2017. november 08. | 14:34

Kevesen gondolnák, hogy ma már nem csak aranyba, értékpapírba és festményekbe fektetnek az emberek, hanem autókba is!

Társszerző: Rimitin Rebeka

Itt nem átlagos tömegautókra gondolok, mondjuk egy szép 3-as BMW-re, ami kigurul a gyárból és fél éven belül már 20%-ot veszít az értékéből. Itt az igazi különlegességekről van szó... 2012-óta egyre stabilabbá vált ez a piac és jelenleg is tartja ezt a „jó szokását”. Amiből kevés van, egyedi azt sokan szeretnék birtokolni. Sok más mellett ez az autókra is igaz. Ezt a gyártók pontosan tudják, ezért nem is meglepő, hogy olyan luxusautókat jelentetnek, meg amiből adott esetben csak 5 darab van az egész világon. Egészen különleges oldala ez a befektetéseknek, mert nem csak pénzt hoz, de még presztízskérdés is, hogy az ember garázsában áll egy ilyen egyedülálló darab.
Michael Fux autó gyűjteménye

Ezt a befektetési formát két nagy csoportra lehet bontani. Az ismertebb osztály az oldtimerek. Oldtimernek számít minden, ami 30 évnél idősebb, műszaki jellemzői nem változtak meg, vagy az eredetire vissza lett állítva és gyári dokumentációval rendelkezik. Talán nem teljesen pontos, de hozzávetőleg így lehetne legrövidebben megfogalmazni, hogy egy laikus is tudja miről is van szó. Ez nem azt jelenti, hogy minden 30 évnél idősebb autót fel kell vásárolni, vagy az összes értéket képviselne. Ezeknek az autóknak akkor van értéke, ha keveset futottak, és minél közelebb állnak a gyárból kigurult formájukhoz. Sokuk már valódi kuriózummá lett akár a formája miatt, vagy esetleg egy filmes megjelenés tette azzá. Ilyen például az AustroDaimler, Fiat 500 (1961),Volkswagen Beetle vagy a Chevrolet Corvette (c3). Összeszedtem néhányat az igazi gyöngyszemek közül, amire ha rábukkansz egy jó üzlet keretében, igen kifizetődő lehet az idő múlásával. Egy  601-es Trabanttal kezdem a sort, a maga kétütemű motorjával az NDK-s népautó ma már egészen felértékelődött a gyűjtők szemében. Majdnem 3 millió darab készült belőle mégis ma nagyon kevés van, ami igazán szép állapotban, kevés kilométerrel eladó. Ami viszont megfelel a kritériumoknak az itthon 900.000 forint (ami eszméletlen nagy szám egy Trabanthoz), de amikor megláttam a mobile.de-n egy ugyanezekkel a paraméterekkel rendelkező autót, akkor esett le az állam igazán. 10.000 euró-t kérnek érte és ami ennél is meglepőbb, hogy van rá kereslet.
Nem hétköznapi látvány ez a 601-es Trabant

Ha ezt a modellt restaurálni szeretnéd már egészen olcsón, 50.000-300.000 forint között már igen szép számmal válogathatsz. A következő amit nagyító alá kerül az a Volkswagen T1 Samba. Ezt az ikonikussá vált modellt 1954–64 között gyártották1.1-es négyhengeres boxermotorral, ami alig ment 84km/órával. Az idő múlásával nagyot ugrott a piacon 1995-2005 között a T1 Samba értéke 5000 euróról egészen 25.000 euróra nőtt. Ez a szám 2017-re felugrott 30.000-re ami egy közép ár, ugyanis 40.000 euróért több darabot is árulnak. Ebben az esetben nem olyan olcsón kapsz alapot, ugyanis 7000 euróért még csak egy rozsdásodó bódét árulnak… Személyes kedvencem a Porsche 911 a 2. leghosszabb ideig gyártott sportautó. Az 1963-tól gyártott boxermotoros utcai versenyautó mai napig az, amit szerintem mindenki ismer. A Carrera 2-es léghűtéses motorja 6 hengeres és 3600 köbcentis és még így 26 év után is félelmetes, 240 lóerővel bír. Ennek a típusnak olyan hihetetlenül megy fel az ára, hogy míg 2010-ben 6 millió forintnak megfelelő euróért lehetett venni egy szép állapotú 911-est ma ezt már 13 millió alatt nem valószínű, hogy találsz, viszont itt a határ a csillagos ég. Ez az autó olyan, mint egy jó bor. Az idő múlásával egyre nemesebb és drágább. A Porsche több olyan tényezőt is hozzáadott, amitől ennek a modellnek tényleg nincs árban felső határa. Lehet az S, limitált vagy Targa. Jelenleg egyetlen darab 1964-es Porsche 911 van, amit meg lehet vásárolni, közel 180 millió forintért. Jelenleg a használtautó piacon, legdrágábban árult Porsche 911, nem egy új darab. Pontosan 9.999.999 euróba kerül ez az 1974-es  Porsche 911 Carrera 3.0 RS(G). Említhetem még a 100 millió forintot érő Jaguar XK140-et vagy a Mercedes Pagodát a kora luxuscabrióját, ami a mai napig elég luxus árat képvisel a 60 millió forintos vételárával.
Az ikonikus Mercedes Pagoda Cabrio

Ezeknek egészen egyszerű oka van. Egy Van Gogh-festmény is azért képvisel ekkora értéket, mert egyértelműen korlátozott darabszámban van belőle és több már nem fog készülni, ezért az értékük nő. Az autó befektetés második nagy csoportjába tartoznak azok az autók, amik valami miatt különlegesek. Luxust képvisel a neve, keveset gyártottak belőlük, nagyon erősek, vagy esetleg nem is vásárolhatja meg akárki. Az első ilyen példám a Laferrari Aperta. Már a neve és a külső megjelenése is egy olyan luxust képvisel, ami be kell vallani, nagyon ritka. 2016-ban 600 millió forintba került ez az autó és csak azok vásárolhatták meg, akinek a Ferrari felajánlotta ezt a lehetőséget. A LaFerrari Aperta ma, 2017-ben 1,5 milliárd forintot ér, már a megjelenése után egy évvel, azaz egy év alatt majdnem megkétszerezte az értékét! Ez a hihetetlen gép 963 LE-s és 3 másodperc szükséges neki ahhoz, hogy elérje a 100 km/órát. A Ferrari Enzo-hoz hasonlóan 499 darab készült belőle és még néhány, kizárólag promóciós célokra. Az 500. darab a 2016-os olaszországi földrengés károsultjainak támogatására készült és több mint 1,8 milliárd forintért kelt el.
A Magyarországon élő Josh Cartu La Ferrarija

A Lamborghini Veneno Roadster is egy ilyen, limitált példányszámú csodaautó mindössze 9 db van belőle a világon és a Lamborghini 50. születésnapjára készült. Az ára 3,5-3,7 millió dollár volt és a kevés darabszáma miatt valószínűsíthető, hogy nem fog veszíteni belőle.
Lamborghini Veneno

Minden luxus csúcsán található a Köenigsegg CCXR Trenita, ami jelenleg a világ legdrágább autójának számít 4,8 millió dolláros árával. Ezt tetőzi, hogy az autó karosszériájának bevonásához, a szénszálas anyagba valódi gyémántport kevertek és amellett, hogy gyönyörű még félelmetesen erős is a több, mint 1000 dübörgő lóerő.
A méregdrága Köenigsegg CCXR Trenita

Mindent összevetve, ezek már nem is „csak” autók, hanem valódi műtárgyak, ékszerek. Erre a befektetési formára már teljes iparág épült, a jobbnál-jobb restaurálók azon dolgoznak, ha szükség van rájuk, hogy a kifejezetten nagy értékű autók aukciójára újjávarázsolják ezeket a ritkaságokat. Nem elég, ha pénzed van, nagyon fontos, hogy tudd is mit veszel, mert ha nem értesz hozzá, a jó üzlet helyett nagy anyagi veszteséged is lehet. Ez egy kézzel fogható befektetés, ami nem utolsó sorban gyönyörű és a gazdájának ad valami pluszt, valamit, ami eladáskor is ott marad a gazdája szívében...