2018. január 03. | 15:28

A Rolls-Royce vásárlók átlagéletkora 56-ról 45-re csökkent, amit a brit luxusautó-gyártó is igyekszik meglovagolni fiatalosabb és sportosabb kivitelekkel, mint amilyen a Wraith Black Badge is.

Társszerző: Bolgár Krisztián

Pucc, csillogás és extravagancia. A három dolog, amiben se neked, se nekem nem sűrűn van részem. Persze lehetsz multimilliárdos és Alapjárat olvasó is egyben, de gyanítom, hogy a többségre csak az egyik igaz. A luxus olyan dolog, amire minden ember vágyik és van, aki kevésbé fontos, de van, akinek az élete forog körülötte. Lehet utálni, gyűlölni, megtűrni, de egy biztos, számos kiváló autót adott a világnak a luxusipar és még rengeteg is fog. Tehát aki autókedvelőnek vallja magát, annak mindenképpen kell valamicskét szeretnie a rongyrázó stílust, mivel ennek a szüleménye többek között a Rolls-Royce is, ami minden idők egyik legnemesebb luxusautó-gyártója.

Ősi skót szó és annak öröksége

Sokan nem tudnak semmit a skótokról, velem az élükön, csupán a sztereotípiákból építkezhetünk, ha Skóciára gondolunk. Zöld, gyönyörű, festői tájak, skót szoknyás, vörös szakállú emberek és prémium whisky, no meg a rengeteg pub. Skócia egy ősi vidék és sok mindent köszönhet az emberiség nemzetüknek, de régi nyelvüket már ők sem sűrűn veszik elő. A Rolls-Royce viszont tett róla, hogy egyik ősi szavuk még sokáig köztudatban maradjon.
A ’38-as Wraith is korának legkellendőbb luxusautója volt, a csekély darabszám miatt viszont csak a kiváltságosak tudtak vásárolni egyet

Az angol Wraith szó jelentése szellem, de nem a horrorfilmes értelemben, hanem a spirituális szövegkörnyezetben. Azonban az új Wraith-re nyugodtan lehetne a kísértet jelzőt használni, hiszen nem lehet túl bizalomgerjesztő látvány egy gond nélkül sprintelő többtonnás fekete szörnyet megpillantani. De a Wraith története nem 2013-ben, hanem 1938-ban kezdődött! Az első Rolls-Royce Wraith alvázas luxusautónak a másik neve 25/30h.p. volt, ami a 4.3 literes sorhatos blokk teljesítményére utalt. A négysebességes manuális váltóval szerelt kupék többsége végül karosszéria mesterekhez, coachbuilderekhez kerültek (érdekesség, hogy a coachbuilder szó a magyar Kocs település nevéből ered, ahogy a magyar kocsi szó is). A Wraith egy évnyi gyártás után végül megszűnt, de nem örökre. 2013-ban debütált a különleges típus, kicsit már más formában, mint elődje.

Különleges, több száz órás gyártás a Rolls-Royce-nál

A Wraith 2-ajtós második generációja egységesen 6.7 literes ikerturbós V12-es erőforrást és nyolcsebességes ZF automata sebességváltót kapott a 400 órányi gyártási idejével együtt. A gyár a kötelező paletták helyett inkább típuson belüli különleges kiviteleket gondolt ki, amit a többi, nagyobb típusainál is alkalmaz.
Az áramvonalas kupé „egyszerűbb” fényezése segít az autó visszafogottságának növelésében (már amennyiben ez lehetséges egyáltalán)

A legkisebb és legfürgébb Rolls 2014-óta elérhető Suhail kivitelben, ami különleges emblémákat, tetszetős krémszínű kárpitokat, navy kék műszerfalat és speciális fabevonatokat foglal magába a beltérben. De itt van a 2015 óta elérhető típus, az ’inspired by music’. Ennek a verziónak is vagány kéttónusú fényezésben is elérhető árnyalata, beltere és 18-hangszórós, 1300W-os teljesen személyre szabott HiFi rendszer, ami a viszonylag kicsi kabinba valódi koncertélményt adhat az autópályázás során. 2016 óta pedig elérhető a Wraith legizgalmasabb kivitele, a Black Badge. Eleve egy fekete Rollsnál nincsen vonzóbb, de minél jobban megismered a luxuskupét, annál jobban bólogatnál erre, hogyha lenne 100 millió forintod (potom összeg).

Nem elég hogy fekete, de még gyorsabb is a Black Badge

„Fiatalember sietősben”. A Rolls-Royce hivatalos válasza, amit a sajtótájékoztatón használt a Black Badge szériára. A belőtt célközönségüket is elárulták ezzel a kijelentéssel, de tetőzték még a „fiatal, ambíciózus és hedonista” jelzőkkel is. Ennek oka, hogy a felmérések alapján a RR vásárlók átlagéletkora 56-ról lecsökkent 45-re 2010 óta, amit már a gyárnak is figyelembe kellett vennie.
Ennél impozánsabb Wraithet nem is kívánhatnál, tökéletes luxusautó

A BB (Black Badge) külseje ezért a széria Wraith csillogó, gyöngyház feketéje helyett egy metálfeketére cserélődött, ami inkább sportos kisugárzást ad a Wraith-nek, mint a „koros” pompázó fényezés. A BB továbbá új és nagyobb kerekeket is kapott, ami a ’70-es évek RR designját örökölte és a 22 rétegnyi karbonszál bevonatról nem is beszélve, tehát egy alumínium kompozit eljárást alkalmazott a gyár. Nem egy sűrű módszer felnik esetében. A műszaki téren nem változtak a főbb értékek, a 624 lóerős V12-es így is a RR valaha létezett leggyorsabb motorja, aminek növelését szükségtelennek érezte a gyár. A BB azonban a 8-sebességes automat aváltó beszerelése előtt kap egy érdekes szoftvert is, ami úgy vezérli ki az automata váltót a „sport fokozat” gomb lenyomása után, hogy annak vonóerő diagramma megváltozzon és lehetővé tegye a hosszabb sebességeket és fürgébb váltásokat. Egy szóval még jobban szedi az alu-kompozit lábait a BB, mint az „uncsi” széria verzió. A nagyobb fékrendszer, az átalakított (sportosított) levegős futómű és a különleges beltér variációk már csak hab a tortán a BB-nél, és „csupán” 12.5 millió forintot kell pluszban rápakolni az eredeti Wraith árára, ha szeretnél egy ilyen kivitelt.
A Rolls „fiatalos” színeket, faanyagokat és kárpitokat használt a Black Badge kivitelezésénél

Összességében a Rolls-Royce nem képes és nem is akar változtatni gyártástechnológiáján és autóin, a gazdag emberek legnagyobb örömére. A Black Badge-kivitelt egyébként a nagytesó Ghost és Phantom modellek nem kapják meg, de a kabrió Dawnhoz kérhető, valamint a 2018-ban debütáló RR SUV, a Cullinan is esélyes a speciális kivitel öröklésére. Forrás: