regisztrált 0,26-os értéket.1985 Nissan Mid4 Concept
A Nissan Mid4 type I. típus egy kísérleti autónak számított és 1985 szeptemberében mutatták be a Frankfurti Autószalonon. A tervezők egy összkerekes szupersport autót kívántak létrehozni a lehető legjobb manőverezhetőséggel, mely az erő 33%-át az első, 67%-át a hátsó kerekekre továbbította. Ez volt a Nissan első autója, amiben a HICAS négykerékkormányzást is bemutatták, végsebessége 250 km/h. Később, 1987-ben érkezett a még kezesebb type II., melyben a motort már hosszában helyezték el.1991 Audi Avus Quattro Concept
Egy hónappal a Quattro Spyder bemutatás után a feltüzelt és lelkes tervezők az 1991-es Tokiói Autószalonra megalkották a legnagyobb érdeklődés fogadott Audi Avus quattrót. A futurisztikus tanulmány a könnyű alumínium karosszériával és a W12-es középmotorral jelezte az Audi elköteleződését a légies és bivalyerős sportautók iránt.1968 Ferrari 250 P5 Pininfarina Concept
A Pininfarina tervezésében a Ferrari P5 Berlinetta Speciale 1968-ban mutatkozott be a Genfi Autószalonon. A P4 karosszériájára épült és egy 3,0 literes V12 motorral szerelték. Ez a tanulmányautó nagy hatással volt a Ferrari aerodinamikai és formatervezési irányvonalaira a későbbi években, különös figyelmet kapott ezután az üveggel burkolt motortér. A Pininfarina tervezett egy hasonló prototípust az Alfa Romeo számára is, azt 22 Coupe Prototipo Speciale-nak hívták.1974 Lamborghini Bravo Concept
A Lamborghini Urraco pótlására készült a Bertone által tervezett Bravo tanulmányautó, mely először az 1974-es Torinói Autószalonon tűnt fel, később Bertone gyűjteményét gazdagította. A hátsókerekes sportkocsi egy 300 lóerős V8-as kapott, amit közel 65 000 kilométeren át teszteltek. A Lamborghini sosem kezdte el sorozatgyártani ezt a típust, de a kerekeket és a szögletes karosszériavonalakat tovább vitte a Silhouette és a Countach modellekre is.1972 BMW Turbo Concept
A BMW Turbo Concept az M1 szupersport autó még szélsőségesebb változata, melyet az 1972-es Müncheni nyári olimpiai játékokra terveztek. Az M1-hez hasonlóan alacsonyan ült, középmotorral és a megszokott, hosszan lejtő orral rendelkezett. Paul Bracq dizájnért felelős igazgató számos egyedi részlettel látta el, köztük a lekerekedő orr rész, sirályszárny ajtó, finom hátsó sárvédők és a csapott far rész. A vadászgépek pilótafülkéje inspirálta beltér részletes kidolgozást kapott, sőt, passzív biztonsági és vezetést segítő rendszerek is tarkították az extralistát.1964 Alfa Romeo Canguro Concept
Az Alfa Romeo Canguro személyében Giorgetto Giugaro a hatvanas évek egyik legkülönlegesebb autóját készítette el Bertone égisze alatt. Átlátszó üveggel fedett lámpák, tetőbe finoman süllyedő ajtók és a hatalmas hátsó szélvédő teszi igazán különlegessé – igaz, balesetvédelmi szempontból ezek nem bizonyulnak a legjobb választásnak. A karosszéria teljes mértékben alumíniumból készült, sőt, a sorozatgyártott darabok nagy része üvegszálas anyagot is tartalmazott. Az Alfa Romeo TZ alapjaira épülő kocsit 1964-ben Párizsban mutatták be egy 1570 köbcentis, 113 lóerős motorral és öt sebességes manuális váltóval.Forrás: Supercars