2017. november 14. | 12:20

A PSA-konszern hatpontos mentőcsomagja a felvásárolt Opel számára talán végre a fellendülést hozza el az eddig majdnem két évtizedig veszteséges gyártónak

Társszerző: Bolgár Krisztián

A Groupe PSA Peugeot Citroën 1976-ban alapult meg. A két örök rivális Citroën és Peugeot 1974-ben kezdte meg a tárgyalásokat arról, hogy félretéve a versenyhelyzeti státuszukat, közösen próbálnak meg autókat gyártani, annak érdekében, hogy mindkét cég nyereségesebb termelést produkáljon. A terv bejött, és immáron a PSA a világ 9. legnagyobb autógyártó cégévé vált, legújabb húzásának köszönhetően pedig Európa második legnagyobb konszernévé. Az új lépés fél éve került terítékre, amikor a PSA felvásárolta az Opelt a General Motorstól, annak érdekében, hogy megmentse a német eredetű márkát az összeomlástól és számára kiaknázatlan piaci területekre is betörjön.
A PSA gyártósorai kibővülnek. A Peugeot és Citroen fő profilok mellé betársul az Opel/Vauxhall is

A PSA felvásárlási szándéka

Közel fél éve jelentette be a PSA-konszern, hogy meg fogja vásárolni a General Motors tulajdonában lévő Opel márkát. Sokatok számára az Opel mindig is egy német cég marad, de a valóság más helyzetet mutat. Az Opel 1927 óta van a GM tulajdonában és 1999-től 2017-ig csak veszteséget termelt az amerikai óriás számára. Ennek köszönhetően a GM a 2000-es évek eleje óta próbál megszabadulni az európai gyártójától, a 2008-as csődszéli helyzeténél pedig mondhatni aprópénzért árulta az Opel-t. Akkor a kanadai Magna International és az orosz Sperbank közösen vásárolta volna meg a „púpot” az amerikaiaktól, de az állami mentőcsomag és befolyás hatására a GM mégis meggondolta magát és megtartotta egyetlen európai gyártóját. További 9 nehézkes év után a GM végül visszatért eredeti álláspontjához, mégpedig hogy az Opelnek mennie kell. Dan Ammann, a GM igazgatója, Karl-Thomas Neumann az Opel vezérigazgatója és Carlos Tavares a PSA vezetője a 2017-es Frankfurti Autószalonon jelentették be a média számára a lépést. Mégpedig, hogy az Opel a francia kézben lévő PSA Groupe-hoz kerül, ahol a drasztikus lépéseiről híres Carlos Tavares portugál cégvezető megpróbálja megmenteni az Opelt és újra termelékeny autógyárrá formálni.

Az Opel felzárkóztatása, e-autók, új modellek és megegyező platformok

A Renault specialista Carlos Tavares 30 év után hagyta el cégét és szerződött a PSA-val. A portugál vezető megoldásaiban nincsen semmi forradalmi, egyszerűen csak agresszív menedzsmentet alakított ki, annak érdekében, hogy a régóta hanyatló PSA-t kihúzza a gödörből. Befagyasztotta a béreket, elbocsájtott több ezer munkást és a veszteséget termelő modellek gyártását leállította. Lépéseinek köszönhetően nem a legnépszerűbb kulcsfigura az európai autógyártásban, de tény, hogy megmentette a Peugeot és a Citroënt a pusztulástól. Mindezek után jöhetett a fejlődést segítő lépések kigondolása.
Azonos platformon - a 2018-ban debütáló Opel Combo a Peugeot Partner és a Citroen Berlingo alapjaira fog épülni a költséghatékonyság érdekében

Ekkor jött kapóra a GM ajánlata a PSA számára, aki mindössze 2,2 milliárd euróért vásárolta meg az Opelt, de ezért az összegért több szempontból is nyereséges üzletet sikerült kötniük. Hiszen a kibővülő gyártókapacitásnak köszönhetően gazdaságosabban tud termelni az egész PSA, valamint az Opel eladási adatai pontosan ott jók, ahol a PSA eddig gyengén teljesített. Tehát a brit, német és közép-európai területeken. A legfontosabb szempont pedig, hogy az Opel a PSA-hoz mérten jobban fel tudta venni a versenyt a piacon és fejlesztett elektromos autókat is, amik a kínai autópiacra való betörés kulcsa. Márpedig az immáron Opel-PSA-nak keresztelt óriásnak komoly szüksége lesz a kínai piacra, mert elmondása alapján nem fog tudni egyedül az európai eladásokból nyereséges céggé válni.

A drasztikus lépések sincsenek kizárva az Opelnél

A már sokat tapasztalt PSA-vezér, Carlos Tavares véleménye szerint nincs idő a komolyan kigondolt mentőstratégiák kigondolására, az Opelnek nyereséget kell generálnia, mégpedig még ebben az évtizedben. A PSA kigondolt tervezete a következő:
  • A szinergiahatásoknak köszönhetően az Opelnél 2020-ig évente 1,1, 2026-ig pedig évente 1,7 milliárd eurót spórolnak meg, ezzel minden egyes Opel előállítási költsége közel 700 euróval csökkenhet.
  • 2024-re minden európai Opel/Vauxhall elektromos változatban elérhető lesz. Az Opel természetesen 2024 után is kínál majd belsőégésű motoros autókat.
  • Az Opelnél az összes európai üzemet megtartanák és igyekeznek elkerülni az elbocsátásokat is (a közel 19 ezer németországi alkalmazottat 2018 végéig egyébként sem bocsáthatják el), de lesznek majd ajánlatok a gyártón belül a kedvező feltételek mellett történő nyugdíjazásra, a bérköltségek csökkentése érdekében.
  • Minden új modellt Rüsselsheimban terveznek majd meg, vagyis megtartják a dizájncentrumot. Amit már lehet tudni: 2018-ban érkezik a Combo, 2019-ben pedig az új Corsa, utóbbit teljesen elektromos autóként is gyártják majd.
  • Végre kieresztik az Opelt Európából: a márka egyik problémája az volt, hogy szűk volt azoknak a piacoknak a köre, ahol egyáltalán értékesíthetett, ez azonban változik, 2022-ig 20 új piacra vezetik be az Opel modelljeit, valamint vizsgálják azt is, hogy a jövőben Opeleket értékesítsenek Brazíliában és Kínában is. A 2020-as évek közepére az Opel bevételének több mint 10 százaléka Európán kívülről érkezhet.
  • Három éven belül ismét nyereségessé tennék az Opelt, 2020-tól az operatív haszonrés 2, 2026-tól pedig 6 százalékra emelkedhet.
Természetesen Carlos Tavares azt is hozzátette, hogy ha a megtett lépések nem hozzák meg a várt eredményt, akkor ebben az esetben sem riad vissza a bérköltségek drasztikus csökkentése és a kifutó modellek gyártásának leállítása mellett. Ez persze nem jelenti azt, hogy az Opel már nem is hozhat döntéseket saját sorsával kapcsolatban, mivel menedzsmentjét továbbra is ő vezeti, annak ellenére, hogy az új tulajdonos milyen lépéseket igyekszik bevezetni.
Amik a leginkább megmozgatták a PSA-t – azok pedig az Opel e-autó fejlesztései (képen egy Opel Ampera E), aminek köszönhetően a kínai autópiac könnyed lépés lehet a francia cégcsoport számára

Annak persze, hogy a sokak számára kedves autógyár kilábal e a dologból, vagy sem, az néhány év múlva fog csak kiderülni. Mindenesetre a kilátások jók, és a portugál igazgató tudja mit csinál. Forrás: Index Portfólió