Kitiltják május 31-től Hamburg két forgalmas belvárosi útjáról az Euro 5-ös és az annál régebbi dízelautókat. És ez még csak a kezdet!

Meglépte Hamburg azt, ami bár régóta a levegőben lógott, de valahogy senki sem akarta elhinni. A második legnagyobb népességű német város központi területeiről ugyanis kitiltották az Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású, illetve az annál régebbi dízelautókat. A cél az, hogy az intézkedéssel csökkenjen a városi légszennyezettség, pontosabban a levegőben lévő szálló por és nitrogén-oxid mennyisége. Maga a kitiltás valójában két fontos útszakaszra vonatkozik, amelyeken keresztül jelentős forgalom jut be a belvárosba. A Max-Brauer-Allee 580 méteres szakaszáról kitiltanak minden Euro 5-nél korábbi dízel személy- és teherautót, míg a Stresemannstrasse 1,7 kilométeres részéről csak a teherautókat száműzik. A tiltás nem vonatkozik azonban a helyi lakosokra, valamint a hozzájuk érkező látogatókra (célforgalom), de persze a taxik, a mentők és a tömegközlekedési járatok szabadon behajthatnak a jövőben is.
Május 31-től lépnek hatályba a korlátozások

A tilalom sokak életét nehezíti majd meg, hiszen a Hamburgban nyilvántartott 264 406 dízelautóból mindössze 96 356 járművet hajt Euro 6-os motor, vagyis 168 ezer gépjármű tulajdonos nem hajthat be a kérdéses útszakaszokra. A források más-más számokat közölnek az érintett kocsik számát illetően (168 ezer a Financial Times, míg 214 ezer a The Guardian szerint), az azonban jól látszik, hogy nem néhány embernek kell újra gondolnia a közlekedési szokásait. Ráadásul a városvezetés nem is adott túl sok türelmi időt, a tiltás 2018. május 31-től lép életbe, és már az ezt jelző táblákat is kihelyezték. A döntés hatásai egyelőre kiszámíthatatlanok, a tiltás ellenzői szerint mindössze annyit érnek el vele, hogy az elkerülő utak légszennyezettsége fog nőni miatt. Nem várható ugyanis, hogy hirtelen minden érintett kerékpárra vagy tömegközlekedési eszközre pattanjon, inkább a kiskapukat keresik majd a rendszerben. Ha igazuk lesz a kritikusoknak, akkor nagy az esélye annak, hogy további utakra terjesztik ki a tilalmat, aminek a vége egyértelműen az, hogy a régebbi dízelek nem lesznek teljes értékű autók.
168-214 ezer autót érint a korlátozás

Nem véletlenül az 1,8 milliós nagyváros élt először a Német Szövetségi Közigazgatási Bíróság által biztosított kitiltási lehetőséggel, ugyanis Hamburg egyike annak a 80 német városnak, ahol a levegő nitrogén-oxid szintje rendszeresen meghaladja az Európai Bizottság által meghatározott 40 mikrogramm/m3 szintet. (Egy milligramm 1000 mikrogrammnak felel meg.) A korlátozott autósok teljes joggal okolhatják a Volkswagen csoportot a mostani helyzetért, ugyanis Hamburg vezetése a dízelbotrányt nevezte a tiltás egyik okának. Szerintük, ha az autók hivatalos károsanyagkibocsátási értékei megegyeznének a valós adatokkal, akkor nem lennének bizonyos helyeken a mostanihoz hasonló légszennyezettségi problémák. Az időzítés sem véletlen, ugyanis az Európai Bizottság a múlt héten jelentette be, hogy beperli Németországot a magas-nitrogéndioxid szint miatt, pontosabban azért, mert a határérékek betartása érdekében nem tettek meg minden tőlük telhetőt. A magas nitrogéndioxid szintért a nagyvárosokban egyértelműen a dízelautók felelősek, ezért várható, hogy hamarosan további településekről száműzhetik ezeket az autókat. Persze a dízelt még nem kell feltétlenül temetni, hiszen úgy tűnik, létezik megoldás a környezetszennyezés problémájára, a kérdés csak az, hogy mi legyen a sorsa a már forgalomban lévő autóknak, melyeket nagyjából 500 ezer forintért lehet átalakítani. Forrás: