2018. január 02. | 12:29

Kíváncsi vagy, mi a helyzet azzal az E28-cal, amely mint főnix a hamvaiból, úgy éledt újjá és hódította meg az egész tuner társadalmat? A cikkből kiderül!

Társszerző: Bolgár Krisztián

A tuningipar folyamatos fejlődése olyan kreációkat is kitermel magából, amik rendhagyó módon semmilyen stílusnak, márkának, cégnek vagy elvárásnak nem felelnek meg. Olykor ezek az autók olyan különleges sztorival rendelkeznek, amik a tuning-médiában hamar elterjednek.
Rusty Salmmington harmadik formája, amely a tűzeset előtti leghíresebb külsője volt

Mind közül talán az egyik legkülönlegesebb történettel és végkifejlettel rendelkező Mike Burroughs-é és egyedi E28-as BMW-é, ami folyamatosan megrázta az autós társadalom kedélyeit. Volt öröm, volt tragédia, de a legfontosabb, hogy volt tanulság. Mike és egyedi E28-ának legfontosabb konklúziója, hogy sose add fel az álmaidat. Valaminek a vége az egy újnak a kezdete is lehet.

Egy E30-ast egy szakadt E28-ra?

Mikeról még érdemes tudni egy-két információt, mielőtt belefognék a történet bontogatásába. Mike egy tennessee-állambéli átlagos tuner, aki 2007-ben döntött úgy, kamerát ragad, és azokat a különleges építéseket és az őket körülölelő történeket is megosztja a nagyvilággal, amik nem kapnak elegendő figyelmet a főáramú médiában. Ekkor alapította meg a Stanceworks nevű fórumot, amely később egy honlappá alakult, aminek köszönhetően számos bemutatót tudok nektek készíteni. Bár Mike fő profilja a fotózás és az újságírás volt, ennek vonzataként magukat az autókat is imádta (imádja) és a bütykölésért is rajongott. Emellé egy jókora BMW-fanatizmus is szorult a srácba, amely meglátszik a honlapján is, hiszen az egyedi BMW-k dominálják a bemutatók többségét. Mike első komolyabb tuningverdája egy E30-as BMW volt, amit egy kétes állapotú E28-as 5-ös szériára cserélt el.
Ennyi maradt az autóból és Mike garázsából. Innen szép győzni, de Mike-nak sikerült!

Az autót 2008-ban az akkor trendinek számító irányzatok alapján alakította, amely BBS-felniket, RAT-stílusú rozsdásítást és persze ültetést foglalt magába. Majd egy balszerencsés karambol miatt az autó eleje jócskán deformálódott, aminek eredménye az első „reinkarnáció” lett. Azaz a kocsi teljesen szét lett szedve és át lett építve. A bimmer már szálcsiszolt karosszériát és új felniszettet tartogatott a 2010-es szezonra, a legnagyobb durranás viszont egyértelműen a 1JZ Toyota motor beszerelése volt a gyári motor helyére. Ekkor került be az E28-ba az első levegős futóműve, majd az autó védjegyéül szolgáló II. világháborús vadászgépeken használt cápa-design.

Rusty Slammington megszületése

Az autó Mike oldalán és különböző autós találkozókon, magazinok címlapján bukkant fel folyamatosan és sorra halmozta az elismeréseket. Ekkor nevezte el az internet népe Rusty Slammingtonnak, az örökös rozsdás stílusú megoldásai és az egyre csak redukáló hasmagassága miatt (slamm=lecsapott, lehúzott). Rusty peremei folyamatosan szélesedtek, felnijei pedig folyamatosan cserélődtek. Az addig még szolid beltér is átalakult, és egyedi sportos megjelenés dukált az átalakított kabin számára, hiszen a hot-rod stílust is kicsit magába foglaló bimmer 5-centivel megrövidített A-B-C oszlopokat kapott, aminek eredménye az alacsonyabb tető lett. 2011-ig az autó elérte a csúcspontját, és egyre csak halmozta a sikerélményeket. Eddig lappangott is az „ördög keze”, majd előbújt Mike-ék legnagyobb szerencsétlenségére. A tuner éppen a garázs feljáróján bütykölt barátjával, amikor egy rövidzárlat következtében a benzinnel teli hengerfejből egy tűgolyó repült a nyitott garázsba, ahol Rusty aludta téli álmát. A tűzgolyó pont egy nyitott benzinkannára esett, aminek következtében az egész garázs lángra kapott. Az eredmény Mike teljes alkatrész és felnigyűjteményének a veszte lett, és ami a legnagyobb gyászt okozta, az a tény, hogy Rusty is teljesen kiégett, csupán a váz és néhány karosszéria elem bírta ki a magas hőfokot.
Az új külső ugyanannyira beteg és elvont lett, mint a „hamvai” előtt, de mégis teljesen más

Az egész online tuner társadalom bíztatta Mike-ot, hogy a teljes pusztulás ellenér ne adja fel, és ha kell, kezdje az egészet újra az alapoktól. Ekkor tűnt el Rusty a közéletből 2,5 hosszú évre.

„Több kell egy ócska tűznél, hogy Rusty elpusztuljon”

Ez volt a legendás bejegyzés a Stanceworks oldalán 2013-ban, amely újra elindította az autó legendájának folytatását. Majd egy év múltán sorra érkeztek a kémfotók, amiken Rusty megújuló formájának bizonyos kis szeletkéi szerepeltek. Az igazi bumm azonban 2015-ben debütált, pontosabban a novemberi SEMA Show előtti időszakban. Mike megosztotta azt a képet, ahol az új Rusty ajtói láthatóak, amik hasonlítanak az elődjéhez, de mégis más, sejtelmes formát öltöttek magukra. Az igazi ledöbbenés a világ legnagyobb tuning showján, a SEMA Show-n következett be, amikor is Mike lerántotta a leplet Rustyról a H&R futómű standján.
Hot Rod vonások: „choppolt” tető és eltérő felni átmérők

Rustyra rá lehetett ismerni, meg nem is. Az „egyszerű” slammed-stílust felváltotta a versenyoptika és a Group 5 look, mert Mike véleménye szerint megismételni nem lehet még egyszer azt a formát, ami már a múlté. Az E28 számos különleges újítást kapott, mint a csővázas karosszéria, amikhez a H&R sport futómű felfogatás pontjai csatlakoznak. A karosszéria továbbá egyedi kupé kialakítást, és radikális, lemezből készült szélesítést kapott, amely a legendás M5 CSL alapvonásait tartalmazza. A középmotoros kialakítás tárgya egy tuningolt 3.7 literes BMW blokk, amely egy E34 M5-ből érkezett. A gigantikus szélesítésekhez óriási felnik dukáltak, persze a versenyiparból. A Porsche 996 BBS felnik elöl 16x12” méretekben, hátul pedig 19x14.5” méretekben sokkolják a szemlélődőket.
A tűzfal bánta a különleges középmotoros kialakítást

Rusty és Mike a legjobb példája annak, hogy miért nem érdemes feladni álmaidat egy totális tragédia ellenére sem. Rusty legújabb és legsikeresebb formájához éppen egy tragédia volt szükséges. Forrás: Tuning Magazin