Az egyik legnagyobb fogyasztói és háztartási elektronikai kiállítás
Las Vegasban a CES, mely elsősorban elektronikai kütyüexpónak nevezhető. Olyan különlegességek kerültek bemutatásra 2018. január 8-12 között, mint az LG felgöngyölődő OLDE-panelje, a Samsung fal méretű televíziója, de számos háztartási gép is felbukkant, mint például a ruhahajtogató robot.
A CES remek alkalom az autógyártók számára is, hogy megmutassák jövőbeli technikai újításaikat, így az expó egyre fontosabb dátum az autóipar kalendáriumában is. Az új modellek bejelentése továbbra is inkább a nagyobb, komoly múlttal rendelkező autós kiállításokon várhatóak, a CES inkább a gyártók álmainak bemutatásáról, a jövő technológiáinak mutogatásáról szól. Előtérbe került az autonómia, az elektromosság, és
új infotainment technológia.
Byton
A kínai start-up, a Byton első autója idén debütált a CES-en. A nagy SUV formájú Byton Conceptet a jövőt szem előtt tartva tervezték, beépített 5G-s WiFi-vel és 4-es szintű autonóm technológiával 2020-ra. Most 3-as szintű
önvezetéssel és ’digitális társalgó élménnyel’ szerelték fel, de vannak befelé forgatható ülések és egy 49 hüvelykes kijelző is található a műszerfalon.
A belépő szintű sorozatgyártott modell 45,000$-ba fog kerülni, mikor 2019-ben kereskedelmi forgalomba kerül, az ára így majdnem a
Tesla Model X fele. Az erőt egy 71 kWh-os akku szolgáltatja, amely 270 lóerőt biztosít. Az egy töltéssel megtehető táv több mint 400 km.
Fisker
A Fisker leleplezte az
EMotion-t a CES-en, ami egy elektromos négyajtós 2020-as bemutatásra tervezve. 260 km/h-s csúcssebességet prognosztizálnak tekintélyes 640 kilométeres hatótávval. A 129,000$-os ár alapján a Tesla Model S P100D-vel versenyez, amely 135,000$-ba kerül. Annak ellenére, hogy Fisker valamivel olcsóbb, mégis mintegy 30 kilométerrel nagyobb hatótávval bír.
A Fisker egy potenciálisan forradalmi akkumulátor technológiával is felhívta magára a figyelmet. Az EMotion-ban található hagyományos lítium-ion akkumulátorokhoz képest a szilárd elektrolitos akkumulátorok 2.5-szer nagyobb energiasűrűséggel rendelkeznek. A Fisker célja, hogy minden újonnan kigördülő autójában szilárd elektrolitos akkumulátorok legyenek 2023-tól. Ha ezt sikerül megvalósítani, a Fisker villanyautói túlléphetik az elképesztőnek tűnő 800 kilométeres hatótávot, és mindössze 60 perc alatt feltölthetők lennének.
Honda
A
Honda mesterséges intelligenciával, robot és energiatechnológiával rukkolt elő. Négy ’Robotics Concept’ került bemutatásra, mindegyik E3 kódnév alatt. Az egyikük a 3E-D18 autonóm terepjáró egy quad formájában, amiben mesterséges intelligencia található, hogy az embereket ’munkák széles körében’ segítse.
A többi autonóm tanulmány között található az önvezető kocsi, amelynek multifunkcionális rakodó tere van, egy autonóm ’szék’, amit kint és bent is lehet használni, és egy robot társ, amely együtt tud érezni az emberekkel egy sor arckifejezéssel.
Hyundai
A Hyundai bemutatta a gyártásba került FCEV
üzemanyagcellás SUV tanulmányát. NEXO név alatt kerül majd eladásra ez év során a kiválasztott piacokon, ám az Egyesült Királyságot 2019-ben éri el.
A Kona crossover inspirálta NEXO a Hyundai negyedik generációs hidrogén üzemanyagcellás autója lesz; elmondásuk szerint 20%-kal könnyebb, 9%-kal hatékonyabb és jóval olcsóbb, mint az ix35 FCEV, melynek helyébe lép.
A Hyundai bemutatta az új személyes asszisztensét, melyet Intelligens Személyes Ügynöknek hív. Ez a hangaktivált virtuális asszisztens nem sokban különbözik az okostelefonokon találhatóaktól, 2019-től a Hyundai modelleken is rendelkezésre áll.
Kia
A Kia formálisan leleplezte a teljesen elektromos Niro
SUV-ot. Bár egyelőre csak koncepciónak nevezik, a Niro hibrid és plug-in hibrid modellekhez fog csatlakozni még 2018-ban. Tulajdonképpen egy ízelítő a sorozatgyártásra kerülő 2019-es modell előtt, melyben olyan technológiai megoldások találhatók, mint például az ember-gép felület (HMI) és egy ’mozgásgrafikus’ világítás rendszer.
A Kia még elmondta, hogy 4-es szintű autonóm technológiával szerelt autókat akarnak eladni 2021-től, valamint hogy a nyilvános tesztelés az „okos városokban” jövőre elkezdődik. A koreai gyártó 2025-re 16 elektromos autót szeretne bevezetni, amibe beletartozik az első hidrogén üzemanyagcellás autója, mely a várakozások szerint 2020-ban érkezik.
Mercedes
A Mercedes vadiúj infotainment-rendszere, az MBUX a CES-en debütált. A német gyártó igazolta, hogy a vadiúj A-osztály utasterében lesz látható majd először, amiben a szélesvásznú integrált
infotainment-rendszer és a digitális műszerfal is megtalálható lesz.
Az MBUX a Mercedes-Benz User Experience-t takarja, és mesterséges intelligencia alapú technológiát valamint egy intuitív operációs rendszert szolgáltat. A németek szerint az MBUX „egy új korszakot nyit” az infotainment rendszerek világában.
Nissan
A Nissan bemutatta az általa ’Brain-to-Vehicle’-nek nevezett technológiát. Az elvégzett kutatások alapján a Nissan azt állítja, ez segíthetne a vezetőknek a reakcióidejük fejlesztésében, de az utakat is élvezhetőbbé tenné, mivel lehetővé tenné az autóknak, hogy leolvassa az agyi tevékenységet és alkalmazkodjon ahhoz, amit a vezető szeretne.
A rendszer megjósolja a sofőr cselekedetét, mielőtt az megtörténne, így a vezető asszisztens funkciók hamarabb közbeléphetnek. A
rossz közérzetet is érzékeli, és automatikusan változtat az autó beállításain, hogy a vezető preferenciáinak megfeleljen.
Rinspeed
A hóbortos svájci autós cég, a Rinspeed készített egy önvezető mikrobuszt, a Snap-et. A cég gyártott már autókat, amelyek tavakon mennek és víz alá buknak, de a legújabb alkotásuk - legalábbis a felszínen - kissé hagyományosabb vonalakat képvisel, mint a korábban látottak.
A Snap kasztnijában olyan hardwer és szoftver kapott helyett, ami átsegíti a járművet a városi forgalmon teljesen önállóan,
emberi beavatkozás nélkül.
Az utasok 5G-s WiFi- és Bluetooth csatlakozást, valamint fedélzeti tableteket kapnak. A Snap hat kivetítővel képes a közeledő járműveknek figyelmeztető jelzéseket megjeleníteni. Fedélzetén egy robot is helyet kapott, ami „személyes asszisztenciát” biztosít szükség esetén.
Toyota
Toyota a 2018-as CES-en a jövőről való elképzelésüket az e-Palette segítségével mutatta meg. A
telekocsi koncepció egy autonóm EV ami teljesen személyre szabható kívül-belül, tehát bármilyen vásárló igényeihez igazítható.
A japán márka bejelentette még az új e-Palette Allience-t társulva a tech óriás Amazonhoz és Uberhez. A Toyota elmondása szerint ezek és más cégek segíteni fognak együttműködni az e-Palette tervezésében, ezzel segítve az autonóm csomag- és utasszállítás céljának elérését.
Forrás:
Auto Express