Gengszterek álma – 1992-es BMW E32

Frissítve:
2018-09-18, 21:58

Így 1992-es BMW E32-ről mi az első benyomásod? Pedagógusok, nővérek esetleg várandós anyukák gépkocsija? Vagy pedig egy maffiatag büszke tulajdona? Nekem is az utóbbi!

Társszerző: Bolgár Krisztián

Az autós etika elvileg előírja, hogy nem illik egy autót csupán a külseje alapján megbélyegezni. Ismerni kell a típustörténetet, műszaki tartalmat és menettulajdonságot, mielőtt leírod az adott autót, legalábbis egy valódi autófan ezeket az elveket követi.

Ettől függetlenül akarva-akaratlanul megpecsételhetsz egy autót már az optika alapján. Itt van például a BMW 7-es széria második generációja, az E32-es. Ha meglátsz egyet az utcán, minden eszedbe juthat, de legkevésbé az, hogy egy óvónő, vagy egy építőmunkás ül a volán mögött.

Az viszont már reálisabb feltételezés, hogy egy tisztségviselő, üzlettulajdonos vagy akár egy bűnszervezeti tag vezeti az 5 méteres szörnyeteget. Ez az a fajta „előítélet”, amivel egyszerűen nem lehet mit kezdeni. Ha meglátsz egy tipikusan gengszterek által közkedvelt gépkocsit, egyből azt feltételezed, hogy ez bizony egy hamisítatlan bűnöző verda.

A belga Quint is éppen ezért választott egy E32-es BMW-t és törekedett arra, hogy minél inkább kiemelje az autó kriminális kisugárzását.

Elnöki minőségű BMW már 1986-ban

A BMW második legnagyobb palettája, a 7-es széria második generációja 1986-ban került gyártósorra. A bajor márka célja egyértelmű volt. Tovább növelni a BMW presztízsmodelljének felszereltségét, méreteit és persze hírnevét.

Az E32-es típuskódot megkapó négyajtós szedán a BMW, sőt a kor egyik legfelszereltebb autójának számított a ’80-as évek közepén. EDC, azaz Elektronikusan Szabályozható Felfüggesztés, kétzónás klíma, CAN-Bus elektronikus hálózat, xenon lámpák, kipörgésgátló, egyszóval minden, amit egy – akkor – vadiúj német felsőkategóriás gépkocsitól elvárna egy átlagember.

BMW E32 750i BBS felniken

Karakteresség – sok mindent elárul az E32 profiljáról, ha figyelembe veszed, hogy csak egy ültetés és egy felni kellett a tökéletes összképhez

A motorválaszték a 3,0-3,4 literes kivitelig készült sorhatostól egészen az 5 literes V12-ig terjedt, 1992-ben pedig megjelent a 3,0-4,0 literig elérhető V8-as is. A V12-es társítása az E32-vel a BMW-nek is történelmi jellegű lépés volt, hiszen a 295 lóerős erőforrás az első V12-es volt, amit a BMW sorozatgyártott modelljébe valaha is rakott.

Az iL-verzió is újítás volt, ami a hosszított tengelytávnak köszönhetően több mint 10 centivel volt hosszabb a rövid tengelytávos testvéreinél, 5029 mm-es teljes hosszmérettel. A ’94-ig gyártásban lévő autó megjelenése kellően volt stílusos és agresszív is, BMW-sen elegáns a sportzakós üzletemberek és a bőrdzsekis gengszterek ideális választása.

Hírnevét jól tükrözi a 311 ezer eladott példány, aminek ma már csak töredéke róhatja az utakat. Szerencsére az olyan tunerek, mint Quint, kifogja a még ép darabokat és kellően gondoskodik az E32 „örökségről”.

BMW E32 7-széria V12-vel

5 méteres tömény maffiózói hangulat

Stílus belga módra – az airride-os E32-es

Már nem ez az első beszámolóm, egy őrült klasszikusról, amit belga tunerek kezei vettek kezelésbe. A Kean Suspension által épített 308-as Ferrari tökéletes referencia a futómű fanatikus testvérpár számára, hogy mégis milyen szinten űzik a custom futómű témát.

Andy és Kenny nem ma kezdte a szakmát. Már a 2000-es évek elején is egyedi felfüggesztések gyártásával foglalkoztak, persze akkor még csak kicsiben. A Gent városában állomásozó cégük, a Kean Suspension mára Belgium egyik legnagyobb hidraulikus, pneumatikus és mechanikus tuning futóműveivel foglalkozó cég lett, annak ellenére, hogy számos konkurencia (nem gondolnád, mi?) található Nyugat-Európa szerény méretű országában.

BMW E32 750i beltér

A hibátlan, full extrás kabinhoz mindössze egy Nardi kormány kellett

A két srác individuális stílusa, illetve szakértelme juttatta el a csúcsig, ami olyan hűséges kuncsaftkört vonzott be a tunerek számára, amit rengeteg szerelő megirigyelne. Az elégedett kuncsaftok közé sorolható be Quint is, aki már második autójával fordult a hardcore futóművek specialistáihoz.

Quint első „Keanezett” verdája egy Audi A4 B7-es volt, ami az egyedi levegős rendszeren kívül még számos egyéni megoldást kapott, mint például a Rotiform MHG felnik vagy a teljes B8 RS4 karosszéria. Tavaly azonban úgy döntött a tuner, hogy valami újba, pontosabban old schoolba vágná bele fejszéjét.

A bevált recept: ültetés + felni a gengszter BMW alá

Hiszen nem is lehetne jobban kiemelni egy autó karakterességét, mint a redukált hasmagassággal és az eltüntetett kerékjárat hézagokkal. Quint ezt jól tudta és amikor egy E32-es BMW beújítása mellett döntött, tudta jól, hogy kihez kell fordulni a „tériszony-érzet” probléma orvoslására.

Mivel a közel 25 éves konstrukcióhoz nem gyártanak komplett készleteket, ezért a Kean Suspensionnek is egyedi gyártáshoz kellett fordulnia. Az egyedi légrugókkal szerelt gólyalábak az Accuair rendszerhálózatát kapták meg, egyedi réz-légtartályával és vezetékezéssel.

A toronycsapágyak is egyedileg készültek, mivel némi kerékdőlést kellett a témába vinni, hiszen Quint egy kicsit sem alulméretezett felniszettet képzelt autója alá. A 19”-os BBS RS2-k csak úgy becsusszannak a sárvédők mögé, ezzel a kívánt slammed-hatást elérve.

BMW E32 Kean Suspension építés

Andy és Kenny büszke újabb alkotásukra, Quint pedig egyszerűen csak imádja

Az autó módosítási listája nem a leghosszabb, de ez mit sem von le minőségéből. Tekintettel arra, hogy Quint tökéletesen elégedett az 5,0 literes V12 által nyújtott teljesítménnyel, illetve a belteret is csupán egy Nardi fakormánnyal tudta számára tökéletes állapotra hozni.

A kellő kisugárzás viszont nem marad el. A gengszter külső teljesen megbabonázza az embereket, illetve akinek van „mersze”, az hevesen fotózza is a porba taszított bimmert.

Forrás:

Kapcsolódó írások

1977 Austin Mini 600 lóerővel
2019. július 13.
Hát tényleg nem! A 600 lóerősre tuningolt Austin Mini egészen más élményt nyújt, mint az eredeti 34 lovas verzió.
Hétvégi autós programajánló 09.16-17.
2017. szeptember 15.
Még tart a jó idő, ne maradjatok otthon hétvégén se, ha csodálatos autókat nézegethettek a ragyogó kora őszi napsütésben Budapesten és Hatvanban
Top 8 tuning felni, amik nélkül értelmetlen az élet
2018. január 22.
Egy autót nem öltöztet jobban semmi, mint azok kerekei. Az öltöztetés királyainak listája pedig igencsak hosszas, de leszűrtem nektek nyolc márkát, amik a legelismertebbek a piacon akár történelmükkel, akár innovációikkal.
Micsoda Amazon – 1966-os tuningolt Volvo Amazon
2018. április 09.
A Volvo Amazon nem éppen az a megszokott tuning alap, amire számít az ember, mégis épülnek olyan darabok, amik lerobbanthatják az álladat.