Az Opel dráma folytatódik, immáron már pozitív irányba

Frissítve:
2018-09-18, 21:57

A PSA-konszern hatpontos mentőcsomagja a felvásárolt Opel számára talán végre a fellendülést hozza el az eddig majdnem két évtizedig veszteséges gyártónak

Társszerző: Bolgár Krisztián

A Groupe PSA Peugeot Citroën 1976-ban alapult meg. A két örök rivális Citroën és Peugeot 1974-ben kezdte meg a tárgyalásokat arról, hogy félretéve a versenyhelyzeti státuszukat, közösen próbálnak meg autókat gyártani, annak érdekében, hogy mindkét cég nyereségesebb termelést produkáljon.

A terv bejött, és immáron a PSA a világ 9. legnagyobb autógyártó cégévé vált, legújabb húzásának köszönhetően pedig Európa második legnagyobb konszernévé. Az új lépés fél éve került terítékre, amikor a PSA felvásárolta az Opelt a General Motorstól, annak érdekében, hogy megmentse a német eredetű márkát az összeomlástól és számára kiaknázatlan piaci területekre is betörjön.

PSA-gyár

A PSA gyártósorai kibővülnek. A Peugeot és Citroen fő profilok mellé betársul az Opel/Vauxhall is

A PSA felvásárlási szándéka

Közel fél éve jelentette be a PSA-konszern, hogy meg fogja vásárolni a General Motors tulajdonában lévő Opel márkát. Sokatok számára az Opel mindig is egy német cég marad, de a valóság más helyzetet mutat. Az Opel 1927 óta van a GM tulajdonában és 1999-től 2017-ig csak veszteséget termelt az amerikai óriás számára. Ennek köszönhetően a GM a 2000-es évek eleje óta próbál megszabadulni az európai gyártójától, a 2008-as csődszéli helyzeténél pedig mondhatni aprópénzért árulta az Opel-t.

Akkor a kanadai Magna International és az orosz Sperbank közösen vásárolta volna meg a „púpot” az amerikaiaktól, de az állami mentőcsomag és befolyás hatására a GM mégis meggondolta magát és megtartotta egyetlen európai gyártóját. További 9 nehézkes év után a GM végül visszatért eredeti álláspontjához, mégpedig hogy az Opelnek mennie kell. Dan Ammann, a GM igazgatója, Karl-Thomas Neumann az Opel vezérigazgatója és Carlos Tavares a PSA vezetője a 2017-es Frankfurti Autószalonon jelentették be a média számára a lépést.

Mégpedig, hogy az Opel a francia kézben lévő PSA Groupe-hoz kerül, ahol a drasztikus lépéseiről híres Carlos Tavares portugál cégvezető megpróbálja megmenteni az Opelt és újra termelékeny autógyárrá formálni.

Az Opel felzárkóztatása, e-autók, új modellek és megegyező platformok

A Renault specialista Carlos Tavares 30 év után hagyta el cégét és szerződött a PSA-val. A portugál vezető megoldásaiban nincsen semmi forradalmi, egyszerűen csak agresszív menedzsmentet alakított ki, annak érdekében, hogy a régóta hanyatló PSA-t kihúzza a gödörből. Befagyasztotta a béreket, elbocsájtott több ezer munkást és a veszteséget termelő modellek gyártását leállította. Lépéseinek köszönhetően nem a legnépszerűbb kulcsfigura az európai autógyártásban, de tény, hogy megmentette a Peugeot és a Citroënt a pusztulástól. Mindezek után jöhetett a fejlődést segítő lépések kigondolása.

PSA modellpaletta

Azonos platformon - a 2018-ban debütáló Opel Combo a Peugeot Partner és a Citroen Berlingo alapjaira fog épülni a költséghatékonyság érdekében

Ekkor jött kapóra a GM ajánlata a PSA számára, aki mindössze 2,2 milliárd euróért vásárolta meg az Opelt, de ezért az összegért több szempontból is nyereséges üzletet sikerült kötniük. Hiszen a kibővülő gyártókapacitásnak köszönhetően gazdaságosabban tud termelni az egész PSA, valamint az Opel eladási adatai pontosan ott jók, ahol a PSA eddig gyengén teljesített. Tehát a brit, német és közép-európai területeken.

A legfontosabb szempont pedig, hogy az Opel a PSA-hoz mérten jobban fel tudta venni a versenyt a piacon és fejlesztett elektromos autókat is, amik a kínai autópiacra való betörés kulcsa. Márpedig az immáron Opel-PSA-nak keresztelt óriásnak komoly szüksége lesz a kínai piacra, mert elmondása alapján nem fog tudni egyedül az európai eladásokból nyereséges céggé válni.

A drasztikus lépések sincsenek kizárva az Opelnél

A már sokat tapasztalt PSA-vezér, Carlos Tavares véleménye szerint nincs idő a komolyan kigondolt mentőstratégiák kigondolására, az Opelnek nyereséget kell generálnia, mégpedig még ebben az évtizedben. A PSA kigondolt tervezete a következő:

  • A szinergiahatásoknak köszönhetően az Opelnél 2020-ig évente 1,1, 2026-ig pedig évente 1,7 milliárd eurót spórolnak meg, ezzel minden egyes Opel előállítási költsége közel 700 euróval csökkenhet.
  • 2024-re minden európai Opel/Vauxhall elektromos változatban elérhető lesz. Az Opel természetesen 2024 után is kínál majd belsőégésű motoros autókat.
  • Az Opelnél az összes európai üzemet megtartanák és igyekeznek elkerülni az elbocsátásokat is (a közel 19 ezer németországi alkalmazottat 2018 végéig egyébként sem bocsáthatják el), de lesznek majd ajánlatok a gyártón belül a kedvező feltételek mellett történő nyugdíjazásra, a bérköltségek csökkentése érdekében.
  • Minden új modellt Rüsselsheimban terveznek majd meg, vagyis megtartják a dizájncentrumot. Amit már lehet tudni: 2018-ban érkezik a Combo, 2019-ben pedig az új Corsa, utóbbit teljesen elektromos autóként is gyártják majd.
  • Végre kieresztik az Opelt Európából: a márka egyik problémája az volt, hogy szűk volt azoknak a piacoknak a köre, ahol egyáltalán értékesíthetett, ez azonban változik, 2022-ig 20 új piacra vezetik be az Opel modelljeit, valamint vizsgálják azt is, hogy a jövőben Opeleket értékesítsenek Brazíliában és Kínában is. A 2020-as évek közepére az Opel bevételének több mint 10 százaléka Európán kívülről érkezhet.
  • Három éven belül ismét nyereségessé tennék az Opelt, 2020-tól az operatív haszonrés 2, 2026-tól pedig 6 százalékra emelkedhet.

Természetesen Carlos Tavares azt is hozzátette, hogy ha a megtett lépések nem hozzák meg a várt eredményt, akkor ebben az esetben sem riad vissza a bérköltségek drasztikus csökkentése és a kifutó modellek gyártásának leállítása mellett. Ez persze nem jelenti azt, hogy az Opel már nem is hozhat döntéseket saját sorsával kapcsolatban, mivel menedzsmentjét továbbra is ő vezeti, annak ellenére, hogy az új tulajdonos milyen lépéseket igyekszik bevezetni.

Opel Ampera-e elektromos autó

Amik a leginkább megmozgatták a PSA-t – azok pedig az Opel e-autó fejlesztései (képen egy Opel Ampera E), aminek köszönhetően a kínai autópiac könnyed lépés lehet a francia cégcsoport számára

Annak persze, hogy a sokak számára kedves autógyár kilábal e a dologból, vagy sem, az néhány év múlva fog csak kiderülni. Mindenesetre a kilátások jók, és a portugál igazgató tudja mit csinál.

Forrás:

Index

Portfólió

További autós hírek

A képen 👆 a 2019. nov. 10. és 2019. nov. 16. közötti időszakban elért, Facebook oldalunk eredményei láthatóak. ☝️ 2017…

Olvasónk küldte a felvételt. Nem jó érzés azt látni, hogy a kb. 3 perces manőver után – amiből 2 perc…

Lezárják a forgalom elől az Erzsébet hidat november 17-ről 18-ra, vasárnapról hétfőre virradóra éjfél és hajnali 4 óra között, mert…

A fedélzeti kamera örökítette meg a krakkói buszsofőr beavatkozását. Grzegorz Zięba egyszerre figyelte a visszapillantó tükrök, és a zebrán átkelő gyalogosokat,…

“A történet érdekessége, bár nem hallatszódik, mivel hangot nem rögzít a dashcam, de a kedves szembejövő autóskolléga volt felháborodva és…

Kapcsolódó írások

2018-as Suzuki Vitara elölről
2018. október 23.
Több jeles magyar képviselője is volt az autóiparnak világszerte az idők során, mára pedig számos nagyvállalat van jelen az ország különböző térségeiben.
Az elektromos autók történetének 4 fő mérföldköve
2016. november 18.
Manapság egyre felkapottabb téma az elektromos autóké, úton-útfélen találkozunk velük, legutóbb másfél milliós állami támogatást hirdetett meg új elektromos autók vásárlására a magyar kormány
A Tesla Motors története
2017. január 25.
Minden autógyárnak megvan a maga kis története, de nincs még egy olyan, amelyik úgy és annyira változtatta meg a világot, mint a Tesla
Frankfurtban válaszolt a BMW a Tesla Model 3-ra!
2017. szeptember 13.
Kérdés, mennyire veheti fel a versenyt az elektromos autóival a bajor gyártó a Teslával, aminek a Model 3-jára már több mint 400 ezer előrendelést fogadtak be