Egy bukott szépség: Kaiser Darrin Roadster

Frissítve:
2018-12-12, 15:12

A Sotheby’s-en találtam ezt az 1954-es csodás roadstert, ami az első üvegszálas karosszériával készült Amerikában gyártott autó. Hiába szép, anno hatalmasat bukott!

A Kaiser Darrin a maga nemében igazi veterán autókülönlegesség, aminek fura módon az oka éppen az, hogy a hatalmas piaci bukta miatt mindössze 435 darab készült belőle. Ezért aztán a tulajdonosa, ha sikerül a licit, akár 120 ezer dollárt is kaphat most érte, ami nagyjából 30 millió forintot jelent. Ha az autót gyártó Kaiser Motors akkori értéken számolva ennyit kapott volna az autóiért anno, valószínűleg nem dől dugába az egész Kaiser Darrin projekt. Úgy tűnik, Howard Darrin holland tervező és Henry J. Kaiser autógyáros tökéletesen rossz időben jött ki egy remek autóval, ami az üvegszálas karosszériát illetően mindenképp megelőzte a korát.  

Kaiser Darrin Roadster

Henry J. Kaiser arra számított, hogy a világháborút követően erőteljesen nő majd az autók iránti kereslet, ugyanis a háború alatt a kormányzat gyakorlatilag leállította a polgári autógyártást, hogy minden kapacitás a hadsereget szolgálhassa ki. Első lépésben kibérelték a Ford egyik Detroit melletti gyáregységét 1945-ben, majd az itt szerzett tapasztalatokra építve saját üzemet húztak fel Michiganben.

Kaiser Darrin

A Kaiser Darrin azonban csúfosan megbukott, egyrészt mert drága volt, másrészt mert akkoriban nem lehetett óriási darabszámban eladni sportautókat az USA-ban. Az sem tett jót az üzletnek, hogy ugyanebben a szegmensben ott volt már az 1916 óta működő amerikai Nash Motors Company, de a brit Standard Motor Company által gyártott, lényegesen olcsóbb Triumph TR2 sportkocsi is megnehezítette Darrin és Kaiser életét. Ráadásul ott volt a Ford Thunderbird és a Chevrolet Corvette is, amelyekkel szépségben nagyon nehéz volt felvenni a versenyt egy frissen induló, tapasztalatlan autógyárnak.   

Kaiser Darrin belső

Érdekes, hogy egy 1955-ös, csodálatos állapotú Triumph TR2-est most 61 ezer dollárért kínálnak a Classic Driver oldalon, vagyis a két autó közötti árkülönbség máig megmaradt. A TR2-ből összesen 8636 darabot építettek a britek 1953 augusztusa és 1955 szeptembere között, ezek nagy része pedig az USA-ban talált gazdára. A TR2 remek autó volt a maga korában, ráadásul jó áron kínálták, sikerét pedig mi sem mutatja jobban, mint hogy a Triumph TR sorozatot egészen 1981-ig élt.

A Kaiser Darrin eredeti, felújított motorja

A Kaiser Darrin rövidke pályafutása tehát nagyrészt az autó borsos árának tudható be, ami azért is furcsa, mert Kaiser eredetileg a középosztálynak akart autókat készíteni elérhető áron, ám mivel számos technikai újdonságot belepakoltak, a költségek elszaladtak. Elsőkerék-meghajtásúak voltak, önhordó karosszériát kaptak, és elsőként az USA-ban gyártott autók közül ez készült üvegszálas karosszériával.

Darrin remekműve

Az értékesítési számok nem jöttek, ráadásul a gyártás sem ment zökkenőmentesen, a pénzügyi problémák miatt pedig hamar leállították a gyártás, ezért az öt prototípuson kívül mindössze 435 darab Kaiser Darrin készült el. A Sotheby’s által kínált autó ezek egyik szépen felújított, karbantartott, eredeti színnel újrafestett darabja. Ennél a kocsinál nem számolhatunk be kalandos életútról, mindössze két tulajdonosa volt, az utóbbi 1957-ben vásárolta meg, vagyis 61 éve van nála. A tétel leírása alapján az elmúlt 10 évben kéthetente egyszer vezették, vagyis a vevő akár haza is furikázhat vele.

Forrás:

Kapcsolódó írások

Chevrole, Corvette Indy tanulmányautó, vörös, oldalnézet, balról
2018. november 30.
Az 1963-as Corvette Sting Ray publikálása után bemutatok nektek négy Corvette tanulmányautót, amik jó ötletnek tűntek, de mégsem jutottak el a gyártósorra
1990 Chevrolet Corvette tanulmányautó, Corvette CERV III, kék, elölnézet, balról
2018. december 20.
A meg nem valósult tanulmányautók tengere mélyén számos fantasztikus autó rejtőzik, ami sosem látott napvilágot. Az elvetélt Corvette-tanulmányok után bemutatom a folytatást
1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt
1978 Ford Fairmont, oldalnézet, jobbról
2018. november 06.
A történelem során számos villogós autó segítette az amerikai zsaruk hajszáját. Most megtudhatod, hogy a Ford Crown Victoria és a Hudson Hornet mellett melyik típusok voltak az USA történetének legmenőbb rendőrautói.