Nagy riadalmat keltett a hír, miszerint egy kínai cég a legnagyobb egyéni részvényese a német autóipar büszkeségének, a Daimler Mercedes-Benznek.

A kínai Geely autógyártó csaknem 10 százalékos részesedést szerzett a német Daimler Mercedes-Benzben, amit a kínaiak jelentettek be. A Geely nem ismeretlen szereplő, a tizedik legnagyobb autógyártó jelenleg Kínában, és tökéletes példája az ország terjeszkedési stratégiájának. Övék a svédországi Volvo, a híres londoni fekete taxik gyártója, a London Taxi Company, valamint az ikonikus sportautóiról ismert Lotus Cars 51 százaléka is. Persze a Zhejiang Geely Holding nem csak az európai „koronaékszerekre” csap le szívesen, például megszerezték a malajziai Proton autógyártót is. Hogy a kínaiak nem csendestársként kívánnak viselkedni, azt mutatja az is, hogy a Geely elnöke, Li Sufu várhatóan már hétfőn találkozik a Daimler vezetőivel, pár nappal később pedig a német kormány képviselőivel egyeztet majd. Nem véletlen a nagy felhajtás, ugyanis a német márka vezetői máris kifejezték amiatti aggodalmukat, hogy a 9,7 százalékos befektetésért cserébe technológiát és innovációt kérhetnek az ázsiai befektetők. Van is ennek alapja, hiszen a Volvo és a Lotus Cars révén a Geely számos fejlett, kifinomult technológiához hozzájutott, amelyeket évtizedekig tartana saját erőforrásból kifejleszteni, az autóiparban pedig a gyorsaság most a legfontosabb versenyelőny.
Hiába nagy cég a Geely, a márka fényén még van mit javítani

A Geely mostani bejelentésének azért sem örültek a németek, mert ők korábban már nemet mondtak egy hasonló próbálkozásra azzal, hogy elégedettek a cég aktuális részvénystruktúrájával. A Zhejiang Geely Holding Group akkor azt ajánlotta fel, hogy diszkontáron kibocsátott új részvények útján akár 5 százalékos tulajdoni hányadot vásárolna a stuttgarti székhelyű autógyártóban. Egy ilyen részvénypakett piaci ára 4,5 milliárd dollár körüli lett volna. A visszautasított ajánlat után Li Sufu taktikát váltott, és szép csendben elkezdte felvásárolni a Daimler részvényeket, amit szakzsargonban ellenséges felvásárlásnak neveznek. Li Sufu a „külső behatolás” stratégiájának nevezte a lépést, ugyanis szerinte a hagyományos autógyártók csak technológiai partnerekkel szövetkezve képesek felvenni a versenyt az olyan új kihívókkal, mint például a Tesla, vagy a Google önvezető autós projektje, a Waymo. Nem véletlenül vetett szemet a Geely éppen a német Daimlerre, ugyanis Kína gőzerővel dolgozik azon, hogy elektromos autózásban ők legyenek az elsők, ami sikerülhet, látva a hatalmas állami projekteket és a gigantikus felvevőpiacot. A Daimler pedig a világ egyik legismertebb autós márkája, ám az elektromos technológiában mintha kicsit lemaradtak volna, ezért számukra is jól jöhet a kínai segítség. A kínaiak „segítő kezét” azért sem lehet visszautasítani, mert ez azzal járhat, hogy az adott gyártó hamar a világ legnagyobb piacán kívül találja magát, ahol a pártutasítás szerint 2025-re az eladott autók 20 százalékának már elektromos vagy hibrid modellnek kell lennie. Forrás: