2018. február 12. | 16:58

Jason egy igazi zseni, akinek sorsa nem is lehetett volna más, csak az autótervezés. Munkáinak köszönhetően örökre beírta nevét a formatervezés történelemkönyveibe.

Jason Castriota White Plainsben született, New York városától nem messze. Gyerekkorát a szintén nagyon barátságos Greenwich-ben töltötte. Folyamatosan autókat rajzolt, és a középiskola után a híres kaliforniai Art Center Collage tanulója akart lenni, ami nem jött neki össze. Ezt akkor nagy kudarcként élte meg és eldöntötte, hogy leteszi a ceruzát és nem fog több autót rajzolni.

A sors Bostonba sodorta az Emerson College-ba, ahol nagyon jól érezte magát: aktívan fotózott, írt és rengeteg filmet nézett. Majd váratlan fordulat következett az életében és előkerült ismét az a ceruza, az autós világ nyugodtan mondhatni legnagyobb örömére. Majd eldöntötte, hogy filmezés helyett autókat szeretne tervezni. Nem volt mit tenni, irány Kalifornia, ahol sikeres felvételi után az Art Center Collage tanulója lett. A dolog érdekessége, hogy szüleivel és barátnőjével is egyik pillanatról a másikra közölte, hogy a keleti partról két héten múl átköltözik a nyugatira.

Jason Castriota első tervezett Ferrarija az 599 GTB Fiorano

 

Először az Audi, majd később a Ford gyakornoka lett, az utolsó félévben aztán lehetősége nyílt arra, hogy a Pininfarinánál folytassa gyakornoki munkáját. A műhely annyira közel állt a szívéhez, hogy otthagyta az iskolát és Olaszországba költözött. Döntése némileg érthetetlen volt társai számára, ugyanis számos gyártó nagy erősödésnek indult Kaliforniában, így munkából biztosan nem lett volna hiány.

A Pininfarina állandó állást ajánlott neki, meg is kérdezték tőle, hogy vissza akar-e menni befejezni a tanulmányait, ő pedig közölte, hogy nem. Így aztán megkapta a Maserati GranTurismo-projektet. A V8-as sportkupé pedig olyan jóra sikerült, hogy kisebb felvirágzását élte meg a gyár az akkori nehézségek közepette, elmozdultak a mélypontról. Majd valóra vált nagy gyerekkori álma, és Frank Stephenson felügyelete alatt megtervezhette a Ferrari 599 GTB Fioranót. Jason az aerodinamika megszállottja volt, mint mindenki a cégnél, ezért számos újítást tartalmazott az általa tervezett Ferrari, mint a boltíves C-oszlop.

A Ferrari P4/5 egy igazi ragadozó, mutatói jobbak az Enzoénál

 

Az álom megvalósulása után ismét a Maseratinak tervezett a legendás Bridcage versenyautó utódját, a Bridcage 75-öt rajzolta meg. A projektben részt vett még Lowie Vermeersch, Ken Okuyama és Giuseppe Randazzo is. Az egyik, ha nem a legjelentősebb munkája a híres New York-i James Glickenhausnak tervezett Ferrari P4/5, mely a Ferrari Enzo alapjaira épül, a légellenállási tényezője azonban jóval kedvezőbb, ezáltal gyorsabb az autó. A kocsit nem rejtegeti büszke tulajdonosa, aki gyakran használja New York utcáin, így kis szerencsével találkozhatsz is vele, ha arra jársz.

Az SSC Tuatara külsője legalább oly vad, mint a teljesítménye

 

Jason Castriota neve mellé fűződik továbbá a Bertone Mantide koncepcióautó, ebből 10 darabot terveztek legyártani, de pontosan nem tudni, hogy mennyi rendelés érkezett rá. Ugyanakkor Dubaiban egy fehér színű autót már látni lehetett az utcákon. Az SSC Tuatara is az ő nevéhez fűződik. A texasi cég megbízása egy igazi szörnyeteget eredményezett 444 km/h végsebességgel és egy 6,9 literes V8-as duplaturbós motorral.

A Saab PhoeniX sajnos nem lett hosszúéletű

 

2010-ben új feladatot kapott a svéd Saab kinevezte első számú tervezővé. A Saab PhoeniX koncepcióautó elkészült a 2011-es genfi autószalonra, a vállalat azonban nem sokkal később csődöt jelentett. Jason a General Motorsnál folytatta, majd 2014-ben visszatért New York városába és csatlakozott egy mini alkotóközösséghez, mely a Skylabs nevet viseli.

Forrás: