Legrosszabb esetben el is költözhet Nagy Britanniából a Jaguar Land Rover, ha a briteknek nem sikerül megfelelő kereskedelmi megállapodással kilépniük az EU-ból

A Jaguar Land Rover (JLR) vezetője, Ralph Speth alig burkoltan azt is belengette, hogy ha kemény Brexit lesz, akkor több tízmilliárd font értékű beruházásukat fújhatják le a szigetországban. Ez nem kis tétel, hiszen forintban számolva több tízezer milliárd forintos tételről van szó. A keménykedés mondjuk érthető, mert a Financial Times-nak nyilatkozó vezérigazgató úgy számol, hogy a vállalatnak évente 1,2 milliárd font (440 milliárd forint) többletköltséget jelentene, ha a brit EU-tagság megszűnése után vámok terhelnék az unióba exportált autóikat. Speth szerint ez olyan érvágást jelentene, hogy az már a cég puszta fennmaradását veszélyeztetné.
A Jaguar Land Rover évente 600 ezer autót gyárt Nagy Britanniában

A menedzsert az borítja ki leginkább, hogy nincsenek információik arról, mire is számíthatnak, mert bizonyosságra van szükség ahhoz, hogy érdemes-e belevágniuk a következő öt évre tervezett 80 milliárd fontos (29 ezer milliárd forintos) nagy-britanniai beruházásaikba. Kiadásaik már eddig is voltak, 10 millió fontot költöttek például a lehetséges vészforgatókönyvek elkészítésére, ha megállapodás híján a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) általános szabályrendszere lép életbe a kétoldalú kereskedelemben. A WTO-szabályozás azt jelentené, hogy vámok jelennének meg az Európai Unió és Nagy-Britannia jelenleg teljesen vámmentes kereskedelmében, mivel az EU számára Nagy-Britannia kereskedelmi szempontból külső országgá válik. Az EU vámuniós rendszere alapján a tagországok egységesen meghatározott külső vámtételeket alkalmaznak azokkal a külső exportőrökkel szemben, amelyekkel az EU-nak nincs kedvezményes kereskedelmi megállapodása.
A legendás Defender.

A Jaguar Land Rover vezérigazgatója emlékeztetett arra, hogy nyolc év alatt - miután az indiai tata Motors járműipari csoport megvásárolta a Fordtól a Jaguar Land Rovert – egy teljesen új vállalatot építettek fel, ám ez szerinte „nagyon gyorsan el is úszhat”. Már most is gondot jelent számukra, hogy nehezen tudnak magasan képzett munkaerőt toborozni, de ha megszűnik az unió felé a vámmentesség, akkor legrosszabb esetben akár el is hagyhatják az országot, mert csak így tudják megmenteni a vállalatot. A JLR évente 600 ezer járművet állít elő, és 40 ezer alkalmazottat foglalkoztat Nagy-Britanniában, de Speth becslése szerint a vállalat nagy-britanniai jelenlététől a beszállítói hálózatot is beleszámolva összesen 300 ezer brit munkahely sorsa függ. A cég éves exportjának értéke 18 milliárd font, vagyis 6660 milliárd forint. De nem csak a JLR részéről jönnek fenyegető üzenetek, a brit autógyártók és -kereskedők szövetségének (SMMT) nemrég közzétett féléves beszámolója szerint a tavalyi azonos időszakhoz képest csaknem 50 százalékkal zuhant a brit autóiparban bejelentett új beruházási tervek értéke az idei év első felében. Ráadásul a zuhanás oka egyértelműen a Brexit körüli sok bizonytalanság.   Forrás:
  • MTI