2018. május 24. | 15:34

A BMW X5 negyedik generációjának prototípusát jelenleg extrém körülmények között tesztelik, a mérnökök a SAV újdonsült kerékfelfüggesztésének tökéletesítésén dolgoznak.

A BMW X5 első nemzedéke (E53) a 2000-es évek elején mutatkozott be, ez azonban nem a megszokott SUV-szegmensbe készült, hiszen a gyártó egy sajátos vadhajtást tenyésztett, melyet SAV-nak, vagyis Sport Activity Vehicle-nek kereszteltek, mely lényegében ugyan azt tudja, mint a Sport Utility Vehicle. A SAV esetében is terepjárók előnyeit igyekeznek ötvözni a személyautók kényelmével: drága fényezés, drága felnik, erős motorok, megemelt hasmagasság. Manapság inkább presztízskérdésnek számít ehhez hasonló autót birtokolni, hiszen a felhasználók nagy része egyáltalán nem is használja őket terepen, lényeg, hogy a gyerek biztonságban eljusson az oviba. Az E70-es kódszámot viselő második generáció a legkisebb, 3,0 literes motorváltozatokkal 2007-ben debütált, a harmadik, jóval modernebb képviselő (F15) pedig 2013-ban érkezett. Az idő gyors múlását jelzi számomra a negyedik szériás X5 érkezése, pedig a jelenlegi modell formavilága még egyáltalán nem tűnik idejétmúltnak.
Most azonban már minden szem az új típus erősen álcázott prototípusaira szegeződik, melyeket intenzív tesztelési programsorozatnak vetnek alá a márka fejlesztőmérnökei változatos éghajlati viszonyok között. A negyedik BMW X5 előszériás példányainál most leginkább a vadonatúj kerékfelfüggesztési- és futómű-technológiára koncentrálnak, mellyel azt jelzik, hogy nagy hangsúlyt fektetnek a modell sokoldalúságára. Természetesen az új X5-ben is megtalálható lesz egyfajta menetválasztó gomb, mely vadonatúj off-road csomagot kínál, legyen szó hóról, homokról, sziklás talajról vagy épp murváról, ezekre mind más-más hajtáslánc- és futómű-beállításokat kínál a gyártó. Bár mint említettem, a gyakorlatban talán ezt a gombot fogják legkevésbé nyomkodni az X5 jövőbeni tulajdonosai. Az X5 negyedik nemzedékének prototípusai az Északi sarkkörön, Dél-Afrika kavicsos útjain és az Egyesült Államok forró sivatagjaiban bizonyítanak, miután a BMW Group dél-franciaországi tesztközpontjában, az egyesült államokbeli Talladega város versenypályáján és a Zöld Pokol aszfaltcsíkján már megjáratták őket. Ahhoz, hogy egy ekkora divatterepjáró még magabiztosabban, agilisabban mozogjon szilárd burkolaton szükség volt valamiféle újításra, mely a BMW M Profession adaptív futómű és a most először elérhető aktív hátsókerék-kormányzásban teljesedhet ki. Forrás: