Dehogy ért véget a dízelbotrány!

Frissítve:
2018-09-18, 21:58

Tegnap a Porsche és Audi gyárait nyomozók szállták meg a dízelbotrány miatt, ami rosszat sejtet a Volkswagen számára. Úgy tűnik, nincs vége a dízelbotránynak!

A stuttgarti ügyészség közleménye szerint 30 ügyész és 160 rendőr összesen tíz helyszínen tartott házkutatást a dízelbotránnyal kapcsolatban. Kiderült, hogy most nem általában a vállalatok, hanem a társaság igazgatóságának egy tagja, egy másik magas beosztású vezető és egy volt munkatárs ellen gyűjtöttek adatokat. A gyanú szerint ők felelősek a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos manipulációért, valamint a jogsértő reklámok megjelentetéséért, ami valószínűleg annyit tesz, hogy pontosan tudták, a hirdetésekben szereplő információk nem valósak.

Volkswagen dízelbotrány

Eddig csak az Egyesült Államokban 25 milliárd eurót költött a VW bírságokra és kártérítésekre

Az Audi valószínűleg csak közvetve érintett a mostani ügyben, az ő bűnük annyi, hogy összesen 80 ezer olyan 3 literes V6-os dízelmotort szállítottak a Porsche és a Volkswagen számára, amelyekben később megtalálták a kibocsátási értékeket befolyásoló szoftvert. A luxus sportautókat és városi terepjárókat gyártó Porschével kapcsolatban már 2016-ban felmerült a gyanú, hogy manipulálta a károsanyag-kibocsátást szabályozó berendezéseket, és emiatt akkoriban több tízezer autót vissza is hívtak átalakításra.

A dízelbotrány 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű jármű kipufogógáz-tisztító berendezésébe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Ezzel a gyártó elérte, hogy autói a teszteken lényegesen kevesebb nitrogén-oxidot bocsássanak ki, mint valós körülmények között, ugyanis az európainál szigorúbb amerikai határértékeknek csak így tudtak megfelelni.

A dízel autók értékvesztése

A csalás miatt átlagosan 20 százalékot veszítettek értékükből a dízelautók

A Volkswagen-csoport az elmúlt három évben 25 milliárd eurót költött kártérítésekre és bírságokra az Egyesült Államokban, és nagyon úgy tűnik, hogy Canossa-járás ezzel még koránt sem ért véget. Tudni kell ugyanis, hogy az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül pedig 8,5 milliót az EU-ban adtak el. Az EU-ban eddig kifejezetten barátságosan viszonyultak a Volkswagenhez, láthatóan senki nem akarja bántani a német ipar egyik gyöngyszemét, ám lehet, hogy ennek most vége.

Az osztrák Népjóléti Minisztérium és a bécsi munkavállalói kamara ugyanis éppen a napokban bízta meg a VKI (Verein für Konsumenteninformation) fogyasztóvédelmi szervezetet egy csoportos kártérítési kereset benyújtásával. A kereset célja, hogy kompenzálják a Volkswagen manipulációja miatt kárt szenvedett autótulajdonosokat, akik átlagosan 20 százalékos értékvesztést voltak kénytelenek elszenvedni. A veszteség részben a dízelek rossz megítélése és nehéz eladhatósága, a szoftverfrissítés miatti teljesítménycsökkenés, valamint a kopóalkatrészek gyorsabb elhasználódása miatt következett be. Az érintett 360 ezer osztrák autótulajdonos május 20-ig csatlakozhat a keresethez, és mivel a regisztráción túl más dolguk nincs, mint reménykedni az ingyen pénzben, ezt biztosan sokan meg is teszik majd.

Forrás:

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Autós képgyűjtemény 2.
2017. február 13.
Gyors válogatás az autós világból, vegyes témákban
Argo AI önvezető autó prototípus
2020. június 03.
Az Argo AI vállalat így már közös projektjük, amelybe közel 5,2 billió forintnyi összeget fektetnek.

További hírek