Fremonti autógyárát ajánlotta fel fedezetként a bankoknak a Tesla, hogy azok fenntartsák 1,8 milliárd dolláros hitelkeretét. Mi jöhet még?

Az elektromos autókat gyártó amerikai Tesla Motors fordulópont előtt áll, hiszen nem lehet sokáig olyan mértékben égetni a pénzt, ahogy a vállalat eddig tette. Kell lennie egy a tulajdonosok által is reálisnak tartott időpontnak, amikor a cég végre képes profitot termelni. Ez azonban nagyon messze van, és szakértők szerint még évek telhetnek el addig. A vállalat alapítója és vezetője, Elon Musk nincs könnyű helyzetben, mert a profittermelés legnagyobb akadálya a termelés lassú felfutása, ha pedig nincs elegendő legyártott autó, akkor bevételre is nehéz szert tenni.
Elon Musk beköltözött az üzembe, hátha így sikerül felpörgetni a termelést.

Az ügy érdekében Musk még be is költözött a kaliforniai Fremontban működő gyárba, hogy teljesíteni tudja befektetőknek tett ígéretét, miszerint június végétől heti 5 ezer darabot gyártanak a legújabb Model 3 modellből. A dolog eddig döcögősen haladt, az első három hónapban összesen nem készült 10 ezer az autóból, ráadásul két alkalommal a termelést is le kellett állítani, hogy a gyártósoron módosításokat hajtsanak végre. A termelés felfuttatásához viszont pénzre van szüksége a cégnek, amit egy tartósan veszteséges vállalatnak egyre nehezebben dobnak össze a bankok. Ezért olyan fontos a Tesla számára a rendelkezésére álló 1,8 milliárd dolláros (468 milliárd forintos) hitelkeret, amiből eddig „csak” 543 millió dollárt (141,2 milliárd forintot) hívott le.
Hamarosan a Tesla üzemein, eszközein és készletein is jelzálog lehet.

A bankok azonban rendszeresen felülvizsgálják a hitelkeretet, különös tekintettel a cég aktuális eredményeire, és ha szükségesnek látják, plusz fedezet bevonását kérhetik. Sok magyar számára ismerős lehet a dolog, hiszen a devizahiteles válság idején a forint gyengülése és az ingatlanok árának esése miatt a hitelfedezet sok helyen „elolvadt”, így a bankok plusz fedezet bevonását vagy készpénzt kértek, hogy bebiztosítsák magukat. A pénzintézetek pedig valószínűleg elbizonytalanította a termelés nem megfelelő alakulása, a készpénzállomány csökkenése, valamint a 2018 első három hónapjában összehozott 709,6 millió dolláros (184,5 milliárd forintos) veszteség, ami több mint duplája a 2016 első három havinak.
Június végétől heti 5 ezer Model 3-nak kellene elkészülnie, ehhez képest az első három hónapban alig 10 ezret gyártottak belőle.

A Tesla ezért kénytelen volt fedezetként felajánlani egyik legértékesebb tulajdonát, a csaknem 500 ezer négyzetméter alapterületű fremonti üzemet, ahol a népautónak szánt Model 3 szedán is készül, amire a cég mindent feltett. Scott Roberts, az Invesco befektetési szakértője szerint a Teslának nagyon kellhet a pénz, ha ilyen lépésre szánta el magát. Ezzel a lépéssel a vállalat javíthatja likviditását arra az esetre is, ha nagyobb tőkére volna szüksége. Hiába ígérte ugyanis Elon Musk, hogy a harmadik negyedévtől nyereséget termel, és nem lesz szükség pótlólagos tőkebevonásra, szakértők ebben erősen kételkednek. Ha igazuk van, akkor évente újabb és újabb forrásokra lehet szüksége, ehhez pedig a fremonti gyáron kívül a nevadai sivatagban található Gigafactory üzem jelenthet még fedezetet. Más nem is nagyon maradt, ugyanis szakértők szerint készletei és felszereléseinek nagy részét már zálogként felajánlhatta a cég a Deutsche Bank vezette kilenc pénzintézetből álló finanszírozó csoportnak. Forrás: