Már kitilthatók a dízel autók a német városokból, emiatt olcsóbb lehet a használt autók magyarországi importja. Már ha nem lép közbe a kormány.
A német Szövetségi Közigazgatási Bíróság úgy döntött, hogy az önkormányzatok saját hatáskörben kitilthatják az Euro 6-osnál alacsonyabb környezetvédelmi besorolású dízeles autókat akkor, ha a légszennyezettség meghatározott alkalommal átlépi a határértéket.
Az ügy azután került a legfelsőbb bíróság elé, hogy első fokon már a lipcsei törvényszék hasonló álláspontra jutott, ám a perben érintett két német város, Düsseldorf és Stuttgart fellebbezett a döntés ellen. A pert a két város ellen a Deutsche Umwelthilfe civil szervezet indította, amelynek külföldi támogatói között ott van például a Toyota autógyártó is, amelyiknek alig vannak dízel autói Európában.
Több, mint húsz német városból bármikor kitilthatják a dízelüzemű autókat
Forrás: 24.hu
Vagyis a gyártók megint jól jöhetnek ki a dologból. Pedig, ahogy az a 24.hu grafikáján is látszik, a légszennyezés problémáját az sem oldaná meg, ha az összes régi dízelt újra cserélnék.
Egy SCR rendszerrel 70-88 százalékkal csökkenthető az Euro 5-ös dízelek nitrogén-oxid kibocsátása
A gyártók azonban erről a szerkezetről hallani sem akarnak, mert kezdetektől a szoftveres megoldást favorizálják, amivel azonban csak 25-30 százalékos csökkenés érhető el. Az ellenállás oka az, hogy karbamid-oldatos AdBlue technológia – amivel a nitrogén-oxid nagy része ártalmatlan nitrogénné és vízgőzzé alakítható – utólagos beépítési költsége 1400-3300 euró lehet, ami megdrágítaná az autókat, ezt pedig semmiképp nem akarják. Pedig, ha megnézed a számokat, akár az összes Euro 5-ös dízel átalakítására futotta volna a BMW, a Volkswagen és a Mercedes 2017-es adózás utáni profitjából.
A dízel autók kálváriája
A dízelautókkal szembeni harc a környezetvédelmi előírások 2010-es szigorításakor kezdődött, amikor kikötötték, hogy a városok levegőjének nitrogén-oxid tartalma egy évben legfeljebb 18 alkalommal haladhatja meg köbméterenként a 40 mikrogrammot. Ennek az előírásnak azonban Düsseldorfon és Stuttgarton kívül még csaknem húsz nagyváros, valamint hetven kisebb település nem felel meg már jó ideje. Az önkormányzatok azonban – Budapesthez hasonlóan – eddig inkább csak látszatintézkedéseket hoztak a helyzet orvoslására, és nem léptek fel keményen az autógyártókkal szemben, mint ahogy a német szövetségi kormányzat is körömszakadtáig védi a gazdaság szempontjából stratégiai fontosságú iparágat. A jogerős ítélet után tehát számos, a környezetvédelmi határértéknek megfelelni nem tudó város kitilthatja a régi dízeleket, ám hogy ezt meglépik-e, még egyáltalán nem biztos. A bíróság mindenesetre előírt egy csaknem kétéves türelmi időt, így Düsseldorf és Stuttgart csak 2019. szeptember 1-je után vezethet be tilalmat. Ahogy az lenni szokott, kivételt is meghatároztak, így az iparosok többnyire dízel üzemű járműveire a korlátozás továbbra sem vonatkozik.Bajban az autógyártók?
A mostani bírósági döntés egyáltalán nem olyan tragikus a gyártókra nézve, mint ahogy az elsőre tűnhet, mert ha csak a motorok határérték feletti nitrogén-oxid kibocsátás vették volna alapul, akkor az Euro 6-os dízeleket, sőt a benzines autókat is ki lehetett volna tiltani. Ehelyett csak a régi dízeleket „áldozták be”, ami cégeknek nem tragikus, hiszen eddig is aktívan kampányoltak az „öreg” járművek cseréje mellett, ami felpörgetheti az új autó eladásokat. Ők most is azt tanácsolják, hogy aki teheti, és ragaszkodik a dízelhez, az vegyen Euro 6-os motorral szerelt autót.Vagyis a gyártók megint jól jöhetnek ki a dologból. Pedig, ahogy az a 24.hu grafikáján is látszik, a légszennyezés problémáját az sem oldaná meg, ha az összes régi dízelt újra cserélnék.
Van megoldás a dízelek légszennyezésére
Pedig létezik megoldás, amivel a régebbi, Euro 5-ös motorral szerelt autókat is viszonylag egyszerűen környezetbaráttá lehetne tenni. A német autóklub, az ADAC mérései szerint egy úgynevezett SCR rendszer beépítésével az Euro 5-ös dízelek nitrogén-oxid kibocsátása 70-88 százalékkal csökkenthető.A gyártók azonban erről a szerkezetről hallani sem akarnak, mert kezdetektől a szoftveres megoldást favorizálják, amivel azonban csak 25-30 százalékos csökkenés érhető el. Az ellenállás oka az, hogy karbamid-oldatos AdBlue technológia – amivel a nitrogén-oxid nagy része ártalmatlan nitrogénné és vízgőzzé alakítható – utólagos beépítési költsége 1400-3300 euró lehet, ami megdrágítaná az autókat, ezt pedig semmiképp nem akarják. Pedig, ha megnézed a számokat, akár az összes Euro 5-ös dízel átalakítására futotta volna a BMW, a Volkswagen és a Mercedes 2017-es adózás utáni profitjából.