A Toyota Yaris-ról nem az jut az ember eszébe, hogy tobzódnak benne a lóerők, inkább kinézetével és fogyasztásával győzi meg a szíveket, közülük is főleg a nőkét. Pedig a Rally Világbajnokságban (WRC) kemény játékosok a Toyota Yaris WRC-k, a japánok pedig elhatározták, készítenek ez alapján egy limitált szériát, a Yaris GRMN-t. Mivel egész Európában csak 400 darab lesz az autóból, amiből Magyarországra három példány jut, előre borítékolható, hogy a gyűjtők kedvence lesz.

A méregzsák a japán gyártó franciaországi üzemében, a Toyota Valenciennesben készül majd, mégpedig együtt a GRMN japán testvérmodelljével, a Vitz GRMN-nel. Ez utóbbiból 200 autó készülhet, és Japánban lesznek majd kaphatók.

Az összesen 600 jármű megépítése alaposan feladta a leckét a mérnököknek, ugyanis a projekt csak úgy lehet rentábilis, ha a GRMN-t sikerül beilleszteni a standard modell sorozatgyártásába, mégpedig ugyanazon a szerelősoron. Ehhez új eljárásokat kellett kifejleszteni, amivel egy 20 fős, különlegesen kiképzett elitcsapatot bíztak meg.

A legnehezebb feladványt a nagyobb méretű, 1,8 literes kompresszoros motor elhelyezése jelentette az alapul szolgáló háromajtós változat aprócska motorterébe. Úgy kellett megoldani a dolgot ugyanis, hogy a karosszéria és a blokk között mindenütt megmaradjon az előírt 20 milliméteres távolság.

Guillaume Caron projektvezető elmondta, hogy ehhez a tervezőknek módosítaniuk kellett a motor bizonyos részein, de ez sem volt elég, és végül a kábelkötegek ideiglenes áthelyezésével volt csak orvosolható a probléma. Elképzelem, micsoda legózás folyt a mérnökök között, mert állítólag végül virtuális tervezőeszközöket is bevezettek, sőt néhány alkatrészt 3D-nyomtatóval még el is készítettek, hogy lássák, mi lesz majd a valóságban.

Érdekes kérdés egy ilyen kis darabszámú, a standardtól eltérő megoldásokat alkalmazó autónál a minőségellenőrzés, már csak azért is, mert ez egy különleges autó, ami a Toyotának inkább a presztízs, semmint a guruló dollárok miatt fontos.

Ezért a francia gyárban a GRMN-re külön minőségellenőrzési programot dolgoztak ki, hogy ellenőrizhessék az egyedi alkatrészeket. A szokásosnál több hegesztési pontot, a karosszéria megerősítéseket, az üléseket vagy éppen a matricák tökéletes elhelyezését. A fényezőknek például új eljárást kellett kifejleszteniük a kontrasztos fekete tetős GRMN kéttónusú festéséhez. Legvégül a franciák dinamikus teszteken ellenőrzik a motor, a fékrendszer és a futómű teljesítményét.

A Toyota Yaris GRMN-eket a francia üzem nappali műszakjaiban gyártják majd, és naponta legfeljebb hét darab készül belőle. Érdekesség, hogy a 200 darabos japán verzió lesz az első olyan Franciaországban készült Toyota modell, amit Japánba, a cég hazájába exportálnak.

Forrás:

Toyota sajtóközlemény