A Nissan már a gondolatolvasó autón dolgozik

Frissítve:
2018-09-18, 21:58

A teljesen önvezető autókra még biztosan várni kell, ám addig is jöhet a sofőr agyhullámait szondázó rendszer, ami jelentősen lerövidítheti a reakcióidőt.

Elsőként a Nissan állt elő egy olyan vezetést támogató megoldás ötletével, ami a sofőr agyhullámainak elemzése alapján még az előtt képes reagálni, hogy a vezető maga cselekedne. A dolog meglehetősen futurisztikusan hangzik, de a konkrét termék piacra dobásáig még a japán mérnökök szerint is 5-10 évet kell várni. Ám, ha megvalósul, ez nem csak a teljesen önvezető autók felé vezető út egyik fontos lépcsőfoka lesz, hanem az önvezető járműveket is forradalmasíthatja.

Nissan Intelligent Mobity

Az 1-es és a 2-es szintű autonóm vezetéstámogató rendszereknél ugyanis kulcsfontosságú a reakcióidő, hogy az automatika képes legyen időben beavatkozni, ha szükséges. A japánok ehhez az úgynevezett „brain-to-vehicle” technológiát használnák, aminek érzékelői fogják és értelmezik az agyhullámok jeleit, majd ezek alapján döntéseket hoznak. A Nissan mérnökei szerint ezzel a megoldással akár 0,2-0,5 másodperccel gyorsabb reakcióidőket lehetne elérni, ami fékezésnél vagy kitéréskor életeket menthet.

brain-to-vehicle

A dolog nehézségét az jelenti, hogy meghatározott agyi mintákat konkrét cselekedetekhez kell társítani, például fékezéshez, gyorsításhoz vagy éppen ahhoz, hogy balra vagy jobbra akar kanyarodni az autós. Maga az agyhullámok vételéhez szükséges technológia jelenleg is elérhető, hiszen EEG-t, vagyis elektroenkefalográfot használnak a legkorszerűbb művégtagok és számítógépes játékok is.

EEG

Az EEG lényegében egy olyan műszer, ami képes valós időben érzékelni az idegsejtek elektromos aktivitását. Ahhoz, hogy az EEG készülék szondázni tudja az agyat, a hajas fejbőrre kis ellenállású, fémből készült elektródákat helyeznek el. Kérdéses azonban, hogy mennyire lesz ez a technológia alkalmazható majd az autók vezetéstámogató rendszereinél, legalábbis a The Verge oldal által a Los-Angeles-i CES kiállításon megkérdezett neurológusok meglehetősen szkeptikusak voltak ezt illetően.

A Nissan sokkal optimistább, videójukon már egy – állítólag – kényelmesen használható, sisakszerű interfész is megjelenik.

Fejlesztőik szerint a Nissan Intelligent Mobity (NIB) rendszer első körben csak abban segíthet, hogy szükség esetén beavatkozzon a sofőr helyett, aki a legtöbbször még csak észre sem veszi majd az apró korrekciókat. A brain-to-vehicle technológia felismeri, hogy a vezető fáradt vagy ideges, és automatikusan ehhez igazíthatja a vezetési stílus beállításait.

Nissan iMX Kuro

Nissan iMX Kuro

A japán vállalat vezetőfejlesztője azon a véleményen van, hogy az NIB alapjaiban változtatja meg azt az önvezető autókkal kapcsolatos véleményt, hogy a sofőrök kezéből végleg kikerülhet az irányítás. Amennyiben a Nissan ötlete valóban működni fog, az irányítás a vezetőnél marad, csak nem lesz szükség kézre és lábra ahhoz, hogy közvetítse akaratát az autója felé. A megoldás már belekerült a Nissan iMX Kuro koncepcióba is, ami azt hivatott megmutatni, hogy a Nissan szerint milyen lesz a jövő autója másfél évtized múlva.

Te örülnél egy gondolatolvasó autónak?

Forrás:

Kapcsolódó írások

Nissan Leaf Nismo RC a pályán, szemből fotózva
2018. december 04.
November utolsó napján Tokióban mutatta be a Nissan a Leaf Nismo RC második szériáját.
Heti autós képgyűjtemény
2017. február 09.
Blogunkon új, könnyed heti rovat indul szórakoztató és informatív képekkel, kötetlen témákban. Érdekességek, humor, motorsport, fotográfia, egyszóval bármi, ami autó.
Autós képgyűjtemény 2.
2017. február 13.
Gyors válogatás az autós világból, vegyes témákban
Hegyi drift Hoonigan módra!
2017. augusztus 07.
Az utóbbi években a drift népszerűsége robbanásszerűen nő. Ez természetesen egyre extrémebb irányba tolja a sportot.