Folytatódik a világ híres versenypályáinak bemutatása. A következő helyszín Indianapolis, amiről szinte nincs olyan ember, aki ne hallott volna.
A Laguna Seca bemutatása után újabb amerikai helyszínnel folytatjuk versenypályákról szóló sorozatunkat. Indianapolis a világ egyik legrégebbi és legnagyobb történelemmel büszkélkedő helyszíne, ahol az Indy 500 futamot is minden évben megrendezik. Felsorolni is nehéz lenne, mennyi legenda és legendás pillanat született ezen a pályán.
Elképesztő látvány lehetett a régi versenypálya
Az Indy 500 autói a célegyenesben
Wilbur Shaw közben 1939-ben és 1940-ben is győzött, ezzel ő lett az első, aki kétszer egymás után tudott nyerni. A negyvenes években Mauri Rose is kétszer tudott diadalmaskodni. Mauri visszavonulását követően az orosz Billy Vukovich ismét kétszer aratott sikert '53-ban és '54-ben is, ám az 1955-ös versenyben balesetet szenvedett, majd életét vesztette. Ekkor az egykörös átlagsebességek 150 mérföld/óra körüliek voltak már. Rickenbauer 1945-ben eladta a pályát, ami nem volt túl jó állapotban. Az új vevő Tony Hulman volt, aki nagy átalakításokba kezdett, új épületeket, belső utakat és alagutakat kezdett építtettni. A nézőket nagyon vonzotta a versenyzés látványa a hatalmas állandó sebesség és a balesetek. 1958-ban óriási baleset történt: Jerry Unser pilóta a falon is átrepült, csodálatos módon senki nem sérült meg végzetesen. Az Indy 1950 és 1960 között névlegesen az Formula-1-hez tartozott. 1961-ben a téglákat aszfalttal töltötték fel. 1963-ban megérkezett Jim Clark farmotoros Lotus gépével, és az orrmotoros versenyzők rájöttek, hogy innentől nem lesz esélyük a győzelemre, így megkezdődött a nagy átállás. Ez a bizonyos Jim Clark '64-ben és '65-ben is győzött.
Akcióban az F1 mezőnye
A 60-as években bejött generáció egészen a nyolcvanas évekig uralta a mezőnyt. Híres pilóták: A. J. Foyt, Mario Andretti, Johnny Rutherford, Gordon Johncock és az Unser testvérek. A '80-as években 200 mp/h fölé emelkedett a sebesség. Az évtized nagy bajnoka pedig Rick Mears volt, aki háromszor is legyőzhetetlennek bizonyult.
Az Air Race frenetikus látvány Indianapolisban
2008-ban jött a MotoGP, majd 2016-ban a Red Bull Air Race. Az Indy 500 természetesen most is minden évben megrendezésre kerül, az idei versenyen pedig Fernando Alonso is rajthoz állt az Andretti csapat színeiben. Nem mellesleg egy korábbi F1-es pilóta, Takuma Sato ünnepelhetett idén a dobogó legtetején. Forrás: indymotorspeedway.com
Indianapolis: A kezdetek
1908-ban négy férfi ült össze Indianapolisban, hogy építsenek egy 2,5 mérföldes tesztpályát a helyi virágzó autóipar számára. Az egyik ember Carl Fisher volt, az a Carl Fisher aki Florida és Miami Beach híres útjait építette. 75.000 dollár támogatást tudtak szerezni, amiből elkészült a 2,5 mérföldes nyomvonal zúzott kőből. Az első küzdelmet az Indy pályán 1909 júniusában tartották, ahol léggömbök versenyeztek, ugyanis ez volt Fisher másik szenvedélye az autók mellett. Autóversenyre pedig ugyanezen év augusztusában került sor, amin számos hajmeresztő baleset történt. Így rájöttek arra, hogy sima burkolt felültre van szükség, hoztak 3,2 millió darab téglát, és elkészült a The Brickyardként emlegetett versenypálya.Az első Indy 500 futam
Az Indy 500 1911-ben kezdődött. Mára az egyik leghíresebb verseny lett a világon, amit szinte az összes országban nyomon lehet követni. Az első versenyt Ray Harroun nyerte meg, aki saját készítésű Marmon Wasp autójával állt a rajtvonalhoz. A sorozat egyre népszerűbb lett, és sok helyre eljutott. 1913-ban és 1914-ben is francia győztest avattak, Jules Goux és René Thomas személyében. Az első világháború miatt a versenyzés később szünetelt, a pályát ugyanis a katonaság vette használatba 1917 és 1918 között. 1919-ben rendeztek rajta újra versenyt. 1925-ben jelentősen növekedett a sebesség a kezdetekhez képest. Peter DePaolo elsőként átlépte a 100 mérföldes sebességet. A tempó növekedésével a balesetek száma is rohamosan megugrott, és sajnos egyre többen szenvedtek súlyos sérüléseket.Rickenbacker lesz Indianapolis új tulajdonosa
A pályát 1927-ben megvásárolta Eddie Rickenbacker, aki nem mellesleg első világháborús pilóta volt, beütött azonban a gazdasági válság. Az aszfaltozásra csak 1936-ban került sor. Rickenbauert egyébként fantasztikus emberként írták le, minden megvolt benne, ami egy vezetőben meg kell, hogy legyen: társai Carl Fisher-hez hasonlították.Wilbur Shaw közben 1939-ben és 1940-ben is győzött, ezzel ő lett az első, aki kétszer egymás után tudott nyerni. A negyvenes években Mauri Rose is kétszer tudott diadalmaskodni. Mauri visszavonulását követően az orosz Billy Vukovich ismét kétszer aratott sikert '53-ban és '54-ben is, ám az 1955-ös versenyben balesetet szenvedett, majd életét vesztette. Ekkor az egykörös átlagsebességek 150 mérföld/óra körüliek voltak már. Rickenbauer 1945-ben eladta a pályát, ami nem volt túl jó állapotban. Az új vevő Tony Hulman volt, aki nagy átalakításokba kezdett, új épületeket, belső utakat és alagutakat kezdett építtettni. A nézőket nagyon vonzotta a versenyzés látványa a hatalmas állandó sebesség és a balesetek. 1958-ban óriási baleset történt: Jerry Unser pilóta a falon is átrepült, csodálatos módon senki nem sérült meg végzetesen. Az Indy 1950 és 1960 között névlegesen az Formula-1-hez tartozott. 1961-ben a téglákat aszfalttal töltötték fel. 1963-ban megérkezett Jim Clark farmotoros Lotus gépével, és az orrmotoros versenyzők rájöttek, hogy innentől nem lesz esélyük a győzelemre, így megkezdődött a nagy átállás. Ez a bizonyos Jim Clark '64-ben és '65-ben is győzött.
A 60-as években bejött generáció egészen a nyolcvanas évekig uralta a mezőnyt. Híres pilóták: A. J. Foyt, Mario Andretti, Johnny Rutherford, Gordon Johncock és az Unser testvérek. A '80-as években 200 mp/h fölé emelkedett a sebesség. Az évtized nagy bajnoka pedig Rick Mears volt, aki háromszor is legyőzhetetlennek bizonyult.
Nagy átalakítások Tony George felbukkanásával
1990-ben Tony Hulman unokája vette át a pálya irányítását, aki szintén nagy átalakításba kezdett. Tony George elhozta a NASCAR-t és az International Race of Championst is. A pályán belüli golfpályát is áttervezték, mely később PGA Tour helyszín lett. A változás szele a Formula-1-ig ért el, ugyanis 2000-ben Phoenix után Indianapolis kapta a verseny rendezési jogot. Ez szintén hatalmas átalakításokkal járt, ugyanis az ovális pályán belül egy F1 megrendezésére alkalmas aszfaltcsíkot hoztak létre. Az első győztes Michael Scumacher volt teltház előtt. Az F1 népszerűsége gyorsan romlott az Egyesült Államokban, 2007-ben rendezték ezen helyszínen az utolsó versenyt.2008-ban jött a MotoGP, majd 2016-ban a Red Bull Air Race. Az Indy 500 természetesen most is minden évben megrendezésre kerül, az idei versenyen pedig Fernando Alonso is rajthoz állt az Andretti csapat színeiben. Nem mellesleg egy korábbi F1-es pilóta, Takuma Sato ünnepelhetett idén a dobogó legtetején. Forrás: indymotorspeedway.com