Tegnap a Porsche és Audi gyárait nyomozók szállták meg a dízelbotrány miatt, ami rosszat sejtet a Volkswagen számára. Úgy tűnik, nincs vége a dízelbotránynak!
A stuttgarti ügyészség közleménye szerint 30 ügyész és 160 rendőr összesen tíz helyszínen tartott házkutatást a dízelbotránnyal kapcsolatban. Kiderült, hogy most nem általában a vállalatok, hanem a társaság igazgatóságának egy tagja, egy másik magas beosztású vezető és egy volt munkatárs ellen gyűjtöttek adatokat. A gyanú szerint ők felelősek a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos manipulációért, valamint a jogsértő reklámok megjelentetéséért, ami valószínűleg annyit tesz, hogy pontosan tudták, a hirdetésekben szereplő információk nem valósak.
Eddig csak az Egyesült Államokban 25 milliárd eurót költött a VW bírságokra és kártérítésekre
Az Audi valószínűleg csak közvetve érintett a mostani ügyben, az ő bűnük annyi, hogy összesen 80 ezer olyan 3 literes V6-os dízelmotort szállítottak a Porsche és a Volkswagen számára, amelyekben később megtalálták a kibocsátási értékeket befolyásoló szoftvert. A luxus sportautókat és városi terepjárókat gyártó Porschével kapcsolatban már 2016-ban felmerült a gyanú, hogy manipulálta a károsanyag-kibocsátást szabályozó berendezéseket, és emiatt akkoriban több tízezer autót vissza is hívtak átalakításra. A dízelbotrány 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű jármű kipufogógáz-tisztító berendezésébe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Ezzel a gyártó elérte, hogy autói a teszteken lényegesen kevesebb nitrogén-oxidot bocsássanak ki, mint valós körülmények között, ugyanis az európainál szigorúbb amerikai határértékeknek csak így tudtak megfelelni.
A csalás miatt átlagosan 20 százalékot veszítettek értékükből a dízelautók
A Volkswagen-csoport az elmúlt három évben 25 milliárd eurót költött kártérítésekre és bírságokra az Egyesült Államokban, és nagyon úgy tűnik, hogy Canossa-járás ezzel még koránt sem ért véget. Tudni kell ugyanis, hogy az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül pedig 8,5 milliót az EU-ban adtak el. Az EU-ban eddig kifejezetten barátságosan viszonyultak a Volkswagenhez, láthatóan senki nem akarja bántani a német ipar egyik gyöngyszemét, ám lehet, hogy ennek most vége. Az osztrák Népjóléti Minisztérium és a bécsi munkavállalói kamara ugyanis éppen a napokban bízta meg a VKI (Verein für Konsumenteninformation) fogyasztóvédelmi szervezetet egy csoportos kártérítési kereset benyújtásával. A kereset célja, hogy kompenzálják a Volkswagen manipulációja miatt kárt szenvedett autótulajdonosokat, akik átlagosan 20 százalékos értékvesztést voltak kénytelenek elszenvedni. A veszteség részben a dízelek rossz megítélése és nehéz eladhatósága, a szoftverfrissítés miatti teljesítménycsökkenés, valamint a kopóalkatrészek gyorsabb elhasználódása miatt következett be. Az érintett 360 ezer osztrák autótulajdonos május 20-ig csatlakozhat a keresethez, és mivel a regisztráción túl más dolguk nincs, mint reménykedni az ingyen pénzben, ezt biztosan sokan meg is teszik majd. Forrás:
Az Audi valószínűleg csak közvetve érintett a mostani ügyben, az ő bűnük annyi, hogy összesen 80 ezer olyan 3 literes V6-os dízelmotort szállítottak a Porsche és a Volkswagen számára, amelyekben később megtalálták a kibocsátási értékeket befolyásoló szoftvert. A luxus sportautókat és városi terepjárókat gyártó Porschével kapcsolatban már 2016-ban felmerült a gyanú, hogy manipulálta a károsanyag-kibocsátást szabályozó berendezéseket, és emiatt akkoriban több tízezer autót vissza is hívtak átalakításra. A dízelbotrány 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű jármű kipufogógáz-tisztító berendezésébe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Ezzel a gyártó elérte, hogy autói a teszteken lényegesen kevesebb nitrogén-oxidot bocsássanak ki, mint valós körülmények között, ugyanis az európainál szigorúbb amerikai határértékeknek csak így tudtak megfelelni.
A Volkswagen-csoport az elmúlt három évben 25 milliárd eurót költött kártérítésekre és bírságokra az Egyesült Államokban, és nagyon úgy tűnik, hogy Canossa-járás ezzel még koránt sem ért véget. Tudni kell ugyanis, hogy az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül pedig 8,5 milliót az EU-ban adtak el. Az EU-ban eddig kifejezetten barátságosan viszonyultak a Volkswagenhez, láthatóan senki nem akarja bántani a német ipar egyik gyöngyszemét, ám lehet, hogy ennek most vége. Az osztrák Népjóléti Minisztérium és a bécsi munkavállalói kamara ugyanis éppen a napokban bízta meg a VKI (Verein für Konsumenteninformation) fogyasztóvédelmi szervezetet egy csoportos kártérítési kereset benyújtásával. A kereset célja, hogy kompenzálják a Volkswagen manipulációja miatt kárt szenvedett autótulajdonosokat, akik átlagosan 20 százalékos értékvesztést voltak kénytelenek elszenvedni. A veszteség részben a dízelek rossz megítélése és nehéz eladhatósága, a szoftverfrissítés miatti teljesítménycsökkenés, valamint a kopóalkatrészek gyorsabb elhasználódása miatt következett be. Az érintett 360 ezer osztrák autótulajdonos május 20-ig csatlakozhat a keresethez, és mivel a regisztráción túl más dolguk nincs, mint reménykedni az ingyen pénzben, ezt biztosan sokan meg is teszik majd. Forrás:
- MTI
- Vezess