A PSA-konszern hatpontos mentőcsomagja a felvásárolt Opel számára talán végre a fellendülést hozza el az eddig majdnem két évtizedig veszteséges gyártónak
Társszerző: Bolgár Krisztián
A Groupe PSA Peugeot Citroën 1976-ban alapult meg. A két örök rivális Citroën és Peugeot 1974-ben kezdte meg a tárgyalásokat arról, hogy félretéve a versenyhelyzeti státuszukat, közösen próbálnak meg autókat gyártani, annak érdekében, hogy mindkét cég nyereségesebb termelést produkáljon. A terv bejött, és immáron a PSA a világ 9. legnagyobb autógyártó cégévé vált, legújabb húzásának köszönhetően pedig Európa második legnagyobb konszernévé. Az új lépés fél éve került terítékre, amikor a PSA felvásárolta az Opelt a General Motorstól, annak érdekében, hogy megmentse a német eredetű márkát az összeomlástól és számára kiaknázatlan piaci területekre is betörjön.A PSA felvásárlási szándéka
Közel fél éve jelentette be a PSA-konszern, hogy meg fogja vásárolni a General Motors tulajdonában lévő Opel márkát. Sokatok számára az Opel mindig is egy német cég marad, de a valóság más helyzetet mutat. Az Opel 1927 óta van a GM tulajdonában és 1999-től 2017-ig csak veszteséget termelt az amerikai óriás számára. Ennek köszönhetően a GM a 2000-es évek eleje óta próbál megszabadulni az európai gyártójától, a 2008-as csődszéli helyzeténél pedig mondhatni aprópénzért árulta az Opel-t. Akkor a kanadai Magna International és az orosz Sperbank közösen vásárolta volna meg a „púpot” az amerikaiaktól, de az állami mentőcsomag és befolyás hatására a GM mégis meggondolta magát és megtartotta egyetlen európai gyártóját. További 9 nehézkes év után a GM végül visszatért eredeti álláspontjához, mégpedig hogy az Opelnek mennie kell. Dan Ammann, a GM igazgatója, Karl-Thomas Neumann az Opel vezérigazgatója és Carlos Tavares a PSA vezetője a 2017-es Frankfurti Autószalonon jelentették be a média számára a lépést. Mégpedig, hogy az Opel a francia kézben lévő PSA Groupe-hoz kerül, ahol a drasztikus lépéseiről híres Carlos Tavares portugál cégvezető megpróbálja megmenteni az Opelt és újra termelékeny autógyárrá formálni.Az Opel felzárkóztatása, e-autók, új modellek és megegyező platformok
A Renault specialista Carlos Tavares 30 év után hagyta el cégét és szerződött a PSA-val. A portugál vezető megoldásaiban nincsen semmi forradalmi, egyszerűen csak agresszív menedzsmentet alakított ki, annak érdekében, hogy a régóta hanyatló PSA-t kihúzza a gödörből. Befagyasztotta a béreket, elbocsájtott több ezer munkást és a veszteséget termelő modellek gyártását leállította. Lépéseinek köszönhetően nem a legnépszerűbb kulcsfigura az európai autógyártásban, de tény, hogy megmentette a Peugeot és a Citroënt a pusztulástól. Mindezek után jöhetett a fejlődést segítő lépések kigondolása.Ekkor jött kapóra a GM ajánlata a PSA számára, aki mindössze 2,2 milliárd euróért vásárolta meg az Opelt, de ezért az összegért több szempontból is nyereséges üzletet sikerült kötniük. Hiszen a kibővülő gyártókapacitásnak köszönhetően gazdaságosabban tud termelni az egész PSA, valamint az Opel eladási adatai pontosan ott jók, ahol a PSA eddig gyengén teljesített. Tehát a brit, német és közép-európai területeken. A legfontosabb szempont pedig, hogy az Opel a PSA-hoz mérten jobban fel tudta venni a versenyt a piacon és fejlesztett elektromos autókat is, amik a kínai autópiacra való betörés kulcsa. Márpedig az immáron Opel-PSA-nak keresztelt óriásnak komoly szüksége lesz a kínai piacra, mert elmondása alapján nem fog tudni egyedül az európai eladásokból nyereséges céggé válni.
A drasztikus lépések sincsenek kizárva az Opelnél
A már sokat tapasztalt PSA-vezér, Carlos Tavares véleménye szerint nincs idő a komolyan kigondolt mentőstratégiák kigondolására, az Opelnek nyereséget kell generálnia, mégpedig még ebben az évtizedben. A PSA kigondolt tervezete a következő:- A szinergiahatásoknak köszönhetően az Opelnél 2020-ig évente 1,1, 2026-ig pedig évente 1,7 milliárd eurót spórolnak meg, ezzel minden egyes Opel előállítási költsége közel 700 euróval csökkenhet.
- 2024-re minden európai Opel/Vauxhall elektromos változatban elérhető lesz. Az Opel természetesen 2024 után is kínál majd belsőégésű motoros autókat.
- Az Opelnél az összes európai üzemet megtartanák és igyekeznek elkerülni az elbocsátásokat is (a közel 19 ezer németországi alkalmazottat 2018 végéig egyébként sem bocsáthatják el), de lesznek majd ajánlatok a gyártón belül a kedvező feltételek mellett történő nyugdíjazásra, a bérköltségek csökkentése érdekében.
- Minden új modellt Rüsselsheimban terveznek majd meg, vagyis megtartják a dizájncentrumot. Amit már lehet tudni: 2018-ban érkezik a Combo, 2019-ben pedig az új Corsa, utóbbit teljesen elektromos autóként is gyártják majd.
- Végre kieresztik az Opelt Európából: a márka egyik problémája az volt, hogy szűk volt azoknak a piacoknak a köre, ahol egyáltalán értékesíthetett, ez azonban változik, 2022-ig 20 új piacra vezetik be az Opel modelljeit, valamint vizsgálják azt is, hogy a jövőben Opeleket értékesítsenek Brazíliában és Kínában is. A 2020-as évek közepére az Opel bevételének több mint 10 százaléka Európán kívülről érkezhet.
- Három éven belül ismét nyereségessé tennék az Opelt, 2020-tól az operatív haszonrés 2, 2026-tól pedig 6 százalékra emelkedhet.
Annak persze, hogy a sokak számára kedves autógyár kilábal e a dologból, vagy sem, az néhány év múlva fog csak kiderülni. Mindenesetre a kilátások jók, és a portugál igazgató tudja mit csinál. Forrás: Index Portfólió