Ha autós rali legenda vagy, nem elég, hogy kapsz egy versenyautót ajándékba a szponzorodtól, de halálod után 12 évvel is közbecsben fogják tartani az említett autód, valamint pályafutásodat
Társszerző: Bolgár Krisztián
A Subaru rajongók a cím hallatán nyílván a szívükhöz kaptak. Mostani cikkem alanya nem más, mint a Subaru limitált kiadású GC8E 1.generációs Imprezájának egyedüli létező példánya, maga Richard Burns raliversenyző autójának élethű replikája. Replikát ez esetben nem az általános módon kell értelmezni, mivel az eredeti versenyautót maga a Subaru építette, méghozzá Richard számára, aki ajándékba kapta a gyártól. Gondolom neked is jólesne egy ilyen ajándék, de Richard bizony tett is érte, hogy kiérdemelje meglepetését. Azóta az autó hosszú utat tett meg eredeti gazdája garázsából és a legfontosabb, hogy eredeti állapotban és kondícióban rója a salakos utakat, immáron 18 éve.A 22B Impreza igazi varázsa
A legtöbb Impreza kedvelőnek a 22B egyfajta Szent Grál. Mindenki számára vonzóak a különleges kiadások, de a 22B STI kódszámú 1.generációs Impreza-k többek, mint vonzóak. A Subaru 1998-ban állította gyártósorra a mindössze 400db-ból álló GC8E szériát, melynek legfontosabb különbségei a széria STI-kel szemben, hogy mindössze 2-ajtóval rendelkezett és szélesített karosszériával, nemesített beltérrel (bőr, szénszál használata), kovácsolt dugattyúkkal és 280 lóerővel gurultak le a gyártósorról. Az autók színe döntően a félreismerhetetlen Subaru kék, és arany felni kombináció volt, 333db jött ki ezzel a színnel a 400-ból.A Subaru több mindent szeretett volna megünnepelni a GC8E-vel, többek között a 40 éves szülinapjukat, valamint azt, hogy az említett évben a FIA World Rally Világbajnokság első három helyezettje mind Subaru Impreza versenyautó segítségével állhatott a dobogó megfelelő fokára. Egyszóval a Subarunak volt mit ünnepelni, az Impreza-fanok és gyűjtőknek meg annál inkább. Nem is csoda, hogy az EJ22 motorral és 80mm-el szélesedett szériának mind a 400 darabját alig 48 óra alatt elkapkodták.
Megérdemelt Subaru ajándék
Az Impreza ’92-es debütálása óta alig kellett egy évnek eltelnie, hogy a Subaru kihozzon egy speciális WRC-kivitelt. Az 555 Group A nevet kapott Impreza volt, amivel mind Colin McRae, mind a Subaru beírta magát az autóversenyzés történelmébe. A legendás autó-versenyző páros 1995-ig sorra nyerte a WRC-bajnokságokat, majd a WRC 1997-es frissítése után, a Subaru is kötelezőnek érezte, hogy ő is újításokkal álljon elő, igazodva az új helyzethez. Ekkor lépett pódiumra a GC8E WRX STI, mely modellnek nem csupán a fejlődés volt egyetlen célja, hanem hogy az átlagos emberek számára is terjessze a WRC különleges világát, valamint a Subarunak a nézeteit az autóépítés területén.Megszületett a WRC99 is, ami a GC8E WRX STI-ből kifejlesztett vérbeli rali-verzió, mely a Subaru World Rally Team (SWRT) által épült és volt karbantartva. Richard Burns 1999-es kezdéssel, sorra nyerte a Rali-világbajnokságokat, egészen pontosan hetet. 2001-ben, mikor megnyerte Új-Zélandi ralit, a Subaru átadta a milliméterpontos replikáját eredeti versenyautójának. Sajnálatos módon Richard nem tudta sokáig kiélvezni utcai raliautóját, mivel agytumort diagnosztizáltak a fiatal versenyzőnél. 2005 november 25-én el is hagyta az élők sorát 34 évesen, azonban hagyatéka, köztük a WRC99-es tovább él és fenntartja emlékét.
Az WRC99 új gazdája
Halála után Richard családja megalapította a Richard Burns Alapítványt, ahova többek között Richard WRC99-ének elárverezett összegét is küldték. Az alapítvány az agytumor betegek számára nyújt finanszírozási támogatást a kezelések számára. Richard autójának ára nem is kerülhetett volna jobb helyre, de az autó azóta hosszú utat tett meg. 12 évvel halála után, a versenyautó a washingtoni Dirtfish autósiskola tulajdonában került. A Dirtfish nem egy átlagos autósiskola, hiszen – sejthetjük már a vásárlási szándékából – a cég raliversenyekre készít fel pilótákat, valamint amatőröket tanít alapokra, félprofi vagy profi szinten. Lényegét tekintve Richard Imprezája tökéletes helyre került.Trevor Wert, a Dirtfish marketingese mesélt az autóról bővebben:
„Ha a 90-es években nőttél fel, és szeretted az autóversenyzést, akkor tisztában lehetsz azzal, hogy ez az autó egy igazi kézifegyver. A JDM-piacos EJ207-es motor, a széria GC8E 280 lóerejéhez képest 20 lóerővel többet, 300 lóerőt képes leadni a kerekein, hála az utólagos 34mm-es olajzó-szelepnek, az IHI RX turbófeltöltőben. Az ennek köszönhetően megnövelt 2.0 bar-os turbónyomás és a Prodrive 6-sebességes szekvenciális váltója könnyedén kiröpíti a pályáról a pehelykönnyű versenyautót. Folytatva a sort, az autó karosszériája is még agresszívebb lett a limitált 22B-hez képest, merthogy további 60mm-el szélesedett az autó horizontálisan, valamint egyedi lökhárítókat és spoilert is kapott”- meséli Trevor.A GC8E méltán hírhedt és áhított szériája volt a Subaru-nak, amivel legfőképpen a márka presztízsét sikerült még jobban felemelni, a WRC99-el pedig végleg bizonyított a Subaru a ralifanatikusok számára. A Subaru egyébként másodjára is megemlékezett Richard Burns-ről, mégpedig a 2007-es Subaru Impreza RB320-as kivitelével, amit az ő tiszteletére terveztek meg. Forrás: