2018. március 12. | 14:19

Így 1992-es BMW E32-ről mi az első benyomásod? Pedagógusok, nővérek esetleg várandós anyukák gépkocsija? Vagy pedig egy maffiatag büszke tulajdona? Nekem is az utóbbi!

Társszerző: Bolgár Krisztián

Az autós etika elvileg előírja, hogy nem illik egy autót csupán a külseje alapján megbélyegezni. Ismerni kell a típustörténetet, műszaki tartalmat és menettulajdonságot, mielőtt leírod az adott autót, legalábbis egy valódi autófan ezeket az elveket követi. Ettől függetlenül akarva-akaratlanul megpecsételhetsz egy autót már az optika alapján. Itt van például a BMW 7-es széria második generációja, az E32-es. Ha meglátsz egyet az utcán, minden eszedbe juthat, de legkevésbé az, hogy egy óvónő, vagy egy építőmunkás ül a volán mögött. Az viszont már reálisabb feltételezés, hogy egy tisztségviselő, üzlettulajdonos vagy akár egy bűnszervezeti tag vezeti az 5 méteres szörnyeteget. Ez az a fajta „előítélet”, amivel egyszerűen nem lehet mit kezdeni. Ha meglátsz egy tipikusan gengszterek által közkedvelt gépkocsit, egyből azt feltételezed, hogy ez bizony egy hamisítatlan bűnöző verda. A belga Quint is éppen ezért választott egy E32-es BMW-t és törekedett arra, hogy minél inkább kiemelje az autó kriminális kisugárzását.

Elnöki minőségű BMW már 1986-ban

A BMW második legnagyobb palettája, a 7-es széria második generációja 1986-ban került gyártósorra. A bajor márka célja egyértelmű volt. Tovább növelni a BMW presztízsmodelljének felszereltségét, méreteit és persze hírnevét. Az E32-es típuskódot megkapó négyajtós szedán a BMW, sőt a kor egyik legfelszereltebb autójának számított a ’80-as évek közepén. EDC, azaz Elektronikusan Szabályozható Felfüggesztés, kétzónás klíma, CAN-Bus elektronikus hálózat, xenon lámpák, kipörgésgátló, egyszóval minden, amit egy – akkor – vadiúj német felsőkategóriás gépkocsitól elvárna egy átlagember.
Karakteresség – sok mindent elárul az E32 profiljáról, ha figyelembe veszed, hogy csak egy ültetés és egy felni kellett a tökéletes összképhez

A motorválaszték a 3,0-3,4 literes kivitelig készült sorhatostól egészen az 5 literes V12-ig terjedt, 1992-ben pedig megjelent a 3,0-4,0 literig elérhető V8-as is. A V12-es társítása az E32-vel a BMW-nek is történelmi jellegű lépés volt, hiszen a 295 lóerős erőforrás az első V12-es volt, amit a BMW sorozatgyártott modelljébe valaha is rakott. Az iL-verzió is újítás volt, ami a hosszított tengelytávnak köszönhetően több mint 10 centivel volt hosszabb a rövid tengelytávos testvéreinél, 5029 mm-es teljes hosszmérettel. A ’94-ig gyártásban lévő autó megjelenése kellően volt stílusos és agresszív is, BMW-sen elegáns a sportzakós üzletemberek és a bőrdzsekis gengszterek ideális választása. Hírnevét jól tükrözi a 311 ezer eladott példány, aminek ma már csak töredéke róhatja az utakat. Szerencsére az olyan tunerek, mint Quint, kifogja a még ép darabokat és kellően gondoskodik az E32 „örökségről”.
5 méteres tömény maffiózói hangulat

Stílus belga módra – az airride-os E32-es

Már nem ez az első beszámolóm, egy őrült klasszikusról, amit belga tunerek kezei vettek kezelésbe. A Kean Suspension által épített 308-as Ferrari tökéletes referencia a futómű fanatikus testvérpár számára, hogy mégis milyen szinten űzik a custom futómű témát. Andy és Kenny nem ma kezdte a szakmát. Már a 2000-es évek elején is egyedi felfüggesztések gyártásával foglalkoztak, persze akkor még csak kicsiben. A Gent városában állomásozó cégük, a Kean Suspension mára Belgium egyik legnagyobb hidraulikus, pneumatikus és mechanikus tuning futóműveivel foglalkozó cég lett, annak ellenére, hogy számos konkurencia (nem gondolnád, mi?) található Nyugat-Európa szerény méretű országában.
A hibátlan, full extrás kabinhoz mindössze egy Nardi kormány kellett

A két srác individuális stílusa, illetve szakértelme juttatta el a csúcsig, ami olyan hűséges kuncsaftkört vonzott be a tunerek számára, amit rengeteg szerelő megirigyelne. Az elégedett kuncsaftok közé sorolható be Quint is, aki már második autójával fordult a hardcore futóművek specialistáihoz. Quint első „Keanezett” verdája egy Audi A4 B7-es volt, ami az egyedi levegős rendszeren kívül még számos egyéni megoldást kapott, mint például a Rotiform MHG felnik vagy a teljes B8 RS4 karosszéria. Tavaly azonban úgy döntött a tuner, hogy valami újba, pontosabban old schoolba vágná bele fejszéjét.

A bevált recept: ültetés + felni a gengszter BMW alá

Hiszen nem is lehetne jobban kiemelni egy autó karakterességét, mint a redukált hasmagassággal és az eltüntetett kerékjárat hézagokkal. Quint ezt jól tudta és amikor egy E32-es BMW beújítása mellett döntött, tudta jól, hogy kihez kell fordulni a „tériszony-érzet” probléma orvoslására. Mivel a közel 25 éves konstrukcióhoz nem gyártanak komplett készleteket, ezért a Kean Suspensionnek is egyedi gyártáshoz kellett fordulnia. Az egyedi légrugókkal szerelt gólyalábak az Accuair rendszerhálózatát kapták meg, egyedi réz-légtartályával és vezetékezéssel. A toronycsapágyak is egyedileg készültek, mivel némi kerékdőlést kellett a témába vinni, hiszen Quint egy kicsit sem alulméretezett felniszettet képzelt autója alá. A 19”-os BBS RS2-k csak úgy becsusszannak a sárvédők mögé, ezzel a kívánt slammed-hatást elérve.
Andy és Kenny büszke újabb alkotásukra, Quint pedig egyszerűen csak imádja

Az autó módosítási listája nem a leghosszabb, de ez mit sem von le minőségéből. Tekintettel arra, hogy Quint tökéletesen elégedett az 5,0 literes V12 által nyújtott teljesítménnyel, illetve a belteret is csupán egy Nardi fakormánnyal tudta számára tökéletes állapotra hozni. A kellő kisugárzás viszont nem marad el. A gengszter külső teljesen megbabonázza az embereket, illetve akinek van „mersze”, az hevesen fotózza is a porba taszított bimmert. Forrás: