A kínaiak már a Daimlerben vannak!

Közzétéve:
2018-02-26, 12:59

Nagy riadalmat keltett a hír, miszerint egy kínai cég a legnagyobb egyéni részvényese a német autóipar büszkeségének, a Daimler Mercedes-Benznek.

A kínai Geely autógyártó csaknem 10 százalékos részesedést szerzett a német Daimler Mercedes-Benzben, amit a kínaiak jelentettek be. A Geely nem ismeretlen szereplő, a tizedik legnagyobb autógyártó jelenleg Kínában, és tökéletes példája az ország terjeszkedési stratégiájának. Övék a svédországi Volvo, a híres londoni fekete taxik gyártója, a London Taxi Company, valamint az ikonikus sportautóiról ismert Lotus Cars 51 százaléka is. Persze a Zhejiang Geely Holding nem csak az európai „koronaékszerekre” csap le szívesen, például megszerezték a malajziai Proton autógyártót is.

Hogy a kínaiak nem csendestársként kívánnak viselkedni, azt mutatja az is, hogy a Geely elnöke, Li Sufu várhatóan már hétfőn találkozik a Daimler vezetőivel, pár nappal később pedig a német kormány képviselőivel egyeztet majd. Nem véletlen a nagy felhajtás, ugyanis a német márka vezetői máris kifejezték amiatti aggodalmukat, hogy a 9,7 százalékos befektetésért cserébe technológiát és innovációt kérhetnek az ázsiai befektetők.

Van is ennek alapja, hiszen a Volvo és a Lotus Cars révén a Geely számos fejlett, kifinomult technológiához hozzájutott, amelyeket évtizedekig tartana saját erőforrásból kifejleszteni, az autóiparban pedig a gyorsaság most a legfontosabb versenyelőny.

A Geely a 10. legnagyobb autógyártó Kínában

Hiába nagy cég a Geely, a márka fényén még van mit javítani

A Geely mostani bejelentésének azért sem örültek a németek, mert ők korábban már nemet mondtak egy hasonló próbálkozásra azzal, hogy elégedettek a cég aktuális részvénystruktúrájával. A Zhejiang Geely Holding Group akkor azt ajánlotta fel, hogy diszkontáron kibocsátott új részvények útján akár 5 százalékos tulajdoni hányadot vásárolna a stuttgarti székhelyű autógyártóban. Egy ilyen részvénypakett piaci ára 4,5 milliárd dollár körüli lett volna. A visszautasított ajánlat után Li Sufu taktikát váltott, és szép csendben elkezdte felvásárolni a Daimler részvényeket, amit szakzsargonban ellenséges felvásárlásnak neveznek.

Li Sufu a „külső behatolás” stratégiájának nevezte a lépést, ugyanis szerinte a hagyományos autógyártók csak technológiai partnerekkel szövetkezve képesek felvenni a versenyt az olyan új kihívókkal, mint például a Tesla, vagy a Google önvezető autós projektje, a Waymo.

Nem véletlenül vetett szemet a Geely éppen a német Daimlerre, ugyanis Kína gőzerővel dolgozik azon, hogy elektromos autózásban ők legyenek az elsők, ami sikerülhet, látva a hatalmas állami projekteket és a gigantikus felvevőpiacot. A Daimler pedig a világ egyik legismertebb autós márkája, ám az elektromos technológiában mintha kicsit lemaradtak volna, ezért számukra is jól jöhet a kínai segítség.

A kínaiak „segítő kezét” azért sem lehet visszautasítani, mert ez azzal járhat, hogy az adott gyártó hamar a világ legnagyobb piacán kívül találja magát, ahol a pártutasítás szerint 2025-re az eladott autók 20 százalékának már elektromos vagy hibrid modellnek kell lennie.

Forrás:

Kapcsolódó írások

Nem mindenki sikeres az elektromos autók piacán
2018. február 19.
Jól fogynak Európában az elektromos autók, 2017-ben összesen 306 ezer ilyen járművet adtak el. A kínai gyártók azonban még fejtörést okozhatnak.
2018 lehet az elektromos autózás nagy éve?
2018. május 07.
Nagy fejlesztések várhatók a töltőhálózatoknál, így végre nem csak több töltő lesz, hanem a „tankolási” idő is lerövidülhet!
2019-től kötelező lesz hangot kiadniuk az elektromos autóknak!
2018. május 08.
2019 júliustól már kizárólag hanggenerátorral felszerelt elektromos és hibrid autókat lehet forgalomba helyezni az Európai Unión belül.
Még legalább tíz akkumulátorgyárra lesz szükség 2025-ig
2018. május 31.
A villamosautózásra való rohamos átállás fényében még legalább tíz akkumulátorgyár létrehozására lesz szükség 2025-ig!