Egy egyedileg épített utcai autó, aminek ára (még munkadíjjal együtt is) legfeljebb fele annyi, mint a vele egy teljesítményen lévő szuperautóé, vajon nyújt olyan élményt, mint utóbbi?
Társszerző: Bolgár Krisztián
Igyekszem minél szélesebb körben bemutatni a tuning világának történeteit, kreációit és meghatározó egyéneit, cégeit. Jelen esetben azonban ismét a tuningvilág talán legmeghatározóbb országának alkotásairól kell, hogy beszéljek. Japán a határfeszegető tuning hazája, nincs olyan, amit ők ne próbáltak, vagy próbálnának megcsinálni. Számos cég és garázs építi erre tevékenységét, a precíz és tökéletes kivitelezéseknek köszönhetően pedig képes olyan fejlődést és innovációt felmutatni, amit még senki a világon. Ezek közé a garázsok közé lehet sorolni a Top Secret nevű tuning céget, akik nevéhez fűződik például a 400 km/h-s sebességre képes Toyota Supra.Rekorder, már a 2000-es években a tuningban
A Top Secret gigászi neve a műfajban azonban nem csak az elért eredményeinek köszönhető. Komoly múlttal is rendelkezik a cég, illetve alapítója, Kazuhiko „Smokey” Nagata, aki a JDM tuning világának egyik legmeghatározóbb személyisége. A Top Secretről majd igyekszem egy külön bemutatót csinálni, ahol megismerheted a rejtélyes cég történetét. És hogy mitől rejtélyes? A neve egyben elárulja a cég véleményét is a készülő projektjeikről, hiszen a létező legnagyobb titokban zajlottak fejlesztéseik és tervezéseik, a 2000-es évek közepéig nem is volt olyan magazin (ami nem japán), ami bemutathatott volna egy Top Secret alkotást.Viszont 1999-ben, a japán Option magazin lehetőséget kapott, hogy néhány japán szörnyet külföldre, mégpedig Új-Zélandra csábítson, egy zárt, sebességrekorder eseményre. A rendezvény témája pedig a 300km/h-s sebesség elérése volt. Hét darab bestia gyűlt össze a magáncélú versenyen, többek között az 1300 lóerős Veilside Nissan Skyline GT-R, a Ricoh Racing 600 lóerős Toyota Aristo vagy az esemény sztárja, a 700 lóerős Toyota Supra GT-300. A várakozások ellenére viszont nem sikerült a GT-300-nak a 300-as sebességhatár, mivel a verseny végére az egyedi Getrag 6-sebességes váltóból már csak két sebességet lehetett kapcsolni.
Kalandos Supra-út, egészen Norvégiáig
A GT-300 a Top Secret tulajdonát képezte elég sokáig, és természetesen a japán autópályán már sikerült a 300+-os km/h elérése, immáron már működő váltóval. Amikor a Top Secret belevágott a Final Evolution nevű Supra projektjébe évek múltán, akkor megváltak a GT-300-tól, és 18 évre eltűnt az autó a nyilvános szereplés elől. De az internetnek hála ma már semmi sem tud nyomtalanul eltűnni. A Speedhunters újságírója, Brad Lord sikeresen felkutatta az aranyozott izomagyat, és megtudta, hogy 2005 szeptemberében lett exportálva Japánból Norvégiába, a Japan Auto nevű norvég cég számára, akik néhány évig szponzor driftautónak használták a GT-300-at.Egy tragikus tűzesetn miatt a Japan Auto raktára teljesen leégett, de szerencsére a benne található autókat mind ki tudták menteni. Ezután az autó egy hosszú pihenőre ment, csak néhány pályanapra lett elővéve. Pár hónapja azonban újra egy használtautó kereskedés felületére került, a norvég Procar-nál. Elvileg a JZA80-as Suprat még mindig árulják, de számos ok miatt nincs megjelölve vételár, hiszen a következő tulajdonosa egy olyan gyűjtő lesz, akinek a Top Secret név felér annyival, mint egy hétköznapi ember számára a Bugatti márkajelzés.
Final Evolution Supra
A 700 lóerős GT-300 a Top Secret történetében csupán a kezdet volt, hiszen a Suprák fejlesztése még közel sem ért véget akkoriban a chiba-tartománybeli garázsban. Az új cél (2007 környékén) egy négy számjegyű teljesítmény, 400 km/h-s sebesség és a merész számadat ellenére egy kényelmesen autózható, akár városi használatban is közlekedhető Supra volt. Nagata-san és csapata nem volt rest a GT-300 eredményeit kiértékelni és fejleszteni. Alig két év fejlesztés után sikerült létrehozniuk az első Top Secret Final Evolution bodykittet, aminek megújult frontja indokolt volt az aerodinamikai tényezők miatt.A GT-300-ban használt 3S-GTE blokk helyett a Top Secret egy jóval drágább, de jobban kiautózható erőforrást választott. A Toyota Centuryból származó 1GZ-FE V12-es blokk két darab HKS 2540-es turbófeltöltőt kapott, és egy teljesen újjáépített rendszert, aminek végeredménye 1100 lóerő volt, ami a literteljesítményt nézve nem is olyan félelmetes, de egy hosszútávon használható, 5500 fordulatszámon jelentkező teljesítménymaximumos erőforrásról lehet beszélni. A Final Evolution elődje, a GT-300 sem alábecsülhető, hiszen a 700 lóerős változat tette lehetővé Nagata-san számára, hogy megtervezze és kivitelezhesse az 1100 lóerős testvérét. Aki pedig sikeresen megvásárolja az élő legendának számító GT-t, az nem csak hogy egy értékálló műalkotást vásárolt, hanem egy szeletke JDM történelmet, amit maga a JDM tuning császárai hoztak létre, és építettek a két kezükkel. Nem is csoda, hogy 18 év múltán, még mindig hibátlanul üzemel az egyedileg épített driftautó. Mellesleg az elmúlt hetekben került fel az eredeti Final Evolution is egy japán aukciós honlapra. Ma már minden eladó. Forrás: