2018. március 23. | 14:50

A Loughborough Egyetemen kifejlesztett technológiának köszönhetően teljesen megszűnhet a dízel motorok NOx-kibocsájtása.

Egy egyszerű, megfizethető és látszólag még kissé bizonytalannak tűnő technológia, amely megmenthetné a dízelmotorokat. A megoldást egy brit autóipari kutatóintézet csoportja fedezte fel a Loughborough Egyetemen. Az ACCT-rendszer (ammónia-létrehozó és átalakító technológia) elérte azt az ígéretes stádiumot, hogy az alkotókat már a nagy autógyártók, alkatrészszállítók, valamint nagy dízel flották tulajdonosai is ostromolják. Nem csoda, hiszen a dízelmotorok körüli hirtelen felhajtás és a gyártók visszalépni kényszerülése igencsak égető probléma gazdasági szempontból a vállalatoknak és az embereknek egyaránt. A csapat vezetői, Graham Hargrave, az optikai diagnosztika professzora és Jonathan Wilson kutatómunkatárs, évek óta dolgoznak a kipufogógázok és a kibocsájtási problémák megoldásával, az áttörés pedig az elmúlt két évben jött el. Jelenlegi állapotában a fejlesztést mérnöki szemmel elég könnyű kivitelezni, így a csapat reménykedik benne, hogy hamarosan belefoghatnak a gyártásba is, amely mögött megfelelő támogatás is áll majd. Lényegében a rendszer az AdBlue-t ammónia gazdag „ACCT-folyadékká” alakítja át, szigorúan ellenőrzött körülmények között egy, a kipufogóhoz csatlakoztatott kamrában. A jelenlegi szelektív katalitikus redukcióhoz (SCR) hasonlóan a felszabadított ammóniát mondhatni szóró, permetező módszerrel adják hozzá a kibocsájtott nitrogén-oxidokhoz, így csak nitrogén és víz marad, ami távozik. A két rendszer közötti lényeges különbség az, hogy az ACCT-folyadék nagy hatékonysággal működik alacsony hőmérsékleti körülmények között is, amelyek egyelőre kihívást jelentenek a jelenlegi rendszerek számára. A rendszert eddig kifejezetten városi körülményekre beállított, start-stopos Škoda taxikon tesztelték, az eredmények pedig rendkívül kecsegtetőek lettek. Az ACCT képes a NOx-kibocsájtás 98%-át semlegesíteni, míg a jelenlegi EU6 rendszerek ugyanabban a járműben csak 60% károsanyag semlegesítésére képesek. A fejlesztésben részt vevő szakértők kezdenek "gyakorlatilag nulla kibocsátású" dízelmotorokról beszélni, és az ACCT-t fontosabb mérföldkőként emlegetik, mint a vasúti dízelmotor megjelenése volt. Az elmúlt évtizedben az NOx-kibocsájtás égető problémává vált. Ez abból fakad, hogy a dízeles motorok hatékonyabbá váltak, ezzel együtt nőtt az üzemhőfok is, a keletkező hő pedig növeli a NOx-kibocsátást. Ez a jelenség a kipufogógáz egészségre gyakorolt ​​káros hatásának gyorsulásához is vezetett. A jelenlegi európai felmérések azt sugallják, hogy évente 71 000 életet követel a szennyezett levegő, indirekt módon. 2014 óta a dízel kipufogógáz AdBlue-val történő kezelése az SCR kipufogógáz-katalizátorokon keresztül a legtöbb esetben hatékonynak bizonyult és drasztikusan csökkentette az átlagos NOx kibocsátást. De ahogy a Loughborough kutatói rámutatnak, az SCR hatékonyságának hiányosságai továbbra is fennállnak - különösen akkor, ha az alacsony kipufogási hőmérséklet megakadályozza az AdBlue teljes bomlását, például amikor a jármű üresjáratban van a forgalomban, különösen start-stop körülmények között. Arról nem beszélve, ha felmerül egy eset, amikor is az SCR-AdBlue rendszer nem úgy működik ahogy annak kellene, még tovább is növeli a károsanyag-kibocsátást. Ahogy Hargrave elmagyarázta, mély irónia van ebben. Míg a NOx-kibocsátás az újságcímeket érte el, a CO2 továbbra is megöli a bolygót.
"Az NOx komoly, de ez tényleg pont-forrás probléma.” – mondta.
A jelenlegi fejlesztés csak egy kis területét oldja meg a problémának. Az NOx-kibocsátással kapcsolatos aggályok miatt az európai dízelpiac káoszban evickél. Az olajégető autók értékesítése 20%-kal csökkent, ehhez viszont kellett némi nyomásgyakorlás a gyártók részéről és infrastruktúra váltás is. Remek példa erre, hogy a Toyota a 2018-as Genfi Autószalonon hivatalos bejelentést tett a dízelautók gyártásnak leállításával kapcsolatban. A probléma viszont generálja önmagát, hiszen, ha minden dízelmotoros autó eltűnik, a többség továbbra is CO2 kibocsátású autókat fog vásárolni, és majd a CO2 kibocsájtást kell drasztikusan leszabályozni. A könnyű haszongépjárművek esetében nincs reális lehetőség a dízel rövidtávú csökkentésére. A piaci szakértők nem hiszik, hogy a vásárlók a benzinmotorok vagy hibridek irányába fordulnak majd. A nehéz tehergépjárművek esetében a helyzet pedig még rosszabb. A Loughborough csapatnak jelenleg egy nehézsúlyú technológiai partnerre van szüksége ahhoz, hogy az ACCT termelésbe kerülhessen, de óvatosan kell bánniuk a szellemi tulajdonjoggal is. Az egyetem IP-szakemberei és a leendő partnerek közötti tárgyalások jó úton haladnak.
"Az az érzésünk, hogy egy nagyobb szállító helyett egy gyártóra van szükségünk" - mondta Hargrave.
Bárhogy is alakuljon az ACCT piaci útja, az már biztos, hogy rengeteg kétségbeesett és potenciális felhasználó várja a fejleményeket, hiszen, ha ez a módszer beválik az gyakorlatilag örökéletűvé emelné a dízelmotorokat, és nem lenne szükség a technológia kivezetésére. Forrás: