Így vett József új Trabantot 1963-ban!

Közzétéve:
2018-05-01, 08:24

József vadonatúj autót szeretne végre magának, mégpedig egy Trabant 500-as. Igen, ez egy régi történet, 1963-ból, amikor az autóvásárlás még igazi kaland volt!

1963-ban József elhatározta, hogy ha törik, ha szakad, vásárol magának egy darabot a német ipar remekéből, vagyis szert tesz egy Trabantra 500-asra. Tudta, hogy a Trabant nagy kincs, akkor még csak öt éve gyártották a zwickaui VEB Automobilwerknél, így sok nem is futkározott belőle az utakon.

Azt azonban ekkor még nem sejtette, hogy milyen kalandok várnak rá. Ha Moszkvicsot vagy Skodát választ, akkor könnyebb dolga lett volna, mert Józsefhez hasonlóan a magyarok többsége Wartburgra és főleg Trabantra vágyott. (1971-ben azután a Lada lett a vágyak áhított tárgya.)

A zwickaui Trabant gyár

Új Trabantok gurulnak ki a zwickaui Trabant gyárból

De József kitartott a Trabantja mellett, ami persze vásárlás előtt alaposan szemügyre is akart venni. Mivel Budapesten lakott, több autószalon közül is választhatott, mehetett a hajdani Martinelli térre (ma Szervita tér), az egykori Népköztársaság útjára (most Andrássy út) vagy a Lenin körútra (jelenleg Erzsébet körút). Végül ez utóbbihoz villamosozott el, persze nem egyedül, hanem az egész családdal. Nem sejtették, mennyire szerencsések, mert vidéken csak Pécsett és Zalaegerszegen voltak szalonok, így egy miskolcinak a fél országot át kellett vonatoznia, hogy jobban megnézhesse és megrendelhesse a kiszemelt KGST-csodát.

Szép volt a Trabant, nagyon tetszett mindenkinek, volt belőle babakék és fehér, majd a család gyorsan megegyezett, hogy fehéret szeretnének, mert abban egy férfi sem mutat furán. József rögvest ki is töltötte a szükséges papírokat, majd szépen hazabattyogott a rendkívül izgatott kompánia. Otthon biztosan előkerült a házi tojáslikőr és pár üveg Kőbányai, de ez csak spekuláció a részemről.

Régi Trabant reklám

Nem tudtak eleget gyártani a németek a Trabantokból

Nem is kellett sokat várniuk, hamarosan érkezett a posta, persze nem az autó átvételéről szóló értesítővel, hanem egy befizetési lappal. Ezzel kellett ugyanis befizetni a 3800 forintos foglalót az Országos Takarékpénztár valamelyik fiókjában. József nem akadt fenn ezen, megértette, az államnak is biztosra kell mennie, aki nem gondolja komolyan, az ne vegyen autót! Megint nem volt tisztában vele, hogy milyen szerencsés, mert az előleg 1963-ban még csak 10 százalék volt, míg később 20, majd 50 százalékra emelték a beugrót, amit csak a rendszerváltás előtt közvetlenül, 1989-ben módosítottak 40 százalékra.

Maga a Trabi egyébként 38 ezer forintot kóstált, ami József jónak számító 1800 forintos művezetői fizetéséből éppen 21 hónap alatt gyűlt össze. Persze közben enni, inni, élni is kell azért: akkoriban egy sör és egy kiló kenyér 3 forintba, egy liter benzin 2,50-be került. Persze egy vezérigazgatónak még könnyebb volt összehozni a Trabantra valót, ők havi 5500-5800 forintot is megkereshettek. 

Egy törött Trabant 500-as

Nem csak megvenni, javíttatni sem volt egyszerű akkoriban az autókat, mert nem volt elég alkatrész

József fizetett, és várt a sorára. Kicsit bosszantotta volna, ha tudja, hogy gazdagabb elvtársak a Konsumexen (Konsumex Külkereskedelmi Vállalat) keresztül soron kívül juthattak autóhoz. Ehhez azonban egy összegben kellett fizetni, mégpedig dollárban, így ez főleg a külföldön dolgozók, vagy a nyugati rokonokkal rendelkezők számára volt járható út. Mivel a Konsumex is a Merkurtól vásárolt, akár csak József, minden ilyen kiváltságos az ő Trabantjának a megérkezését késleltette. Egy dologban bízhatott, hogy a dolláros vevők inkább nyugati kocsira pályáznak, mert dollárért ezekhez is hozzá lehetett ám jutni.

Teltek a hónapok, ám nem tétlenül, a Belkereskedelmi Minisztérium Vas- és Műszaki Főigazgatósága ugyanis teljes gőzzel dolgozott azon, hogy hozzájusson néhány száz autóhoz, aminek akkoriban az volt a módja, hogy keresni kellett valamilyen magyar terméket, amit adni lehet érte cserébe. Ha sikerült leszerződnie a Főigazgatóságnak, akkor egy másik szervezet, a Mogürt (Magyar Országos Gépkocsi Üzemi Részvénytársaság) intézte az importot, ha pedig beérkezett a kocsi, akkor az értékesítést a Merkur (Merkur Személygépkocsi-értékesítő Vállalat) intézte. Tehát, amíg József várt, addig a gépezet gőzerővel dolgozott József álmának valóra váltásán.

Kicsivel több, mint egy év elteltével megérkezett végre az áhított levél, amiben az állt, hogy megérkezett a megrendelt Trabant 500. Kicsit utazni kellett érte, mert Csepelen az egykori Áfor út 4. szám alatt lehetett csak átvenni, de kit érdekel, ha nemsokára új Trabantja lehet az embernek. Persze ehhez előtte ki kellett fizetni az ár fennmaradó részét, de ez nem volt gond, mert a pénz jó ideje megvolt már, hiszen nem lehetett tudni, mikor jön meg a kocsi.

Használt autók a Merkur telepen

Használt Ladák és Trabantok a Merkur telepen

Az egész család felkerekedett hát, abban bízva, hogy visszafelé az utat már autóval tudják megtenni. Hiába érkeztek jóval nyitás előtt, már izgatott tömeg várakozott kint, mert kiderült, ide bizony senki nem jön egyedül. Megkapta József a sorszámát, majd jött a várakozás, de nem az a bosszús fajta, inkább izgatott és önfeledt, közben pedig mutogatták egymásnak a kiguruló Trabantokat, Wartburgokat, Skodákat és Moszkvicsokat. Mindegyikben egyenes derekú, fülig érő mosolyú utasokkal. Néhányan tűntek csak bosszúsnak valamiért.

a németországi Trabant gyár

A zwickaui Trabant gyár a 70-80-as években

Azután szólították Józsefet, az egyik ablaknál pedig megtudta, hogy hiába kért fehéret, bizony csak babakék autó maradt. Ha kell, viheti, ha nem, akkor megkapja más. Bosszús volt persze József, ki ne lett volna az, de ilyenkor már nem hátrál meg az ember, bólintott, és már írta is alá a papírokat.

Babakék ide vagy oda, nagy volt az öröm, egy éve várt a család erre a csodálatos játékszerre. Persze azt még nem tudták, hogy az alkatrészek beszerzése sem lesz majd annyira egyszerű, mert szinte minden alkatrész hiánycikk. De ez már egy másik kaland!

Forrás:

Kapcsolódó írások

RM Sotheby’s Trabant P50 oldalnézetből
2019. március 06.
A nagysikerű és méltán elismert RM Sotheby’s aukciósház árverésén csaknem 8 millió forintnak megfelelő összegért kelt el egy P50-es Trabant és a hozzá tartozó Weferlinger Heimstolz lakókocsi
Szociautók rengetegében jártunk – GALÉRIA!
2018. augusztus 05.
A hatodik alkalommal megrendezett Szociautó Kiállításra és Nosztalgia Találkozóra látogattunk el 2018 augusztusának első hétvégéjén: Ladák, Moszkvicsok, Trabantok, retro-kétkerekűek Szolnokon.
Interjú Kőváry Barna autós műsorvezetővel!
2017. október 27.
Kőváry Barna igazi autósport rajongó, akinek töretlen a szenvedélye a sport és az autók iránt. Interjú, melyben beszélt a híres Trabantról és a küldetéseiről is.
Programajánló április első szombatjára
2018. április 03.
A tavasz megérkezett, ezáltal az autós szabadtéri programok száma is most kezd csak igazán emelkedni. Kecskeméten Trabant-Wartburg-Barkas találkozó, Budapesten a Harley-Davidson dobogtatja a szíveket!