Társszerző: Hajdu Balázs
A
David Brown Automotive az ilyen cégek egyike. Az első modell – egy 503 lóerős Speedback GT – 2014-es gyártása óta retró-ihletésű autókat készít. 2017-ben készült el a Mini Remastered nevű modell, mely természetesen egy eredeti Mini átalakított karosszériával és műszaki kiegészítőkkel. A végeredmény csodálatos, ám azt, hogy milyen munka folyik a háttérben, csak kevesen tudják. Ezért döntött úgy az Auto Express, hogy David Brown tulajdonos társaságát élvezve ellátogat a cég Silverstoneban található főhadiszállására. Így vált megismerhetővé a legújabb projekt, a Speedback Silverstone Edition minden részlete. Ez a 2014-es autó különleges változata, mely a 2018-as Genfi Autószalonon mutatkozott be.
Brown szerint a retró érzés a hozzá kapcsolódó korszak miatt is különleges lehet. “A hatvanas években a zene, a szex, a drogok, a mozi, Sophia Loren idomai voltak fontosak, ennek hatására építettek a gyártók csodálatos autókat”, mondta Brown. Ő általában nagy lelkesedéssel szokott beszélni erről a korszakról, és az autókról, különösen a saját
Aston Martin DB5-öséről. Ezzel együtt azonban a hibákkal is tisztában van. “Az Aston Martinom karosszériája egy centivel hosszabb az egyik oldalon, mint a másikon” - mondta.
A Speedback GT inspirációja akkor érkezett, amikor Brown ment egy kört az álomautójával. “Pár évvel ezelőtt kölcsön kértem egy barátom Ferrari Daytona-ját. Mindig is álmaim autója volt. Fantasztikusan nézett ki, közben vezetni pedig olyan volt, mint egy luxus Ford Transitot.” Amikor tönkrement a váltó, Brown bérelt egy Peugeot 406-ost, a kontraszt pedig rögtön érezhető volt. “Szíven ütött, hogy mennyire jók lettek a modern autók. A bérelt autót könnyű volt vezetni, kényelmes volt. Minden működött, minden kézre állt.”
Ekkor fogalmazódott meg Brown fejében a gondolat. “Mivel volt tapasztalatom az alacsony mennyiségű autók gyártásában, ezért felismertem, hogy építhetnénk egy limitált kiadású autót, mely tervezés szempontjából a hatvanas évekből merít, megbízhatóság és használhatóság tekintetében pedig tudja azt, amit egy modern autó.
A Speedback Silverstone Edition nagyon sok mindenben hasonlít a Speedback GT-hez és ugyanazt a Jaguar XKR karosszériát használja. Brown csapata közvetlenül a Jaguártól vásárolta őket. A mérnökök átalakították a Jaguar 5 literes
V8-as motorját, tengelykapcsolóját “nullkilóméteres” állapotba hozták, miközben a teljesítménye 593 lóerőre ugrott fel.
A
David Brown Automotive vegyíti a régi és új gyártási folyamatokat a lenyűgöző kinézet elérése érdekében. Minden egyes GT elkészítése 8000 órát vesz igénybe, ebből 3200 óra maga az alumínium test, melyet kézzel készítenek egy angol kerék nevű fémalakító gépen, ez nagyságrendileg 100 éve változatlan formában működik. Az utolsó simításokat egy CNC hengergép végzi, mely századmilliméter pontossággal működik. Ennek a pontos kidolgozottságnak is köszönhető, hogy évente csak 5-10 közötti GT készül.
“Én szeretem a gyártási folyamat mindkét oldalát, és különösen azt, hogy együtt lehet őket alkalmazni. Kiválóan vegyíthető a régi és az új a 21. század autógyártásában.”, mondta Brown.
A bőr és faalapanyagok ugyanolyan arányban kerülnek felhasználásra. “Még napjaink legjobb autóiban is annyira kidolgozzák a bőrkiegészítőket, hogy azok elveszítik természetes formájukat. A Silverstone Edition kapcsán szerettünk volna egy lépést tenni visszafelé.” - mondta Brown.
A David Brown Automotive a brit szakértelem legjavát teszi bele az autóiba, ami abszolút nem meglepő. A Speedback karosszériájához és bőrbelsejéhez két Coventry-ben székelő cég adta a nevét, a tervezésben pedig a Coventry Egyetem gyakornokai dolgoznak.
Michelle Gay, a Brown kereskedelmi és marketing igazgatója szerint a brit munkaerőnek is köszönhető, hogy a Speedback Silverstone Edition 620 000 fontos áron kelhet el, mivel a brit készségek kitűnő minőséget eredményeznek. “Használhatod a világ legszebb
alkatrészeit, ha nem jól szereled fel őket, hiába várod a nagy áttörést.”- tette hozzá Gay.
“Mi vagyunk a világ egyik legkisebb autógyártója. Amit itt a műhelyben és az irodában látsz, annyi az egész cég. Rendkívül büszkék vagyunk az elért sikereinkre.”- mondta Brown.
Az autó karosszériája egy sportos, sötétszürke festést kapott, középen egy enyhe csíkkal. Láthatóan kevesebb krómot is használtak, mint a Speedback GT-nél. “Az egész folyamat nagyon intenzív, hiszen a gépek által elvégzett folyamatok után a végső simításokat kézzel végezzük.” - mondta Brown.
Az ‘Afterburner’ névre hallgató felnik is nagyobbak, a Silverstone Edition 20-as, a Speedback GT pedig 19-es felnikkel rendelkezik. Brown odáig merészkedett, hogy azt mondta, a Silverstone Edition tulajdonképpen inkább egy GT
sportautó, amely a kényelmet és használhatóságot hangsúlyozza.
A Silverstone Edition modellből mindössze 10 példány készült, így nem valószínű, hogy hamarosan láthatsz egyet az utcákon. Mégis hogy néz ki egy tipikus vásárló? “Vásárlóink általában kedvelik a diszkréciót. Annyit elmondhatok azonban, hogy négyből kettő Speedback baloldali közlekedésben van használatban.”
Mi történik a vásárlás után? Hol lehet egy ilyen autót szervizelni? A kereskedelmi és marketing igazgató elmondta, hogy a hibákat a
Jaguar diagnosztikai rendszerével lehet nyomon követni, miközben a cégük tárgyalásban áll egy szuperautókat szerelő specialista csoporttal.
Az, hogy tetszenek-e neked a Brown autói, ízlés dolga. Azt azoban senki nem kérdőjelezheti meg, hogy komoly lelkesedés és munka van a háttérben. A régi és új házasítása nem könnyű dolog. Nyugodtan állíthatjuk azonban, hogy a cég megüti szintet, ezt mutatja az a tény is, hogy komoly ütemben növekszik a megrendelések száma.
Forrás:
Auto Express